مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلی

بررسی واقعیتی تلخ؛ افت ارزش پول ملی با مقایسه قیمت خودروهای وارداتی!

همان‌گونه که می‌دانید، در سالیان اخیر ارزش پول ملی ایران دچار افتی محسوس شده و این موضوع باعث به وجود آمدن اوضاع نامساعد در بازار داخلی کشور و اقتصاد شده است. حال می‌خواهیم با بررسی قیمت برخی اتومبیل‌های موجود در بازار خودرویی ایران، نوسان قیمت‌های به وجود آمده را نسبت به سال‌های گذشته مقایسه و ارزیابی نماییم. با ما همراه باشید.

(لازم به ذکر است که در این بررسی، قیمت خودروها در شرایط فعلی با نرخ ارز درهم که دارای ارزشی برابر با 1600 تومان است، بررسی شده و این مقایسه نسبت به 4 سال قبل که این ارز دارای ارزشی برابر با 900 تومان بوده است، انجام خواهد شد. همچنین، نرخ برخی از خودروهای نام برده شده، با ارز دلار نیز مقایسه می‌شود که در زمان نگارش این مطلب، قیمت فرضی این ارز مهم بین المللی برابر با 5000 هزار تومان در نظر گرفته شده و با 4 سال قبل که قیمت این شاخص مهم، برابر با 2700 تومان بود، قیاس خواهد شد)

1-هیوندای سانتافه

در رابطه با قیمت هیوندای سانتافه می‌توان گفت که این خودرو در حال حاضر در کشور امارات متحد عربی (این کشور به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو به ایران به شمار می‌رود) دارای ارزشی برابر با 118 هزار درهم در نمونه فول آپشن (بالاترین سطح امکانات) است که اگر این مبلغ را به واحد مالی ایران تبدیل کنیم، قیمت سانتافه بدون عوارض گمرکی و دیگر موارد، برابر با 188 میلیون و 800 هزار تومان با نرخ درهمی برابر با 1600 تومان است.

حال اگر به چهار سال قبل برگردیم و قیمت فعلی این مدل را محاسبه کنیم، متوجه خواهیم شد که سانتافه در آن دوره دارای قیمتی برابر با 106 میلیون و 200 هزار تومان بوده است.

2-کیا سورنتو

یکی دیگر از خودروهای کره‌ای که نام آن در این لیست به چشم می‌خورد، کیا سورنتو بوده و همانند سانتافه، این مدل نیز دارای فروش بسیار بالایی در بازار خودرویی ایران است. حال اگر نگاهی به قیمت سورنتو با توجه به آخرین مدل بی‌اندازیم، متوجه خواهیم شد که این خودرو در نمونه فول آپشن خود دارای قیمتی برابر با 117 هزار درهم بوده و قیمت آن در ایران بدون عوارض گمرکی و دیگر موارد، برابر با 187 میلیون و 200 هزار تومان است.

حال اگر به 4 سال قبل برگردیم و همین مبلغ را با نرخ درهمی برابر با 900 تومان محاسبه کنیم، در می‌یابیم که سورنتو در آن دوره دارای ارزش قیمتی برابر با 105 میلیون و 300 هزار تومان بوده است.

3-تویوتا راو4

از دیگر خودروهای موجود در این لیست، تویوتا راو4 نام دارد. این اتومبیل در واقع یک کراس اورر شهری بوده و یکی از پر فروش ترین خودروها در بازارهای جهانی است. راو4 در حال حاضر دارای ارزشی برابر با 121 هزار درهم در نمونه فول آپشن خود بوده که این قیمت در صورت تبدیل به واحد مالی ایران، برابر با 193 میلیون و 600 هزار تومان بدون عوارض گمرکی و دیگر موارد خواهد بود. حال اگر به چهار سال قبل برگردیم، متوجه خواهیم شد که راو4 با نرخ درهمی برابر با 900 تومان، دارای ارزشی برابر با 108 میلیون و 900 هزار تومان خواهد بود.

(لازم به ذکر است که این مدل در بازار آمریکا دارای ارزشی برابر با 36 هزار دلار است که با نرخ دلاری برابر با 5000 هزار تومان، قیمت این مدل برابر با 180 میلون تومان می‌شود و اگر به 4 سال قبل که ارزش ارز دلار برابر با 2700 تومان بود، برگردیم متوجه خوهیم شد که قیمت راو4 برابر با 97 میلیون و 200 هزار تومان خواهد بود).

4-هیوندای سوناتا

از دیگر محصولات هیوندای که در این لیست حضور دارد، می‌توان به سوناتا اشاره کرد. این خودرو یک سدان متوسط محسوب شده و دارای فروش بسیار بالایی است. سوناتا در بازار امارات متحد عربی در نمونه فول آپشن خود دارای ارزشی برابر با 85 هزار درهم بوده که این مبلغ به واحد مالی ایران، برابر با 136 میلیون تومان بدون عوارض گمرکی و سایر موارد است. حال اگر به 4 سال قبل برگردیم، متوجه خواهیم شد که سوناتا با نرخ درهمی برابر با 900 تومان، دارای قیمتی برابر با 76 میلیون و 500 هزار تومان خواهد بود.

5-بی ام و X4

بدون تردید، بی ام و X4 در حال حاضر یکی از با ارزش ترین خودروهای بازار ایران است و در کلاس کراس اووهای شهری عرضه می‌شود. این خودرو در بازار امارات متحد عربی در نمونه فول آپشن خود، دارای ارزشی برابر با 230 هزار درهم بوده که این مبلغ، در صورت تبدیل به واحد مالی ایران، برابر با 368 میلیون تومان بدون عوارض گمرکی و سایر موارد است.

حال اگر قیمت این مدل را با توجه به ارزش درهم در 4 سال قبل محاسبه کنیم، متوجه خواهیم شد که بی ام و X4 با نرخ درهمی برابر با 900 تومان، دارای قیمتی برابر با 207 میلیون تومان بدون عوارض گمرکی و سایر موارد خواهد بود.

6-مرسدس بنز E200 جدید

یکی دیگر از محصولات آلمانی موجود در این لیست، مرسدس بنز E200 جدید نام دارد. این خودرو به عنوان یک سدان متوسط لوکس به بازار داخلی ایران عرضه شده است. E200 جدید در بازار امارات متحد عربی دارای ارزشی برابر با 252 هزار درهم بوده و اگر این مبلغ را به واحد مالی ایران تبدیل کنیم، در می‌یابیم که E200 جدید بدون عوارض گمرکی و سایر موارد، دارای قیمتی برابر با 403 میلیون و 200 هزار تومان است.

حال اگر قیمت این مدل را با توجه به ارزش درهم در 4 سال قبل محاسبه کنیم، متوجه خواهیم شد که مرسدس بنز E200 جدید با نرخ درهمی برابر با 900 تومان، دارای قیمتی برابر با 226 میلیون و 800 هزار تومان بدون عوارض گمرکی و سایر موارد خواهد بود.

7-کیا اپتیما

از دیگر خودروهای پر فروش بازار داخلی کشور که در این لیست نام آن به چشم می‌خورد، کیا اپتیما است. این مدل به عنوان یک سدان سایز متوسط به بازارهای جهانی عرضه می‌شود و دارای محبوبیت بسیار بالایی است. اپتیما در حال حاضر دارای ارزشی برابر با 86 هزار درهم بوده که این مبلغ در صورت تبدیل به واحد مالی ایران، برابر با 137 میلیون و 600 هزار تومان است. حال اگر قیمت این مدل را با توجه به ارزش درهم در 4 سال قبل محاسبه کنیم، متوجه خواهیم شد که کیا اپتیما با نرخ درهمی برابر با 900 تومان، دارای قیمتی برابر با 77 میلیون و 400 هزار تومان بدون عوارض گمرکی و سایر موارد خواهد بود.

8-میتسوبیشی اوتلندر

میتسوبیشی اوتلندر یکی دیگر از خودروهای حاضر در این لیست است که به عنوان یک محصول ژاپنی با کیفیت در بازارهای بین المللی شناخته می‌شود. اوتلندر در بازار امارات متحد عربی در نمونه فول آپشن و مدل ساختاری 2018، دارای ارزشی برابر با 111 هزار درهم بوده که در صورت تبدیل این مبلِغ به واحد مالی ایران، در میابیم که اوتلندر دارای قیمتی برابر با 177 میلیون و 600 هزار تومان است.

حال اگر قیمت این مدل را با توجه به ارزش درهم در 4 سال قبل محاسبه کنیم، متوجه خواهیم شد که میتسوبیشی اوتلندر با نرخ درهمی برابر با 900 تومان، دارای قیمتی برابر با 99 میلیون و 900 هزار تومان بدون عوارض گمرکی و سایر موارد خواهد بود.

9-لکسوس NX200T

از دیگر محصولات ژاپنی و محبوب این لیست، لکسوس NX200T نام دارد. این خودرو به عنوان یک کراس اوور شهری در بازارهای بین المللی حضور دارد و ارزش آن در بازار امارات متحد عربی در نمونه فول آپشن، برابر با 186 هزار درهم بوده که اگر این مبلغ را به واحد مالی ایران تبدیل کنیم، در می‌یابیم که لکسوس NX200T دارای قیمتی برابر با 297 میلیون و 600 هزار تومان است.

حال اگر قیمت این مدل را با توجه به ارزش درهم در 4 سال قبل محاسبه کنیم، متوجه خواهیم شد که لکسوس NX200 با نرخ درهمی برابر با 900 تومان، دارای قیمتی برابر با 167 میلیون و 400 هزار تومان بدون عوارض گمرکی و سایر موارد خواهد بود.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا