مکمل بنزین
گوناگونخبر

نگاهی به خودروی نظامی Nimr Hafeet؛ دفاعی از اعراب!

خودروی نظامی Hafeet را باید نسخه جدیدی از خودروی Nimr 6×6 دانست که در سال 2005 میلادی معرفی شده بود. Nimr 6×6 به عنوان یک پروژه نظامی مشترک توسط کشورهای امارات و اردن پیگیری شد و تا پیش از معرفی Hafeet؛ اردن وظیفه تولید Nimr 6×6 را برعهده داشت. در سال2011 همه چیز تغییر کرد و امارات‌متحده عربی با تاسیس یک کارخانه مجهز تصمیم گرفت که خودروی نامبرده را در خاک خود به تولید برساند. بنابراین کمپانی Nimr Automotive تاسیس شد و خودروی Hafeet به عنوان نسل جدید Nimr 6×6 معرفی گشت.

کمپانی Nimr Automotive در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین کمپانی‌های نظامی جهان، در زمینه ساخت و توسعه خودروهای تاکتیکی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است. در سال 2015 کمپانی Nimr Automotive رسما بخشی از صنایع دفاعی امارات‌متحده عربی (EDIC) شد و در سال 2017 وظیفه تولید 150 دستگاه از انواع خودروهای Hafeet را برعهده گرفت. اکنون انتظار می‌رود که بزودی تحویل گسترده خودروهای سفارشی نیروهای نظامی امارات آغاز شده و این کشور از وجود یک خودروی قدرتمند و متمایز بهره‌برداری کند.

خودروی Hafeet اجزایی مشابه با خودروهایی مانند Nimr Ajban داشته و در مدل پایه با چهار چرخ تولید می‌شود؛ اما حجم و فضای محیط داخلی آن افزایش یافته و بار بیشتری حمل می‌کند.

در حقیقت نقش اصلی Hafeet در میادین نبرد؛ پشتیبانی لجستیک و ارسال به موقع ادوات و ابزارهای نظامی است. البته توان این خودرو بیش از اینها بوده و می‌توان از آن در زمینه‌های تخصصی دیگری هم استفاده کرد. این خودروی نظامی برای تردد در شرایط سخت آب و هوایی طراحی شده و از چالاکی خوبی برخوردار است. ظرفیت حمل‌بار Hafeet به اندازه یک کامیون سبک بوده و با حفظ ماهیت نظامی خود در میادین نبرد قدرت‌نمایی می‌کند. اکثر نسخه‌های مختلف  Hafeet ظرفیت حمل 2400 تا 5000 کیلوگرم بار را دارند. همچنین از Hafeet می‌توان برای حمل‌ونقل تریلر و قطعات توپخانه‌های سبک استفاده کرد.

خودروی Hafeet در انواع و اقسام مختلفی تولید شده و نسخه‌های مختلف 2،3 و 4 درب دارد. تمام نسخه‌های Hafeet از پوشش زرهی برخوردار بوده و از سرنشینان آن در برابر سلاح‌های کوچک، گلوله‌های توپخانه، مین و… محافظت می‌شود.

Hafeet را می‌توان با تجهیزات مختلفی سفارش داد و از وجود سیستم مهار آتش، سیستم ضد‌تانک و سیستم حفاظتی NBC استفاده کرد.

برخی از نسخه‌های  Hafeet برروی سقف خود دریچه‌هایی دارند که با استفاده از آنها می‌توان از مسلسل‌های 7.62 ، 12.7 میلی‌متر و یا نارنجک‌انداز خودکار 40 میلی‌متری استفاده کرد. البته باید توجه داشت که نسخه‌های ویژه Hafeet با اداوات نظامی قدرتمندتری عرضه می‌شوند.

از تمام قطعات Hafeet می‌توان در خودروی Ajban استفاده کرد. Hafeet از یک پیشرانه توربوشارژ Cummins ISBe 300 با حجم 6.7 لیتر استفاده کرده و توان آن 296 اسب‌بخار است. قدرت پیشرانه مذکور توسط یک گیربکس 6 سرعته Allison به چرخ‌ها منتقل خواهد شد.

لازم به ذکر است که Hafeet در انواع و اقسام مختلفی برای استفاده شخصی میلیاردرهای عرب تولید شده و می‌توان با اندکی تغییرات آنها را به یک خودروی نظامی کامل تبدیل کرد!

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا