مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

مقایسه بسترن B30 با جیلی GC6؛ ارزان قیمت‌های جدید

با بودجه‌ای در حدود ۶۰ الی ۷۰ میلیون تومان چه خودرویی می‌توان خرید؟ با افزایش روز به روز قیمت‌ها این عدد برای خرید یک خودرو دیگر چندان زیاد بنظر نمی‌‌رسد و شما چاره‌ای ندارید که به‌سراغ خودروهای چینی بروید. در این محدوده قیمتی ۲ خودروی جدید عرضه شده‌اند که طرفداران زیادی نیز دارند.

بسترن B30 و جیلی GC6 دو محصول جدید چینی هستند که اگر عرضه خودروهایی مانند این دو محصول صورت نمی‌گرفت، مردم عملا باید با دوچرخه جابه‌جا می‌شدند. در شرایط فعلی این دو خودرو در دسته خوب‌های این رده قیمتی قرار می‌گیرند که امروز در سایت چرخان به‌سراغ مقایسه آنها رفته‌ایم. با ما همراه باشید…

طراحی خارجی

هر دو خودرو از لحاظ ظاهری چهره قابل قبولی دارند اما یکی برتر از دیگری است. بسترن بی۳۰ از چهره‌ای اس‍پرت و هماهنگ بهره می‌برد و کم‍پانی سازنده برای این محصول ارزان قیمت، حرفه‌ای‌تر عمل کرده است. چراغ‌های جلو و عقب بصورت هماهنگ و زیبا طراحی شده‌اند و اگر از سایز کوچک لاستیک‌ها در نمای جانبی چشم‌پوشی کنیم، طراحی را برای این خودرو با توجه به قیمت آن، می‌توان خوب دانست.

اما در سوی دیگر میدان جیلی GC6 قرار دارد که در بحث ظاهری کمی ضعیف ظاهر شده است. چراغ‌های جلو زیبا هستند اما چهره تکراری این خودرو نمی‌تواند چندان جذاب باشد چرا که در گذشته خودروهای جیلی با شکل و شمایلی مشابه در ایران حضور داشته‌اند. چراغ‌های عقب نیز طراحی ساده و در عین حال ناهماهنگ با طراحی کلی خودرو را در بر دارند. بطور کلی از لحاظ ظاهری می‌توان کاملا قاطعانه رای مثبت را به بسترن بی‌۳۰ داد و این خودرو را با اختلاف زیاد بهتر دانست.

طراحی داخلی

در بخش داخلی نیز بسترن بی‌۳۰ را می‌توان یک محصول مناسب دانست این به معنای عالی بودن نیست اما در این بازه قیمتی، آن را می‌توان خوب تلقی کرد. بهترین بخش طراحی داخلی بسترن بی‌۳۰ را می‌توان غربیلک فرمان، فرم و خطوط داشبورد دانست. البته اگه کمی ریزبینانه نگاه کنیم در این کابین می‌توانیم نقاط ضعفی راپیدا کنیم اما در مقام مقایسه می‌توان طراحی کلی فضای داخلی را خوب دانست. اما در کابین جیلی GC6 نیوفیس، نسبت به مدل قبلی، با تغییرات مثبت زیادی مواجه خواهید شد که باعث شده کابین خودرو قابل تحمل شود. استفاده از تریم دورنگ و بخش‌های براق در کنار غربیلک فرمان کاملا متحول شده، حتی فضای داخلی جیلی را از نماینده بسترن زیباتر کرده است.

پیشرانه و فنی

بسترن بی‌۳۰ در قلب خود یک موتور 4 سیلندر خطی با حجم 1598 سی سی را گنجانده است. این پیشرانه توانایی تولید 107 اسب بخار نیرو در دور موتور 5500 دور در دقیقه و 155 نیوتن متر گشتاور در 3600 دور در دقیقه را دارد. کم‍پانی فاو همکاری نزدیکی با آیسین ژاپن داشته و در این خودرو نیز از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک AISIN  استفاده نموده، گیربکس به‌تنهایی در این بازه قیمتی، بی‌رقیب است اما عدم هماهنگی و کوپل شدن با موتور در مواقع تحت فشار یک نقطه ضعف این خودرو بوده که توانایی بسترن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جیلی GC6 جدید از یک پیشرانه 4 سیلندر 1498 سی سی بهره می‌برد که توانایی تولید 105 اسب بخار در موتور 6200 دور در دقیقه و 145 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 4500 دور در دقیقه را دارد. این موتور نمی‌تواند توانایی چشمگیری برای جیلی به‌ارمغان بیاورد. یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک ساخت شرکت JATCO ژاپن وظیفه انتقال قدرت جیلی GC6 را برعهده دارد که از لحاظ کیفیت به پای بسترن بی‌۳۰ نخواهد رسید و نماینده فاو در بخش فنی عملکرد بهتری خواهد داشت.

تجهیزات و ایمنی

بسترن B30 از تجهیزاتی نظیر پوشش چرمی صندلی‌ها و فرمان، فرمان برقی با دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی، سیستم جلوگیری از عقب رفتن خودر ودر سربالایی‌ها، ESC، کروز کنترل، آینه‌های تاشوی برقی، سنسور دنده عقب ، سانروف و سیستم صوتی با 6 بلندگو امکاناتی و … بهره می‌برد. این خودرو موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از CNCAP شده که ترمزهای ABS +EBD،BA و سیستم کنترل پایداری (ESP) و سیستم کنترل کشش (TCS) در کسب این نتیجه موثر بوده‌اند. استفاده از فولاد با استحکام زیاد و بدنه 3H اعث شده تا این خودرو در مقابل ضربه، ایمنی سرنشینان را بیشتر حفظ کند.

جیلی GC6 با حسگرهای سپر عقب، چرم دو رنگ، 2 عدد کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، سیستم صوتی و تصویری چند رسانه ای MP5 با صفحه نمایش لمسی 8 اینچی، سیستم تهویه هوای برقی عرضه شده و کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه ایمنی چین باعث شده تا حدودی شرایط ایمنی قابل قبولی داشته باشد اما در این بخش نیز بنظر نمی‌رسد این خودرو برتر از بسترن باشد و بی۳۰ با آپشن‌های بیشتر، گزینه بهتری خواهد بود.

بسترن با قیمتی در حدود ۶۵ میلیون تومان عرضه شده که افزایش قیمت آن نیز در چند مرحله، می‌تواند به‌دلیل استقبال خریداران باشد. در طرف دیگر صنایع خودروسازی بم، با افزایش قیمت جیلی GC6 ، آن را با قیمتی در حدود ۶۶ میلیون تومان عرضه می‌کند. بدون شک در رقابت و مقایسه بین این دو خودرو، بسترن بی۳۰ مشخصات دوست‌داشتنی‌ بیشتری دارد و جیلی GC6 برای پیروزی در رقابت بین این دو محصول، می‌بایست قیمت کمتری می‌داشت اما با چنین قیمتی به‌میزان زیادی ارزش خرید کمتری دارد.(قیمت های منطقی بازار پیش از نوسانات ارز)

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. با سلام و عرض ادب خدمت جناب اقای شیر علی بیک عزیز و تمام دست اندر کاران وبسایت چرخان ممنون از مقایسه کاربردی تان،جسارتا در باب محصولات جیلی چندین شبه دارم که امیدوارم شما و سایر عزیزان چرخان آن را برایم برطرف کنید!!!
    1-نماینده جیلی در ایران!!{ماشالله عروس هزار داماد هست}} در زمان رونمایی« امگرند 7»ادعا کردند تنها خودور چینی ، که وارد اروپا شده است و استاندار های ایمنی اروپا را به دست اورده است!!.چقدر این مطلب صحت دارد؟؟ آیا هیچ خودور چینی دیگری تا الان نتوانسته است وارد اروپا یا آمریکا شود؟؟
    2-آیا حقیقت دارد محصولات جیلی با کیفیت ترین ،محصول خودرویی چین در ایران است؟؟{مخصوصا از لحاظ ایمنی}
    تشکر ویژه بابت زمانی که برای پاسخ به پرسش مخاطبان خود میگذارید.
    با بهترین آرزوها سید نادر افضلی

    1. سلام، برخی مطالب بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند و نمی توان به آنها اعتماد کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا