مکمل بنزین
مقایسهمشاوره خریدبرگزیده‌ها

با بودجه‌ای برابر با 36 میلیون تومان، رانا صفرکیلومتر بخریم یا تندر نود کارکرده؟

در این بررسی قصد داریم به این سوال مهم پاسخ دهیم که آیا با بودجه‌ای برابر با 36 میلیون تومان، خرید خودرویی همچون رانا بهتر است یا با همین میزان بودجه، خرید یک تندر نود کارکرده به‌ صرفه ‌تر خواهد بود؟ با ما در ادامه این مطلب برای دستیابی به پاسخی منطقی در این باره همراه باشید.

1-مقایسه کلی

همان‌گونه که می‌دانید، تندر نود یک سدان اقتصادی محصول شرکت فرانسوی رنو است که از سال 1384 تاکون در بازار خودرویی ایران حضور داشته و همواره در رده قیمتی خود از بهترین و باکیفیت ترین خودروهای موجود به‌شمار می‌آید. ( این خودرو توسط سه شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در رده‌های گوناگون تولید می‌شود ) اما در سوی دیگر، رانا که به‌عنوان دومین محصول ملی ایران خودرو شناخته می‌شود، از سال 1390 تاکون در بازار خودرویی حضور داشته و در واقع پلتفرمی مشابه را با 206 صندوق دار، دارا است. این خودرو نیز همانند تندر نود یک سدان اقتصادی بوده و توسط گروه صنعتی ایران خودرو تولید می‌شود.

2-طراحی ظاهری

پیرامون طراحی ظاهری دو خودرو در معیار مقایسه، می‌بایست این‌گونه گفت که ظاهر هر خودرو با توجه به سلیقه خریدار، می‌تواند هم زیبا باشد و هم زشت، اما معیار هر فرد برای خرید خودروی مورد نظر خود بسیار متفاوت است. در همین رابطه، به اعتقاد کارشناسان، طراحی ظاهری بسیار زیباتر از تندر نود بوده و در دیدگاه کلی، رانا نظر بیشتری را به خود جلب می‌نماید. در واقع در سوی مقابل تندر را از هیچ زاویه ای نمی‌توان زیبا دانست!

3-طراحی داخلی

در زمینه طراحی داخلی نیز تندر نود با دارا بودن اتاقی خشک، بسیار ساده و بی‌روح، از رقیب خود یعنی رانا در این بخش شکست می‌خورد. زیرا رانا با طراحی بهتر داشبورد و ادوات موجود، خودرویی بهتر در این بخش شناخته می‌شود. اما در زمینه کیفیت ساخت اتاق و دوام بهتر، بی‌ شک تندر نود خودرویی بهتر از رانا است و داشبرد و تریم داخلی رانا از کیفیت پایینتری برخوردار است.

4-پیشرانه و عملکرد

حال نوبت به بخش فنی در این مقایسه کوتاه می‌رسد. در همین رابطه، ابتدا به‌ سراغ رانا می‌رویم، این خودرو دارای پیشرانه‌ای چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجم برابر با 1.6 لیتر بوده که در واقع مشابه با tu5 پژو 206 صندوق دار است. این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 105 اسب بخار و گشتاوری برابر با 140 بوده که این قدرت تولیدی توسط یک گیربکس دستی و 5 سرعته به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد.

 همچنین، شتاب اولیه این خودرو برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق برابر با 12 ثانیه بوده و حدکثر سرعت رانا در حدود 190 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. در رابطه با میزان مصرف سوخت این خودرو نیز می‌توان گفت که رانا در نمودار سیکل ترکیبی به‌صورت مجموع در مسیرهای شهری و اتوبان، مصرفی برابر با 6.9 لیتر بنزین را به‌خود اختصاص می دهد. (گنجایش باک رانا برابر با 50 لیتر بوده و استاندارد آلایندگی این خودرو یورو4 است)

اما در سوی دیگر، تندر نود نیز دارای پیشرانه‌ای چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجم برابر با 1.6 لیتر بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی مشابه با رانا یعنی 105 اسب بخار و گشتاوری برابر با 140 بوده که این قدرت تولیدی توسط یک گیربکس دستی و 5 سرعته به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد.

 همچنین، شتاب اولیه این خودرو برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق برابر با 11.3 ثانیه بوده و حداکثر سرعت تندر نود در حدود 190 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. در رابطه با میزان مصرف سوخت این خودرو نیز می‌توان این‌گونه گفت که تندر نود در نمودار سیکل ترکیبی به‌ صورت مجموع در مسیرهای شهری و اتوبان، مصرفی برابر با 7.2 لیتر بنزین را به‌خود اختصاص می دهد. (گنجایش باک تندر نود نیز همانند رانا برابر با 50 لیتر بوده و استاندارد آلایندگی این خودرو نیز به یورو4 ارتقا یافته است)

پیرامون نتیجه گیری در این بخش، می‌توان این‌گونه گفت که هر دو خودرو تقریبا عملکردی یکسان را از خود به‌ جای گذاشته و فرق چندانی را دارا نیستند.

5-امکانات رفاهی

حال به سراغ امکانات رفاهی این دو مدل می‌رویم که در این بخش به‌طور قطعی رانا پیروز میدان است، زیرا رانا با داشتن امکانات بیشتری همچون بلوتوث، تنظيم زاويه نور چراغ‌هاي جلو از داخل اتاق، سيستم عيب يابی هوشمند (مولتي پلكس)، بلندگوهای باکیفیت‌ تر و چند آپشن دیگر، خودرویی نسبتا بهتر در این بخش محسوب می‌شود.

6-استهلاک

اما حال نوبت به بخش استهلاک و هزینه‌های نگهداری می‌رسد که در این بخش تندر نود خودرویی بهتر بوده و بسیار قابل اطمینان‌ تر است. زیرا این خودرو فرانسوی از کیفیت ساخت بهتر و دوام کیفی بالاتری برخوردار بوده و کمتر شخصی را می‌توان یافت که بگوید تندر نود خودرویی پرخرج و پراستهلاک است. با توجه به هدف ساختاری این خودرو که در واقع یک سدان اقتصادی محسوب می‌شود، تندر نود نسبت به رقیب خود یعنی رانا که این خودرو نیز یک سدان اقتصادی ارزان قیمت در بازار خودرویی ایران است، خودرویی با اطمینان بیشتر در هنگام استفاده طولانی مدت خواهد بود.

لازم به یاداوریست که هزینه سرویس‌های دوره‌ای تندر نود شامل تعویض روغن موتور، تعویض فیلتر هوا تعویض صافی بنزین و بررسی قطعات مصرفی و .. برابر با 85 الی 100 هزار تومان اعلام شده و در سوی دیگر، هزینه بررسی و سرویس‌های دوره‌ای رانا تقریبا برابر با 80 الی 100 هزار تومان اعلام شده است.

نتیجه گیری

در حالت کلی تندر 90 محصولی با کیفیت است که به راحتی جای خود را در میان مردم کشورما باز کرده است، اماوقتی بخواهیم خودرویی دست دوم را با یک محصول صفر کیلومتر مقایسه کنیم، شرایط متفاوت است. با توجه به بخش‌های مورد بررسی، کفه ترازو به نفع تندر نود سنگینی می‌کند، زیرا این خودرو با کیفیت ساختی بهتر و دوام بالاتر، در کنار استهلاک کمتر و مدت استفاده طولانی‌تر توسط مشتریان، خودرویی قابل اعتماد تر بوده اما این ویژگی ها قطعا برای یک محصول صفر کیلومتر قابل بیان است. در واقع در صورت یک انتخاب نادرست و خرید خودروی دست دوم مشکل دار، این هزینه نه تنها برای شما سودی نداشته که با ضررهای فراوان نیز همراه خواهد بود.

پس اگر خریداران تمایل به خرید خودرویی صفر کیلومتر داشته باشند در این صورت، تندر نود مغلوب رانا می‌شود. زیرا رانا در حال حاضر قیمتی در محدوده 36 میلیون تومان را دارا بوده اما تندر نود در مدل E2 خود قیمتی بیش از 41 میلیون تومان را در نمونه صفر کیلومتر خود دارا است.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. هردو ماشین خوبی هستند .
    ولی با قیمت ۲۸.الی ۲۹ماشین ساینا کیفیت بالا وخوبی دارد . ساینا معتبر وایمندار.

  2. به نظرمن رانا با این قیمت وبا این موتور قدرتمند نسبت به پولش خیلی بهتره وظاهر زیبایی داره

  3. من خودم رانا مدل 94 دارم و پدرم ال 90 مدل 94.
    باهردوشون رانندگی می کنم.
    رانا با گیربکس قدیمیش که مربوط به 405 هست وازنوع be3واقعا آدم رو تو رانندگی خسته میکنه
    وصفحه کلاچ مزخرفش که واقعا بعداز یه مدت رانندگی و گرم شدن صفحه کلاچ حسابی زیرپاسفت میشه.
    فرمونش فوق العاده نرم تر از ال 90 هست و صندلی هاش و تسلطش نسبت به ال 90 خیلی بهتره.و تنظیم ارتفاع صندلی راننده هم داره که ال 90از اون محرومه.
    فاجعه بعدی تو ال 90 آینه های جانبیش و دید کم عقب ماشینه ولی رانا آینه های بزرگتر و سنسور دنده عقب که با بوق و علامت فاصله رو از1.5متر و 1متر و نیم متری به راننده اطلاع میده که خیلی راحت وخوبه.
    مورد ضعف بعدی تو رانا لنت ترمز عقبش هست که وقتی سردباشه ماشین توحرکت دنده عقب از چرخ هاش یه صدای بدی میاد.
    در کل ال 90 فوق العاده نرم و بی صدا و رانندگی راحتی داره.ولی بخاطر صندلیش که طراحیش داغونه تو رانندگی طولانی تراز یک ساعت خسته کننده میشه.و رانا هم بخاطر صدای درب ها تو خیابون های داغون شهر و گیربکس و کلاچش تو رانندگی بیشتراز یک ساعت خسته کننده میشه ولی حس اسپورت تری نسبت به ال 90 داره و راننده دوست داره دورموتور رانا روبالاببره وصدای دلنشین موتور tu5حس قدرتو به راننده القامیکنه.
    ولی شتاب کند تر ال 90 نسبت به رانا واسه من واقعا قابل تحمل نیست و یه حس خواب آلودگی تو رانندگی به من میده.
    علاوه براینکه
    فضای جادار ال 90 واسه خانواده های 4 تا 5 نفره مناسب تره و صندوق عقب جاداری داره که ارتفاع مناسبی هم برای وسایل حجیم تو صندوق عقب بهتون میده.
    اما رانا واسه خانواده های کم جمعیت مناسب تره و صندوق عقبش باتوجه به اینکه جاداره نسبت به ال نود ارتفاع کمتری داره…
    در کل من که از رانا بیشتر لذت میبرم ولی ای کاش مشکل گیربکس و کلاچش که بخاطر ضعف مونتاژ وکیفیت پایین هست تو مدل های جدید برطرف بشه…وای ال 90 هیچ وقت تو کیفیت و مونتاژ، از هیچ قطعه ای ایراد ساختاری بهش وارد نیست.
    و آخرین نکته مقایسه ای ترمز های این دوتا ماشینه که رانا بخاطر دیسکی بود 4 چرخش فوق العاده عالی ترمزمیگیره اما ال 90 باوجودترمز کاسه ای تو چرخ عقبش ترمز صغیف تری نسبت به رانا داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا