مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلی

داستان غم انگیز خرید یک خودروی ژاپنی با کیفیت اما معمولی در بازار داخلی کشور!

بی تردید، امروزه بازار خودرویی ایران به مکانی با آشفتگی بسیار زیاد تبدیل شده که درآن دلالان و سودجویان ضربان بازار و قیمت گذاری محصولات تولیدی را در اختیار دارند. در این رابطه باید گفت در حال حاضر قیمت خودروها در بازار بسیار فراتر از بهای اعلامی کارخانه و نمایندگی‌ها بوده و این شرایط رو به روز در حال بدتر شدن است.

در این رابطه، حال در این مطلب قصد داریم به بررسی شیوه خرید یکی از محصولات با کیفیت اما معمولی بازار خودرویی کشور به نام مزدا 3 بپردازیم و با نگاهی کلی به نمودار صعودی قیمت این خودرو در سالیان اخیر، داستان تبدیل شدن یک سدان نسبتا اقتصادی به یک خودروی لوکس را بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مزدا 3 چه زمانی وارد بازار خودرویی ایران شد؟

مزدا 3 نخستین بار به عنوان جایگزین مزدا 323 که یک سدان کوچک و اقتصادی بود، وارد بازار داخلی کشور شد و در واقع نمونه جدید آن خودرو به شمار می‌رفت. در این رابطه، باید گفت که در آن سال‌ها گروه خودروسازی بهمن با توجه به همکاری چند جانبه با کمپانی ژاپنی مزدا، امتیاز مونتاژ مزدا 3 (مدل ساختاری 2004 میلادی) را همانند نمونه پیشین دریافت کرد و شروع به ساخت و عرضه این محصول در بازار خودرویی کرد.

مزدا 3 با این کد اتاق در سه تیپ یک، دو و سه مونتاژ و عرضه شد که فرق هر یک از این تیپ‌ها با یکدیگر، در زمینه آپشن‌های موجود بود. لازم به یادآوری‌ست که این مدل در اواسط سال 1385 شمسی وارد بازار خودرویی شد و تا سال 1389 بر روی خط تولید حضور داشت. پیرامون این موضوع، مزدا 3 تیپ 1 مابین سال‌های 85 تا 86 شمسی، دارای قیمتی کمتر از 30 میلیون تومان در نمونه صفر کیلومتر خود بود و به عنوان یک سدان کوچک شهری و میان قیمت خرید و فروش می‌شد.

پس از مزدا 3، مدل جدید این خودرو چه زمانی وارد بازار خودرویی کشور شد؟

در پاسخ به این سوال، باید بدین صورت گفت که نمونه نیو مزدا 3 در تیپ 3 (این تیپ شامل نمونه هاچ بک نیز می‌شد) و 4، در اوایل سال 1390 شمسی با مدل ساختاری 2009 میلادی، جایگزین خودروی قبلی شد. پیرامون این موضوع، می‌بایست این نکته را خاطر نشان کرد که مزدا 3 نیو تا به امروز یکی از بهترین و با کیفیت ترین خودروهای مونتاژ شده در کارخانجات موجود در کشور بوده و همچنان از طرفداران زیادی در بازار داخلی برخوردار است.

این مدل از سال 90 تاکنون تنها با یک نمونه پیشرانه تولید می‌شود که این موتور به صورت چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجمی برابر با 2.0 لیتر بوده و قدرتی تولیدی آن 145 اسب بخار و گشتاورش 187 نیوتن متر است که این نیروی تولیدی، توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک (با قابلیت تعویض  از پشت فرمان) به چرخ‌های جلو (FWD) منتقل می‌شود.

اما داستان غم انگیز از اینجا شروع می‌شود که این خودرو مابین سال‌های 90 تا 91 شمسی، دارای قیمتی کمتر از 70 میلیون تومان در نمونه صفر کیلومتر بود و در آن زمان رقبای قدرت مندی همچون رنو مگان، کیا سراتو و… در مقابل این خودرو بودند. اما کم کم با بالا رفتن قیمت ارزهای خارجی و بالا گرفتن فشار تحریم‌های بین المللی، کمپانی ژاپنی مزدا روابط خود با گروه خودروسازی بهمن را به پایین ترین مرحله رساند و در برخی موارد، ورود قطعات مونتاژي مزدا 3 نیو امری سخت و مشکل بود.

پیرامون این موضوع، بدین ترتیب از اوایل سال 1392 تا به امروز، مزدا 3 نیو روند افزایش قیمت را با شیبی نسبتا تند پشت سر گذاشته است. در برهه‌ای از زمان، بخاطر نبود قطعات مونتاژي و سایر مسائل حتی چندین ماه تولید آن متوقف شد.

حال شاید این سوال پیش آید که چرا مزدا 3 نیو پس از چندین سال که در جایگاه‌ نسبتا پایین جدول خرید و فروش خودروهای سواری در بازار داخلی کشور قرار داشت، در کسری از زمان، به ردهای بالا این جدول رسید و به عنوان یک خودروی پر طرفدار مطرح شد؟

در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که پس از خروج اغلب کمپانی‌های مطرح از ایران با فشار تحریم‌های بین المللی، گروه خودروسازی بهمن با تمام مشکلات پیش رو، همچنان به تولید این خودرو ادامه داد و با ورود سیل عظیمی از خودروهای چینی و گوناگون که اکثر آن‌ها از کیفیت خوبی برخوردار نبودند، مشتریان با صرف نظر از خرید خودروهای چینی و برخی دیگر از اتومبیل‌هایی که پس از چند سال قیمتشان دو الی سه برابر شده بود، دوباره روی به خرید مزدا 3 نیو آوردند و این مدل به سرعت به جایگاه های بالا در جداول خرید و فروش رسید.

اما حالا پس از گذشت 7 سال از تولید مزدا 3 نیو توسط گروه خودروسازی بهمن، قیمت این مدل در بازار داخلی کشور به بیش از 200 میلیون تومان در نمونه صفر کیلومتر و با مدل ساختاری 1397 رسیده و به اعتقاد کارشناسان، مزدا 3 نیو به یکی از خودروهای پر حاشیه بازار تبدیل شده که حباب قیمتی بر روی آن به‌قدری زیاد است که اختلاف قیمت کارخانه با بازار، بیش از 60 میلیون تومان شده و دلالان با ماهی گیری از این آب گل آلود سعی در فروش این سدان شهری و معمولی ژاپنی با قیمت‌های بسیار گزاف دارد.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا