Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

2 راه حل اساسی برای ادامه حضور رنو فرانسه در ایران

خروج آمریکا از برجام باعث شده تا بسیاری از شرکت‌های خارجی از ایران خارج شوند و در این بین بسیاری از شرکت‌ها حتی زودتر از موعد و به صورت قطعی این کار را عملی کرده‌اند. در این بلبشوی خروج شرکت‌های خارجی از ایران، رنو فرانسه در کمال تعجب اعلام کرد علیرغم تهدیدها و تحریم های آمریکا بازهم در صنعت خودروسازی ایران باقی خواهد ماند ولی سوال اینجاست که فرمول حضور او در ایران چگونه خواهد بود؟

به گزارش چرخان، گروه خودروسازی رنو فرانسه هفته گذشته در خبری اعلام کرد که نه تنها از صنعت خودروسازی ایران خارج نمی‌شود بلکه به دنبال عمق بخشیدن به حضورش در ایران است و قطعا در بازار ایران خواهد ماند و همانند شرکت‌های دیگر، تحریم‌ها را بهانه خروج از ایران نخواهد کرد.

وزیر دارایی فرانسه هفته پیش در مصاحبه‌ای اعلام کرد که با توجه به شرایط اقتصادی ایران و همچنین مشکلات موجود در تبادلات مالی آنها با سیستم‌های بانکی دنیا، خروج شرکت‌ها از ایران به دلیل عدم وجود بستر مالی قطعی است و چاره‌ای برای این کار وجود ندارد.

این اظهارات عضو کابینه دولت فرانسه در حالیست که چندی قبل پژوسیتروئن در اطلاعیه‌ای از تعلیق فعالیت‌هایش در ایران خبر داد که باعث شد بسیاری از اهالی صنعت خودرو، شرکت‌های طرف قرارداد گروه PSA را متهم به کم‌کاری در عقد قرارداد مستحکم نمایند ولی به هر حال این اتفاق رخ داد ولی استفاده از کلمه “تعلیق” به جای لغو یا “اتمام حضور” بارقه امیدی را برای صنعت ایران نگه داشته است.

شنیده‌ها از مسئولین فرانسوی بدین شرح است که دو راهکار متفاوت پیش روی شرکت‌های اروپایی برای حضور در ایران است که گویا پژوسیتروئن و رنو فرانسه به همین دلیل از حضور در ایران صحبت می‌کنند. یکی از این راه‌ها (که البته بعید به نظر می‌رسد) کسب مجوز استثنا شدن این شرکت‌ها از تحریم‌های ایران است که با توجه به تهدیدهای ترامپ و سخت گیری‌های او امکان‌پذیر نخواهد بود ولی به هر حال دولتمردان فرانسوی به شدت پیگیر این موضوع هستند.

درخشش کراس اور کوچک رنو کوئید در نمایشگاه بین‌الملی خودروی اندونزیراه دوم که گویا بیشترین شانش را برای عملی شدن دارد، راهکار ایجاد نهادهای مالی مستقل اروپایی برای نقل و انتقالات بانکی بین ایران و اروپایی‌هاست تا بتوانند به راحتی و بدون نیاز به سیستم بانکی کشور آمریکا، اقدام به تبادل سرمایه‌گذاری خود نمایند و وجوه دریافتی از ایران را در حساب خود داشته باشند.

البته گفتنی است که رنو فرانسه در سال 92 نیز از ایران خارج نشد و به حضور کمش در ایران ادامه داد ولی درآمدهایش از ایران را نیز نتوانست خارج کند! بعدها مشخص شد بخشی از سرمایه گذاری‌های جدید این شرکت در ایران از طریق سرمایه‌های باقیمانده از آن سال‌هاست و حالا مدیران رنو نسبت به تحریم‌ها خوشبینانه می‌نگرند و فکر می‌کنند بلند مدت نخواهد بود!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.