مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

چری آریزو 5 بخریم یا جک جی5؟

خودروهای چینی در ابتدا مهمان‌های اجباری جاده‌های ایران بودند که از کیفیت و ایمنی پایینی بهره می‌بردند اما با گذشت زمان شرایط این محصولات تغییر کرده است. محصولات چینی در حال حاضر از امکانات و طراحی بسیار خوبی بهره می‌برند و بنظر می‌رسد به‌زودی جایگاهی در حد و اندازه خودروسازان کره‌ای بدست خواهند آورد.

در گذشته خودروهای چینی با قیمت پایینی عرضه می‌شدند و رقبای خودروهای داخلی بودند اما حال قیمت بسیاری از این خودروها از مرز 100 میلیون تومان عبور کرده است و رقیب خودروهای خارجی محسوب می‌شوند.

چری یکی از قدیمی‌ترین کمپانی‌های چینی حاضر در ایران است که از گذشته تنوع محصولات آن، نظرات موافق زیادی را جلب کرده است. آریزو 5 یک محصول جدید این شرکت در جهان بشمار می‌رود که همزمان در بازارهای خارجی، در ایران نیز عرضه آن آغاز شد.

از سوی دیگر کمپانی چینی جک نیز یکی از بزرگترین خودروسازان چینی محسوب می‌شود که محصولات این کمپانی نیز تنوع قابل قبولی دارد. جک جی5 را می‌توان یک گزینه خوب چینی در میان تعداد زیادی از گزینه‌های بد دانست و این خودرو تا حدودی نگرش مردم را نسبت به خودروهای چینی تغییر داد. امروز در سایت چرخان قصد داریم این 2 محصول را با هم مقایسه کنیم تا مشخص شود کدام ارزش خرید بالاتری دارد. با ما همراه باشید…

طراحی

خودروسازان چینی به‌کپی‌کاران بزرگ معروف هستند اما این کپی‌کاری در حال حاضر تغییر کرده است و کاملا محافظه‌کارانه شده است. در ظاهر چری آریزو 5 بخش‌های متعدد زیادی دیده می‌شود که ظاهر کلی خودرو را تحت تاثیر قرار داده. شباهت این خودرو به محصولات هیوندایی باعث می‌شود تا ایرانی‌ها چهره این خودرو را دوست داشته باشند و انصافا هم از لحاظ ظاهری این خودرو را می‌توان یک سدان چینی زیبا و اسپورت دانست. چری تمام تلاش خود را بکارگرفته تا به یک خودروی جوان‌پسند دست‌یابد که در بخشش ظاهری می‌توان به این تلاش چری نمره قبولی داد.

در سوی دیگر رقیبی سن دار قرار دارد که نتیجه همکاری جک با کمپانی مطرح پنین فارینا بوده و نقص زیادی در ظاهر این خودرو دیده نمی‌شود. چراغ‌های برگ مانند جلو و عقب این خودرو طراحی مناسبی دارند و ظاهر جی 5 به‌نحوی طراحی شده که با گذشت سالها از تولید آن همچنان طرفدار دارد چیزی که در آریزو 5 چندان صدق نمی‌کند. این خودروی چینی یک سدان خانوادگی می‌تواند باشد و با وجود ارتفاع کم و عناصر اسپرت، چندان حس یک سدان اسپرت را منتقل نمی‌کند مخصوصا در بخش عقب خودرو که طراحی ملایمی با نوارهای کرومی دارد.

در بخش ظاهری جی 5 یک خودروی بی‌نقص بوده و آریزو 5 از طراحی جدیدی بهره می‌برد بنابراین انتخاب این خودروها از روی ظاهر کاملا سلیقه‌ای بوده و نمی‌توان به‌طور قاطع گفت کدام خودرو برتری دارد.

طراحی داخلی

در بخش داخلی چری آریزو 5 بسیار خوب نقش‌بندی شده است و عنصر مدرن بودن در کابین کاملا مشخص است. اگر چه در این بخش هم، باز از خودروهای هیوندایی الهام گرفته شده اما کابین نیز مانند بخش خارجی اسپرت طراحی شده است. دریچه‌های هوا، غربیلک فرمان، صفحه نمایش سرگرمی و آمپر کیلومتر شمار بسیار خوب طراحی شده‌اند و صندلی‌ها نیز از طراحی اسپرت و زیبایی بهره می‌برند. کیفیت متریال داخلی همانند خودروهای چینی دیگر چندان بالا نیست و کابین این خودرو نیز کاملا پلاستیکی است.

جی 5 از طراحی قدیمی‌تری در بخش کابین بهره می‌برد و کیفیت کابین این خودرو از لحاظ طراحی بی‌شک کمتر از آریزو 5 است. در بخش دکمه‌های سخت‌افزاری طراحی قابل قبول و خوبی دارد اما متریال داخلی بسیار ضعیف انتخاب شده است. طراحی دریچه ورودی هوا شبیه به خودروهای قدیمی ژاپنی بوده اما بکار گیری تریم چوبی کمی باعث بهتر شدن اوضاع شده است.

در طراحی داخلی بدون شک چری آریزو 5 بهتر از جک جی 5 است و نظرات موافق بیشتری را به خود جلب نموده.

بخش فنی

در این مقایسه ما چری با پیشرانه تنفس طبیعی را هدف قرار داده‌ایم که مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی با 116 اسب بخار قدرت و 141 نیوتن متر گشتاور است. قدرت 116 اسب بخاری برای خودرویی با این ابعاد و وزن بسیار کم است و با اولین سواری این ضعف مشخص می‌َشود. گیربکس CVT نیز وظیفه انتقال قدرت را در مدل اتومات برعهده دارد و شتاب صفرتا صد آریزو 5 نیز 11 ثانیه اعلام شده اما در واقعیت شرایط و زمان تفاوت زیادی خواهد داشت.

پیشرانه 1.8 لیتری جی 5 حتی قدرت بیشتری از مدل توربو آریزو 5 تولید می‌کند. این خودرو مجهز به یک موتور 4 سیلندر 1.8 لیتری با قدرت 140 اسب بخار و گشتاوری برابر با 165 نیوتن متر است که گیربکس 4 دنده تیپ ترونیک وظیفه انتقال قدرت را در آن به عهده دارد. از لحاظ قدرت جی 5 شرایط خوبی دارد و برای سفرهای خارج شهری نیز مناسب به‌نظر می‌رسد البته نباید انتظار شگفتی از این خودرو داشت اما موتور 1.8 لیتری میتسوبیشی در این خودرو بسیار خوب پاسخ داده است.

در بخش فنی آریزو 5 بسیار عملکرد ضعیفی دارد این عملکرد ضعیف در جاده‌های شهری نیز  دیده می‌شود و در شرایط کوهستانی بسیار آزاردهنده خواهد بود.

تجهیزات

خودروهای چینی معمولا از لیست کامل تجهیزات بهره می‌برند و آریزو ۵ نیز تجهیزات خوبی دارد از جمله امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو در مدل فول آپشن می‌توان به ABS ، EBA ، سیستم ضد لغزش TCS، سیستم پایداری الکترونیکی ESP، سیستم کمکی HHC، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای، سیستم نمایش میزان باد لاستیک های TPMS، استارت بدون کلید، سیستم ورود بدون کلید، 4 شیشه بالابر برقی، تنظیم برقی آینه ها، کروز کنترل، سانروف، روکش چرمی صندلی ها، سنسور عقب، چراغ های LED، وضعیت رانندگی ECO اشاره کرد.  

جک جی ۵ خودرویی قدیمی‌تر است و کاملا طبیعی خواهد بود که امکانات کمتری داشته باشد. این خودرو از تجهیزات ایمنی و رفاهی مانند کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم خودکار تهویه مطبوع، آینه‌های جانبی برقی، روکش چرمی صندلی‌ها و فرمان، آینه‌های جانبی دارای گرمکن، سنسور نور، اخطار دهنده فشار باد لاستیک‌ها، سانروف، خروجی سیستم تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب، ریموت کنترل  بهره می‌برد. البته نمی‌توان گفت از لحاظ تجهیزات این مدل خیلی ضعیف‌تر از آریزو ۵ است.

معایب و مزایا

برای جمع‌بندی لیست معایب و مزایای این خودروها را فراهم کرده‌ایم که با مقایسه سریع بین ۲ محصول ذکر شده می‌توان به این نکته رسید که کدام ارزش خرید بیشتری دارند.

معایب

جک جی ۵ چری آریزو ۵
عملکرد ضعیف گیربکس پیشرانه نا امید کننده
نفوذ صدای بیش از حد به کابین شتاب بسیار کند
کیفیت ضعیف متریال داخلی فضای داخلی کم
مصرف سوخت بالا متریال داخلی ضعیف
 —- عملکرد نا مطمئن ترمزها

مزایا

 

جک جی ۵ چری آریزو ۵
پیشرانه مناسب ظاهر زیبا
طراحی قابل قبول طراحی کابین مناسب
ایمنی ایمنی
فضای کابین تجهیزات قابل قبول
تجهیزات قابل قبول —–
قیمت مناسب‌تر —–

کلام آخر

آریزو ۵ و جی ۵ هر کدام ضعف‌های خاص خود را دارند اما در مجموع جک جی ۵ به دلیل بخش فنی قوی‌تر، ظاهر مناسب، سواری بهتر و البته قیمت کم‌تر، می‌تواند گزینه خوبی باشد. اما اگر به‌دنبال ظاهر یک محصول هستید می‌توانید چری آریزو ۵ را انتخاب کنید.

به سوپر گروه چری آریزو 5 ملحق شوید

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. لطفا تصحیح بفرمایین:
    پیشرانه ۱.۸ لیتری جی ۵ حتی قدرت بیشتری از مدل توربو آریزو ۵ تولید می‌کند!!!!
    آریزو توربو ۱۴۷ اسب قدرت و ۲۱۰ نیوتون متر گشتاور داره!!! با این حساب کجای جک قدرت بیشتری داره؟!!!

    1. سلام/ با تشکر از نظر دقیق شما. دوست من منظور ما در بحث قدرت خروجی در جاده است و نه اعداد ادعایی شرکت. البته در این صورت چری توربو با 145 اسب بخار قدرت تفاوت زیادی باز هم ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا