مکمل بنزین
گوناگونخبر

نگاهی به خودروی نظامی پژو P4؛ برادر فرانسوی بنز کلاس G

خودروی نظامی پژو P4 نسخه فرانسوی مرسدس بنز کلاس G بوده که تحت لیسانس این شرکت آلمانی تولید می‌شود. در این خودرو از موتور و جعبه دنده فرانسوی استفاده شده است. ارتش فرانسه در دهه 70 به خودرویی نیاز داشت تا جایگزین 10 هزار جیپ مورد استفاده در این بخش از دولت شود، بنابراین پژو P4 برای رفع این نیاز توسعه یافت.

طراحی این محصول در دهه 70 میلادی با همکاری دو شرکت پژو و مرسدس بنز شروع شد و نمونه اولیه آن در سال 1978 آماده شد. پژو تنها شرکتی نبود که خودرویی نظامی را برای ارتش فرانسه توسعه می‌داد و این شرکت در حال رقابت با شرکت های رنو و سیتروئن بود.

در سال 1981 ارتش فرانسه بعد از آزمایشات گوناگون و پیچیده، پژو P4 را به عنوان محصول مورد استفاده در ارتش انتخاب کرد. تولید این خودرو از سال 1982 آغاز شد. از سال 1982 تا سال 1985 تولید پژو P4 توسط شرکت پانارد صورت می‌گرفت. ارتش فرانسه در مجموع 13500 خودرو پژو P4 را به این شرکت سفارش داد.

در حال حاضر این محصول به عنوان یک خودرو نظامی سبک توسط ارتش فرانسه مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی در آینده نزدیک با دو خودرو پانارد PVP و پانارد VLTP-NP جایگزین می‌شود. تعداد کمی از خودروهای تولیدی پژو P4s به کشور شیلی و همچنین برخی کشورهای آفریقای صادر شده است.

نسخه اصلی پژو P4 قادر به حمل 500 کیلوگرم بار بود که نسخه‌های بعدی آن با موتورهای دیزل قادر به حمل 750 کیلوگرم بار هستند. این خودرو قادر به حمل 4 سرنشین به همراه تجهیزات رادیویی است. صندلی‌های عقب این خودرو که به صورت نیمکتی طراحی شده‌اند قابل جمع شدن هستند تا فضای حمل بار افزایش پیدا کند. سقف مورد استفاده در برخی نسخه‌ها به راحتی قابل جمع شدن است.

پژو P4 قابلیت حمل اسلحه‌های مختلف را دارد و می‌توان بر روی آن مسلسل یا تیربار نصب کرد. برای این خودرو موتورهای مختلفی درنظر گرفته شده است. نسل اولیه این محصول به موتور بنزینی پژو XN8 با قدرت تولیدی 78 اسب بخار مجهز بود. نسخه بعدی از موتور دیزل 2.5 لیتری پژو XD3 بهره می‌برد که قادر به تولید 70 اسب بخار قدرت بود.

در نسخه‌های جدید این محصول می‌توان از موتورهای 1.9 یا 2.1 لیتری دیزل مجهز به توربوشارژر استفاده کرد. این موتورها به ترتیب قادر به تولید 90 و 109 اسب بخار قدرت هستند.

محمد قریشی

مهندس مکانیک و علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا