مکمل بنزین
تحلیلی

چرا ایرانی‌ها نمی‌توانند از خودروهای خوب خارجی استفاده کنند

قشر وسیعی از ایرانی‌ها، علاقه زیادی به خودروهای معتبر جهانی دارند و حسرت سواری با این خودروها روز به روز در دل آنها پررنگ‌تر می‌شود. همیشه سیاست‌هایی که در مقابل خودروهای خارجی بکار گرفته شده، دست عموم مردم ایران را از این خودروها دور نگه‌داشته است.

چند سالی می‌شود که ایرانی‌ها دور خودروهای قدرتمند خارجی یک خط قرمز کشیده‌اند چرا که قانون محدودیت حجم موتور وضع شده است. در ایران خودروهایی با حجم کمتر از 2500 سی‌سی می‌توانند تردد کنند و معمولا قیمت آنها به‌حدی بالاست که باز هم مردم نمی‌توانند از این محصولات استفاده کنند.

بنظر می‌رسد این محدودیت‌ها فقط برای مردم عادی است چرا که افراد خاصی در زمان اعمال قوانین وارداتی جدید راه دور زدن این قوانین را بلد هستند. تا مدتی قبل قشر جوان و علاقه‌مند با مراجعه به مناطق آزاد می‌توانستند از خودروهای حجیم آمریکایی لذت ببرند اما حال واردات این خودروها بطور کلی ممنوع شده و سواری با کامارو، موستانگ و اینفینیتی کاملا به یک رویا تبدیل شده است.

در ارتباط با ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی باید بگوییم که چندی پیش واردات خودروهای برندهای دیگر که در خاک آمریکا ساخته و مونتاژ می‌شوند نیز ممنوع اعلام شده است. برخی از مدل‌های بی‌ام‌و، هوندا و …، دیگر شانسی برای حضور در ایران ندارند. ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی روابط سیاسی ایران با این کشور اعلام شده، ولی چرا فقط این تحریم‌ها مربوط به خودرو می‌شود. به‌طور مثال چندی پیش در خبرها آورده شد که سازمانی خاص اقدام به‌واردات گوشی‌های اپل کرده است که یک برند آمریکایی محسوب می‌شود.

باید پذیرفت که سواری با خودروهایی مانند کامارو، موستانگ و … بسیار لذت‌بخش بوده و با بررسی مناطق آزاد علاقه مردم به این خودروها کاملا مشخص می‌شود. ایرانی‌ها علاوه بر اینکه از سواری با خودروهای ساخت آمریکا محروم هستند، توانایی خرید خودروهای خوب خارجی نیز برای بسیاری از آنها وجود ندارد و این عدم مدیریت صحیح و هزینه‌های جانبی واردات خودرو است که قیمت آنها را بسیار بالا برده و اوضلع این چنین شده است.

علاوه بر هزینه‌های اضافی عدم توانایی در کنترل قیمت دلار و افزایش بی‌رویه این قیمت باعث شده تا خودروها قیمت نجومی پیدا کنند. مدیران و مسئولان کشور علت قوانین سخت وارداتی خودرو را حمایت از تولید داخل می‌دانند ولی بنظر می‌رسد حمایت از مصرف‌کننده نادیده گرفته شده است.

چه بخواهیم چه نخواهیم خرید خودروهای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی فقط در رویا امکان‌پذیر است و عدم مجوز ورود خودروهای حجیم نیز دست پولدارها را از خودروهای هیجان‌انگیز دور نگه‌داشته است. با رشد خودروهای چینی قیمت آنها نیز پله پله در حال رشد است بطوری که تا پیش از این هرگز نمی‌توانستیم فکر کنیم که محصولات چینی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان قیمت داشته باشند اما در حال حاضر هر روز به تعداد خودروهای چینی بالای ۱۰۰ میلیون تومان اضافه می‌شود.

این اوضاع باعث شده تا قشر کم درآمد جامعه با خودروهایی مانند دنا، ساینا، تیبا و … دست و پنجه نرم کنند و یا شانس انتخاب چند گزینه چینی را داشته باشند. البته هر از گاهی خودروسازها گنجشک را به‌جای قناری به این قشر می‌فروشند. بطور مثال خودروهای زیرمجموعه رنو را که چند سالی از عرضه آنها گذشته و چند نسل عوض کرده‌اند را مانند داچیا ساندرو با لوگوی رنو تحت نام این برند به هموطنان می‌فروشند و مردم نیز خوشحال از اینکه خودرویی با فناوری رنو سوار می‌شوند ولی باید با این حقیقت روبرو شویم که این محصولات نیز در هیچ‌جای دنیا حتی کشورهای قحطی‌زده آفریقایی نیز عرضه نمی‌شوند و در همه آن کشورها نسل جدید این خودروها در اختیار مردم قرار داده می‌شوند.

دلایلی مانند افزایش نرخ ارز، طمع واردکنندگان، هزینه‌های اضافی واردات دست مردم را از خرید خودروهای خوب کوتاه نگه‌داشته است و فقط می‌توان امید داشت که روزی هیچ خودروی بدی تولید نشود و ما فقط گزینه‌های خوب برای خرید در اختیار داشته باشیم.

 

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. هههی ای کاش وقتی مردم برم تو اروپا. من بهشت نمیخوام خدایا. فقط از این که به عنوان یه ایرانی متولد شدم ناراحتم

  2. سلام.داستان تکراری وقدیمی کوتاه شدن دست مردم از داشتن خودروی خوب وبا اطمینان.مردم قشر متوسط یا باید با همین خودروهای وطنی اکتفا کنندیا بروند پولدار بشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا