مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

مقایسه لوکسژن U5 با هاوال H2؛ نبردی بین چین و تایوان!

در حال حاضر، بازار خودرویی ایران را انواع اتومبیل های کراس اوور فرا گرفته‌اند و شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده با توجه به علاقه مشتریان ایرانی به این نوع خودروها،‌ اولویت عرضه مدل‌های مختلف خود را بر مبنای اتومبیلهای کراس اوور یا همان شاسی بلندهای شهری، برنامه ریزی می‌کنند.

در این مطلب قصد داریم مقایسه ای بین دو کراس اوور جدید بازار داخلی کشور به نام‌های لوکسژن U5 و هاوال H2 انجام دهیم و با نگاه کلی به این دو خودرو، برتری هر یک را نسبت به دیگری در هر بخش بیان خواهیم کرد.

1-معرفی کلی

در رابطه با معرفی کلی این دو خودرو، باید گفت که لوکسژن U5 در واقع یک کراس اوور شهری بوده که توسط برند تایوانی لوکسژن تولید شده و به بازار جهانی عرضه می شود. این خودرو توسط شرکت آرمان موتور کویر که نماینده رسمی برند لوکسژن در ایران است، وارد بازار داخلی کشور شده است.

اما در سوی دیگر این میدان، هاوال H2 نیز همانند لوکسژن U5 یک کراس اوور شهری است و به واسطه همکاری گروه خودروسازی بهمن با برند هاوال چین، وارد بازار خودرویی کشور شده و به با توجه به کیفیت ساخت بالا و شهرت جهانی، در همین ابتدا، مشتریان زیادی را پیدا کرده که این موضوع به خوبی نشان دهنده علاقه مشتریان ایرانی به خودروهای کراس اوور شهری است.

 

2-طرای ظاهری

پس از معرفی کلی این دو خودرو، نوبت به بررسی نمای ظاهری آن‌ها می‌رسد که همانند مطالب قبلی باید گفت، نمای بیرونی هر اتومبیل بسته به نظر مشتریانی که خواهان خرید آن‌ها هستند، هم می‌تواند زشت باشد و هم زیبا و نمی‌توان با قطعیت کامل گفت که کدام خودرو از دیگری زیبا تر است. اما به اعتقاد کارشناسان و علاقمندان، لوکسژن U5 با توجه نمای بیرونی منحصر به فرد و خاص تر، در این بخش برتری نسبتا بیشتری را در مقابل هاوال H2 داشته و به عنوان پیروز این قسمت معرفی می‌شود. (لازم به یاداوریست که هاوال H2 در رده قیمتی و کلاسی خود، خودرویی زیبا بوده و دارای طراحی ساده اما شکیل است)

 

3-طراحی داخلی و کابین

پس از نمای بیرونی این دو خودرو، حال بهتر است نگاهی به طراحی داخلی و کابین آن‌ها ‌بی‌اندازیم، در این رابطه، باید گفت که اولین نکته‌ای که در اتاق داخلی لوکسژن U5 و هاوال H2 در دیدگاه اول به چشم می‌خورد، کیفیت ساخت مناسب و قابل قبول بوده که این موضوعی به خوبی ثابت کننده مهندسی خوب این دو برند است. اما طراحی ادوات، ابزارک‌ها و نمای کلی کابین در خودرو لوکسژن U5 بسیار بهتر، جذاب تر و امروزی تر از هاوال H2 بوده و در دیدگاه اولیه، قطعا مشتریان به راحتی شیفته اتاق این خودرو تایوانی خواهند شد. پیرامون این موضوع، در این بخش نیز همانند قسمت قبلی، لوکسژن U5 پیروز میدان است.

 

4-پیشرانه و عملکرد

پیرامون مشخصات فنی و عملکرد این دو خودرو باید گفت که هاوال H2 از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ توربوشارژ با حجمی برابر با ۱.۵ لیتر بهره می‌برد که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با ۱۴۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۰۲ نیوتن متر است که این نیرو تولیدی، توسط یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک ۳ حالته، به چرخ‌های جلو (FWD) منتقل می‌شود.

در رابطه با عملکرد این مدل نیز باید گفت که هاوال H2 برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با ۱۲.۸ الی ۱۳.۱ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود ۱۷۵ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین، پیرامون مصرف سوخت هاوال H2 باید گفت که این خودرو در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به صورت ترکیبی مصرفی برابر با ۸.۱ الی ۸.۳ لیتر بنزین را دارا بوده و استاندارد آلایندگی آن یورو ۵ است (حجم باک هاوال H2  برابر با ۵۵ لیتر است)

اما در سوی دیگر، لوکسژن u5 دارای یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجمی برابر با ۱.۵ لیتری بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با ۱۲۰ اسب بخار و گشتاروی برابر با ۱۵۰ نیوتن متر است که این قدرت تولیدی توسط یک گیربکس ۷ دنده اتوماتیک از نوع CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

هنوز به طور رسمی عملکرد نهایی این خودرو منتشر نشده است اما به اعتقاد کارشناسان، این خودرو با توجه به مشخصات فنی، وزن و نوع گیربکس خود، برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت به زمانی در حدود ۱۲.۹ الی ۱۳.۴ ثانیه احتیاج خواهد داشت و حداکثر سرعت آن نیز در حدود ۱۷۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود. همچنین، مصرف سوخت این خودرو در نمودار سیکل ترکیبی مصرف، در هر صدکیلومتر مسیر شهر و اتوبان، حدودا برابر با 6.9 الی 7.2 لیتر بنزین تخمین زده می‌شود. (ظرفیت باک این خودرو برابر با 47 لیتر است)

 

در رابطه با پیروز این بخش، باید گفت که هر دو خودرو دارای عملکردی نسبتا مشابه با یکدیگر هستند، اما پیشرانه هاوال H2 باتوجه به توان بیشتر و گیربکس دقیق تر پیروز این قسمت است.

5-امکانات رفاهی و ایمنی

در رابطه با امکانات رفاهی و ایمنی این دو خودرو باید گفت که هر دو مدل دارای امکانات خوبی در رده قیمتی خود هستند، اما لوکسژن U5 با دارا بودن مواردی همچون نمایشگر میزان باد چرخ‌ها، سیستم ضد هرزگردی چرخ‌ها، سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم کمکی ترمز BAS، سیستم توزیع نیرو ترمزها EBD، سیستم حرکت در سربالایی‌ها، سیتم پایداری الکتریکی، ۶ کیسه هوا، فرمان تلسکوپی، قفل ضد ایمنی صندلی کودک، سنسور پارک عقب و جلو، کمربند سه نقطه‌ای، کروز کنترل، بلوتوث، سانروف، دوربین جلو، عقب و ۳۶۰ درجه، رادار نقطه کور، استارت دکمه‌ای و ریموت کنترل، تکنولوژی پارک هوشمند، مانیتور ۱۲ اینچ، تهویه مطبوع اتوماتیک به همره دریچه برای سرنشینان عقب، تیونر و ساب ووفر، آینه‌های جانبی برقی به همراه راهنما  و … خودرویی کامل تر و پر آپشن تری از هاوال H2 است.

6-قیمت در بازار

پیرامون قیمت این دو مدل در بازار داخلی کشور باید گفت که با توجه به شرایط وخیم بازار خودرویی و حباب قیمتی موجود، فروشندگان مبالغی مابین 145 الی 165 میلیون تومان را برای فروش هاوال H2 اعلام می‌کنند.

در سوی دیگر این میدان، لوکسژن u5 هنوز به صورت انبوه وارد بازار خودرویی کشور نشده است، اما قیمت آن از سوی شرکت آرمان موتور کویر، برابر با 130 اعلام شده است.

7-خدمات پس از فروش

سرانجام، پیرامون مسئله خدمات پس از فروش این دو خودرو باید بگوییم که شرکت آرمان موتور کویر به عنوان نماینده انحصاری محصولات لوکسژن در ایران، وظیفه واردات و خدمات دهی به خودروهای این برند تایوانی را بر عهده داشته و مدت گارانتی محصولات لوکسژن در ایران را برابر با 5 سال یا 150 هزار کیلومتر اعلام کرده است. البته با توجه به لغو واردات خودرو تا اطلاع ثانوی، هنوز تکلیف این برند تایوانی برای حضور در بازار کشور مشخص نیست.

در سوی دیگر این میدان، گروه خودروسازی بهمن که به عنوان نماینده انحصاری برند چینی هاوال در بازار خودرویی کشور شناخته می‌شود، وظیفه مونتاژ و عرضه خودروهای این کمپانی را در ایران بر عهده داشته و مدت گارانتی هاوال H2 را برابر با 5 سال یا 150 هزار کیلومتر اعلام کرده است.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا