مکمل بنزین
گوناگونخبر

سیتروئن C-Metisse 2006؛ طرح مفهومی فراموش شده!

در سال 2006، در نمایشگاه خودرویی که در شهر پاریس فرانسه برگزارشده بود، طرحی جدید از خودرویی فرانسوی به نام Citroen C-Mettise به نمایش درآمد که در طی زمان به فراموشی سپرده شد. خودرویی که با موتور وی 6 ( 6 سیلندر V شکل) و دو عدد توربو، می‌توانست 208 اسب بخار قدرت را تولید کند. شتاب صفرتا صد کیلومتر (صفرتا 62 مایل در ساعت) این خودرو 6.2 ثانیه بود. در کنار این موتور، دو موتور الکتریکی که هرکدام باقدرت 20 اسب بخار و گشتاور تولیدی 400 نیوتون متر، چهارچرخ محرک و وزن 1400 کیلوگرم، که از این طرح جدید یک خودروی مطلوب را می‌ساختند.

اما چرا باید این خودرو را یادآوری کنیم؟

شرکت فرانسوی سیتروئن، زمانی که حرف از طرح‌های مفهومی جذاب و پرقدرت به میان می‌آید تاریخی غنی و درخشان را برای خود دارد. C-Metisse نیز از این طرح‌های جذاب جدا نیست. خودرویی با ظاهر عجیب و فراتر از زمان خود، طراحی داخلی فوق‌العاده عالی و البته قوای محرکه‌ای مثال‌زدنی در زمان خود که می‌توانست به نهایت سرعت 250 کیلومتر بر ساعت برسد.

اگرچه تمایلمان به این است که کلاس واگن (Wagon) را برای این خودرو انتخاب کنیم، اما کمی سخت است که بتوان نوع دقیق کلاس این فرانسوی بدشانس را مشخص کرد. بااین‌حال، سیتروئن اعلام کرده است که این طرح یک کوپه چهاردرب است.

 

از ظاهر کمی عجیب و غیرمعمول C-Metisse گرفته تا کابینی که طراحیش الهام گرفته از داخل کابین جنگنده است، می‌توان فهمید که چرا این خودرو توانست بازدید زیادی را در شهر نورهای درخشان یعنی پاریس به خود اختصاص داد.

همچنین در کنار ظاهر عجیب این طرح مفهومی می‌توان به قوای محرکه عجیب آن نیز اشاره کرد. مهندسان سیتروئن تصمیم گرفته بودند که یک موتور 6 سیلندر توربودیزل را با یک جفت موتور الکتریکی همگام کنند. قدرت 208 اسب بخاری موتور تربودیزل از طریق یک جعبه‌دنده 6 سرعته خودکار، به محور چرخ‌های جلو منتقل می‌شد. اگرچه قدرت دو موتور الکتریکی نیز به چرخ‌های عقب منتقل‌شده تا بتوانند از C-Metisse یک خودروی چهارچرخ محرک قدرتمند بسازند.

این خودروی عجیب، علاوه بر ظاهر اسپورت خود، قوای محرکه کم‌مصرفی نیز بهره می‌برد. به‌طوری‌که مصرف سوخت آن،6.5 لیتر در هر صد کیلومتر است.

سیتروئن بدون شک این طرح را برای برجسته‌تر کردن خودروهای دیزل هیبرید خود، که ادامه این مسیر را بانام HYbrid4 technology ادامه داد ساخته بود. ما این نوع از فن‌آوری‌ها را در خودروهایی مانند پژو 3008 مینی ون که تا حدودی از 508 RXH سایز متوسط و زمخت پیروی می‌کرد دیده‌ایم. درمجموع می‌توان گفت که این طرح مفهومی که در زمان خود با چهره و قوای محرکه عجیب‌وغریب ظهور پیدا کرد، امروزه و پس از گذشت بیش از 10 سال با شکست روبرو شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا