مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

مقایسه دنا معمولی با سمند سورن، دو محصول با قلبی مشترک!

دو محصول این شرکت که امروزه از فروش خوبی در بازار خودرویی ایران برخوردار هستند و رضایت نسبی خریداران را نیز دارا هستند، دنا و سورن نام دارند که در این مطلب با نگاهی کلی به این دو خودرو، قصد داریم تا مقایسه‌ای کوتاه راجع به این دو محصول را انجام دهیم و مزیت هر یک را نسبت به دیگری عنوان خواهیم کرد.

1-معرفی کلی

در رابطه با معرفی کلی این خودرو می‌توان این‌گونه گفت که سمند سورن محصولی به نسبت قدیمی‌تر از دنا بوده و نخستین بار در سال 1387 شمسی با پیشرانه‌ای 1.8 لیتری وارد بازار خودرویی ایران شد ولی پس از چند سال، این خودرو با پیشرانه 1.7 ملی یا همان EF7 معرفی گردید. در سوی دیگر، دنا به‌عنوان سومین محصول ملی ایران خودرو شناخته می‌شود و در واقع فیس لیفتی از سمند معمولی است. این محصول نخستین بار در سال 1393 وارد بازار خودرویی ایران شد و در حال حاضر یکی از پرفروش ترین خودروهای بازار محسوب می‌شود.

2-طراحی ظاهری

پیرامون طراحی ظاهری این دو خودرو می‌توان گفت که به اعتقاد کارشناسان و علاقمندان حوزه خودرو در داخل کشور، دنا دارای طراحی پخته تر و نسبتا زیباتری نسبت به سمند سورن بوده و در نگاه اولیه، توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند. اما این نکته نیز لازم به یاداوریست که طراحی ظاهری هر خودرو با توجه به سلیقه هر شخص متفاوت بوده و شاید برخی بر این اعتقاد باشند که سمند سورن از دنا زیباتر است و نمی‌توان به‌صورت قطعی عنوان کرد که دنا زیباتر از سورن است.

3-طراحی داخلی

اما در زمینه طراحی داخلی، بی شک می‌توان با قاطعیت گفت که طراحی اتاق و کابین دنا بسیار زیبا تر و جذاب‌تر از سورن است. البته این نکته نیز لازم به یاداوریست که پلتفرم ساخت اتاق و شاسی هر دو خودرو یکسان بوده و فضای داخلی هر دو خودرو تقریبا یکسان است. (صندلی های ردیف جلو دنا به‌دلیل عریض‌تر بودن، فضای پای عقب را کمتر کرده‌اند) همچین، در همین رابطه می‌توان گفت که در دیدگاه کلی خریداران، کابین دنا به‌دلیل وجود ادواتی همچون مانیتور، تریم رنگی متفاوت، طراحی بهتر پشت آمپرها و … نظر اغلب مشتریان را نسبت به خودرویی همچون سورن، بیشتر جلب می‌کند.

4-پیشرانه و عملکرد

در ابتدای این بخش می‌بایست گفت که سورن در مدل‌های اولیه خود با پیشرانه‌ای 1.8 لیتری و 8 سوپاپ عرضه شد، اما حال این خودرو از پیشرانه‌ای چهار سیلندر و 16 سوپاپ با حجمی برابر با 1.7 لیتر با نام اختصاصی (EF7) یا همان ملی بهره می‌برد که این موتور توان تولید قدرتی برابر با 113 اسب بخار و گشتاوری برابر با 155 را دارا است.

 همچنین، این خودرو از یک جعبه دنده 5 سرعته دستی استفاده می‌کند که تمامی قدرت تولید توسط این گیربکس به محور جلو انتقال می‌باید. (لازم به ذکر است که شتاب اولیه این خودرو برابر با 12.4 ثانیه و حداکثر سرعت آن در حدود 200 کیلومتر در ساعت اعلام شده است)

مصرف سوخت سورن نیز در نمودار سیکل ترکیبی مصرف برای پیمایش هر صد کیلومتر مسیر جاده‌ای، عددی برابر با 8.1 لیتر بنزین را نشان می‌دهد و استاندارد آلایندگی این خودرو یورو4 اعلام شده است.

اما در سوی دیگر، بردار ناتنی سورن یعنی دنا نیز دقیقا از همان پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجمی برابر با 1.7 لیتری با نام اختصاصی (EF7) بهره می‌برد. در این خودرو نیز موتور مورد نظر قدرتی برابر با 113 اسب بخار و گشتاوری برابر با 155 نیوتن متر را تولید می‌کند و این قدرت تولید توسط همان گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. در رابطه با شتاب اولیه این خودرو می‌بایست این‌گونه گفت که به‌دلیل شباهت مشخصات فنی دنا با سورن، صفر تا صد این خودرو نیز همانند سورن در زمانی برابر با 12.2 الی 12.5 ثانیه انجام شده و حداکثر سرعت این خودرو حدودا 200 کیلومتر در ساعت است.

مصرف سوخت دنا نیز همانند سورن در نمودار سیکل ترکیبی مصرف برای پیمایش هر صد کیلومتر مسیر جاده‌ای، عددی برابر با 8.1 الی 8.2 لیتر بنزین را نشان می‌دهد و استاندارد آلایندگی این خودرو نیز یورو4 اعلام شده است.

5-امکانات رفاهی

پیرامون امکانات رفاهی دنا همانند اغلب موارد، پیروز این بخش است. زیرا دنا با دارا بودن امکاناتی همچون صندلی‌های دو طرف برقی، مانیتور، رهیاب ماهواره‌ای، کروز کنترل و …، خودرویی با امکانات رفاهی بیشتر نسبت به سورن محسوب شده و با توجه به علاقه مشتریان ایرانی به امکانات رفاهی در خودرو، قطعا دنا در این بخش شانش بیشتری را دارا است.

6-قیمت در بازار

همان‌گونه که می‌دانید، سورن در مدلی به نام توربو نیز در بازار خودرویی ایران حضور دارد، اما با توجه به مقایسه خودروها به‌صورت تنفس طبیعی در این مطلب، تنها به قیمت سورن معمولی اشاره می‌کنیم و طبق آخرین بروز رسانی قیمت‌ها در بازار خودرویی ایران، سورن ELX در حال حاضر قیمتی برابر با 41 میلیون و 300 هزار تومان را در نمونه صفرکیلومتر و رنگ سفید خود در بازار داخلی کشور برخوردار است.

اما در سوی دیگر، دنا نیز با مدل‌هایی همچون دنا پلاس و توربو در بازار خودرویی کشور حضور داشته که در این بخش تنها به قیمت مدل معمولی این اتومبیل اشاره می‌کنم که همانند سورن، طبق آخرین بروز رسانی قیمت‌ها، دنا معمولی قیمتی برابر با 44 میلیون و 200 هزار تومان را در نمونه صفر کیلومتر و سفدی خودر در بازار داخلی کشور برخوردار است.

7-استهلاک و خدمات پس از فروش

به‌دلیل دارا بودن هر دو مدل از یک پیشرانه یکسان، مخارج و هزینه سرویس‌های دوره‌ای هر دو خودرو تقریبا یکسان بوده و قطعات مورد نیاز دو خودرو در نیمی از بخش‌ها مشابه با یکدیگر است. در رابطه با خدمات پس از فروش نیز همان‌گونه که در ابتدای مطلب گفته شد، گروه صنعتی ایران خودرو تولید کننده هر دو مدل بوده و وظیفه پشتیبانی از هر دو خودرو را دارا است.

 

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. سلام ، بین سورن ELX و دنا مرددم ( از نظر راحتی سرنشینان ردیف عقب و جلو ) لطفا اونهائیکه هر دو خودرو را تجربه کردند نظر بدهند .
    من قد بلند هستم (حدود یک متر و هشتاد ) و خانواده 5 نفره هستیم ( بچه ها 2ساله ، 8 ساله و 18 ساله هستند )

    1. داداش سلام. صد در صد سورن خیلی راحت تره از نظر صندلی و فضای عقب دنا بخاطر صندلی های برقی و سفت برای شما مناسب نیس. صندلی های جلو بیش از حد بزرگن و جای پای عقب خیلی کمه صندلی ها هم راحت نیستن

    2. سلام
      من قبلا سمند داشتم و الان دنا
      جدای از بحث امکانات رفاهی و زیبایی ظاهر و داخل کابین واقعا داخل کابین دنا تنگ و مزخرفه
      صندلی برقی باعث شده که به سقف نزدیکتر شی و مجبوری زاویه بیشتری بدی و سرنشین عقب اذیت میشه و زانوی راست همیشه به داشبورد گیر میکنه و مجبوری صندلی رو بکشی عقب
      اگه ناراحت مانیتوری رو سورن هم میشه نصب کرد
      یا علی

  2. سلام سورن خیلی بهتراز دنا سورن شتاب بیشتری نسبت به دنا داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا