مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلی

دلایل احتمال افزایش 20 درصدی قیمت خودروهای داخلی چیست؟

خودروسازان و قطعه‌سازان کشور از وضعیت فعلی تولید و قیمت‌گذاری محصولاتشان بسیار ناراضی بوده و به تازگی سخن از افزایش 20 درصدی قیمت محصولات مختلف خود زده‌اند. البته این موضوع چیز عجیب و غریبی برای ما نیست و خریداران خودرو در بازار ایران دیگر باید به افزایش قیمت هر ساله خودروهای مختلف عادت کرده و با این موضوع انس بگیرند!

اما دلایل خودروسازان و قطعه‌سازان کشور برای افزایش قیمت محصولاتشان چیست و چرا باید پس از دو سال سکون نسبی و افزایش قطره چکانی قیمت خودروهای داخلی؛ شاهد جهش 20 درصدی قیمت خودروهای تاریخ مصرف گذشته خودروسازان بزرگ کشور باشیم؟

در همین رابطه خودروسازان و قطعه‌سازان مختلف دلایلی را که باعث افزایش قیمت محصولاتشان خواهد شد؛ بیان کرده و شورای رقابت و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان نیز، مثل همیشه از آنها حمایت کرده و جاده را برای افزایش قیمت خودروهای داخلی باز گذاشته‌اند. حالا در ادامه نگاهی به دلایل مختلف خودروسازان داخلی برای افزایش قیمت محصولاتشان در سال 97 می‌اندازیم.

نرخ دلار

ارزهای بین‌المللی در صنعت خودروسازی ایران حرف و اول آخر را می‌زنند و تمام تلاش‌های صورت گرفته برای کاهش میزان تاثیر آنها در بازارهای مختلف کشور بی‌نتیجه بوده است. خودروسازان داخلی افزایش قیمت دلار را بهانه‌ای برای افزایش قیمت محصولات داخلی خود دانسته و می‌گویند که با این وضعیت، تولید خودرو با تیراژ بالا در خطوط تولید آنها امکان پذیر نیست.

خودروسازان می‌گویند که در سال 95 قیمت دلار بنابر اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حدود 3 هزار و 300 تومان بوده است. در سال 96 نرخ دلار رسمی به 3 هزار و 700 تومان رسید و اکنون باید دلار را به صورت تک نرخی و با قیمت 4 هزار و 200 تومان خریداری کرد. بنابراین جهش 15 تا 20 درصدی نرخ دلار در کشور بهترین بهانه برای افزایش قیمت خودروهای داخلی توسط خودروسازان بزرگ کشور است.

افزایش قیمت فولاد

فولاد یکی از مهمترین آلیاژهای مورد استفاده خودروسازان بوده و از این فلز گران بها برای ساخت قطعات مختلف شاسی، گیربکس، بدنه و… استفاده‌های فراوانی می‌شود.

حالا فولاد به گفته خودروسازان در طول سه سال گذشته با افزایش قیمت روبرو شده و آنها باید فولاد را با 30 درصد قیمت بیشتر نسبت به سال‌های گذشته تهیه کنند.

افزایش قیمت مس

از مس برای ساخت قطعات الکتریکی و… خودروها استفاده فراوانی می‌شود و این فلز نقش بسیار مهمی در تولید یک خودرو ایفا می‌کند.

حالا خودروسازان می‌گویند که قیمت این فلز استراتژیک در دو سال گذشته حدود 50 درصد افزایش داشته است. به گفته خودروسازان؛ در گذشته قیمت هر کیلوگرم مس حدود 17 هزار تومان بود و اکنون برای خرید آن باید بیشتر از 36 هزار تومان هزینه کرد.

گرانی‌های دیگر

به گفته خودروسازان در سه سال اخیر قیمت سرب 46 درصد، پلیمرهای پلاستیکی 30 درصد و کائوچو طبیعی 47 درصد افزایش داشته است.

بنابراین خودروسازان داخلی خود را مجاز به افزایش قیمت تولیدات خود دانسته و تاکید فراوانی براین موضوع دارند.

عدم افزایش قیمت خودرو!

خودروسازان داخلی ادعا می‌کنند که در طی دو سال گذشته تنها 1.8 درصد به قیمت محصولات مختلف خود افزوده‌اند! بنابراین خودروسازان داخلی این حق را به خود می‌دهند که در سال جاری قیمت محصولات مختلف خود را تا 20 درصد افزایش دهند. البته قضاوت درباره افزایش 1.8 درصدی قیمت خودرو در سال‌های گذشته برعهده شماست!

احتمال کاهش تولید

خودروسازان می‌گویند که با وضعیت موجود توان تولید خودرو را نداشته و در صورت تداوم شرایط فعلی میزان تولید محصولات مختلف خود را کاهش خواهند داد.

کاهش تولید خودرو در خودروسازان داخلی شرایط بازار را کمی پیچیده کرده و به احتمال فراوان خریداران خودرو با مشکلاتی مواجه خواهند شد؛ اما حقیقتا کاهش تولید خودروهای تاریخ مصرف گذشته می‌تواند یک خبر خوب برای مردم ایران باشد!

افزایش حقوق کارکنان

برخی از خودروسازان و قطعه‌سازان کشور معتقدند که در سال‌های اخیر حقوق و مزایای کارکنان آنها افزایش داشته و همین موضوع باعث می‌شود که دخل و خرج آنها با یکدیگر نخواند و در پرداخت حق و حقوق کارکنانشان با مشکلاتی مواجه شوند.

بنابراین آنها می‌گویند که افزایش قیمت محصولاتشان باعث می‌شود که کمی از خسارت‌های وارده به مجموعه تولیدی آنها کاسته شده و ضرر و زیان آنها کاهش یابد!

اینها مهم‌ترین دلایل خودروسازان و قطعه‌سازان کشور برای افزایش قیمت محصولات خود در سال 97 بوده و تاکید فراوانی از جانب آنها برای اعلام قیمت‌های جدید و افزایش 20 درصدی قیمت محصولاتشان می‌شود. حالا قضاوت با شما!

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. ما راضی به ضرر خودروسازان نیستیم
    لطفا تعطیل کنید که ما خودروی خارجی را با کیفیت بالا و قیمت مناسب بخریم
    واسم سواله که هیوندا اکسنت با قیمت فعلی ارز 48 میلیون در مناطق ازاد قیمت دارد با پوا بیمه و دلال و گمرک و انبار داری و پول کشتی و عوارض خودرویی حالا همه ی اینها میشود 6500000تومتن که میماند از قیمت کل 41500000 با حساب سود دلال اماراتی و گمرک امارات و حمل کشتی از کره به امارات که حدودا4میلیون میشود
    حالا قیمت خودرو میشود37500000 یعنی قیمتی کمتر از پارس موتور1800
    من موندم چطور واسه هیوندا میصرفه واسه ایران خودرو نمیصرفه
    تازه با حقوق مکفیی که هیوندا به کارگراش پرداخت میکنه

  2. پارس tu5داشتم صفر از کارخونه خریدم روزی یه جاش خراب بود…تصمیم گرفتم بفروشم دیگه ماشین نخرم…..صدمیلیونم بشه نمیخرم شمام نخرید. تاارزون شه

  3. انشا ا… به زودی تعطیلی واحد های خودرو سازی داخلی را به اتفاق جشن بگیریم ، چرا که دست یکی از بزرگترین دزدان سرمایه های مردم این مملکت از چپاول قطع خواهد شد ، هر چند مزدوران ضینفع از این آب گل آلود محاله دست از حمایت این دزدان بردارند، تولید کننده ای که لیاقت مشتری ایرانی رو نداره باید تعطیل بشه

  4. سلام. بحث اینجاست که همه دستشون تو یه کاسه است . سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده مگه وجود داره ؟ صرفا اداره ای تشکیل شده که به چند نفر ایجاد اشتغال بشه . از این جهت باز خدا رو شکر . آقایان دلال هستند ، کاسب هستند ، ماهیگیر آب های گل آلود هستند . چه می دونند مردم چه جوری زندگی می کنند و چجوری از حق زن و بچه می زنند تا چند تومنی پول جمع کنند تا یه لگن بخرند اما متاسفانه اونا سواره اند و مردم بیچاره پیاده

  5. واقعا بزرگترین دزدان خود این خودرو سازان هستن تا خود ملت درست نشن هیچی درست نمیشه بابا چند ماه خودرو نخر ببین چی میشه.

  6. هیوندا سوناتا۲۰۱۷ کارخونه ۲۳۰ میلیونه پارس ۸۵ میلیون لامعصبا خودتون قضاوت کنید!!!!!!!نخرید خودرو داخلی از کارخونه نخرید نخرید نخرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا