مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

مقایسه هاوال H2 با زوتی T600؛ تازه نفس‌ها!

بی تردید، بازار خرید و فروش کراس اوورهای شهری در سرتاسر جهان بسیار داغ بوده و بازار خودرویی ایران نیز از این امر مستثنا نیست. در این مطلب قصد داریم به سراغ بررسی دو محصول جدید بازار خودرویی کشور به نام‌های هاوال H2 و زوتی T600 برویم و با نگاهی کلی به این دو خودرو، برتری هر یک را نسبت به دیگری بیان خواهیم کرد.

1-معرفی کلی

هاوال H2 جدیدترین محصول گروه خودروسازی بهمن بوده که به واسطه همکاری این شرکت با برند چینی گریت وال، وارد بازار خودرویی ایران شده است. هاوال H2 یک کراس اوور شهری بوده و دارای رده کیفی خوبی است.

اما در سوی دیگر این میدان، زوتی T600 نیز همانند هاوال H2 یک کراس اوور شهری است. این خودرو به واسطه همکاری گروه خودروسازی سایپا با برند چینی زوتی، به زودی در خطوط تولید سایپا مونتاژ و وارد بازار خودرویی کشور خواهد شد.

 

2-طراحی ظاهری

طراحی ظاهری هر خودرو طبق نظر مشتریان هم می‌تواند زشت باشد و هم زیبا و نمی‌توان به صورت قطعی گفت که کدام یک از این خودروها دارای نمای بیرونی زیبا تری در مقایسه با دیگری است و به واسطه همین موضوع، در این بخش باید هر دو خودرو با یکدیگر برابر اعلام کنیم و نتیجه گیری نهایی را به خریداران واگذار نماییم. (لازم به ذکر است که طراحی هاوال H2 در مقایسه با خودرویی همچون زوتی T600 که تشابه زیادی به فولکس واگن تیگوان دارد، بروز تر است)

 

3-طراحی داخلی

پس از نمای ظاهری این دو خودرو، حال بهتر است نگاهی به طراحی داخلی و کابین آن‌ها بی‌اندازیم. در این رابطه، باید گفت که طراحی داخلی هر دو محصول با توجه به بازه قیمتی قابل قبول بوده و جنس متریال به کار رفته در ساخت اداوات، ابزارک‌ها، صندلی‌ها و … مناسب ارزیابی شده است. پیرامون طراحی داخلی کابین نیز باید این نکته را خاطر نشان کرد که هر دو محصول (هاوال H2 و زوتی T600) دارای اتاقی جذاب هستند اما با توجه به در نظر گرفتن تمامی جوانب، هاوال H2 در مقایسه با زوتی T600 دارای نمای کابینی بهتر و دلنشین تر است.

5-مشخصات فنی و عملکرد

هاوال H2 از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ توربوشارژ با حجمی برابر با ۱.۵ لیتر بهره می‌برد که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با ۱۴۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۰۲ نیوتن متر است که این نیرو تولیدی، توسط یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک ۳ حالته، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

در رابطه با عملکرد این مدل نیز باید گفت که هاوال H2 برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با ۱۲.۸ الی ۱۳.۱ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود ۱۷۵ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین، این خودرو در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به صورت ترکیبی مصرفی برابر با ۸.۱ الی ۸.۳ لیتر بنزین را دارا بوده و استاندارد آلایندگی آن یورو ۵ است (حجم باک هاوال H2  برابر با ۵۵ لیتر است)

در سوی مقابل، زوتی T600 دارای یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجمی برابر با ۲.۰ لیتر بوده که این موتور قادر به تولید ۱۸۸ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۵۰ نیوتن متر است که این قدرت تولید توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاجه اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

پیرامون عملکرد این خودرو آنچنان اطلاعات خاصی در دسترس نیست، اما این‌گونه به نظر می‌رسد که زوتی T600 در زمانی برابر با ۹.۰ الی ۹.۵ ثانیه به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق دست پیدا می‌کند و حداکثر سرعت آن در حدود ۱۸۵ کیلومتر در ساعت خواهد بود. همچنین، مصرف سوخت این مدل طبق در نمودار سیکل ترکیبی در مجموع صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، برابر با ۸.۲ الی ۸.۵ لیتر بنزین اعلام شده و استاندارد آلایندگی آن نیز یورو۵ است. (گنجایش باک این خودرو برابر با ۶۰ لیتر است)

حال با توجه به مشخصات گفته شده، زوتی T600 با دارا بودن شتاب اولیه سریع تر، حداکثر سرعت بیشتر، حجم موتور بالاتر، فضای سرنشین بیشتر و … پیروز این بخش محسوب می‌شود.

6-امکانات رفاهی و ایمنی

در رابطه با امکانات رفاهی و ایمنی این دو خودرو باید بگوییم که هر دو مدل دارای آپشن‌های فراوانی نسبت به قیمت اعلامی بوده و اگر بخواهیم به بخشی از این امکانات اشاره کنیم، برای زوتی T600 باید مواردی همچون سیستم‌های ترمز BOS، EBD و ABS، سیستم‌های پایداری (ESC, TCS, BA, HAC, TPMS)، ریموت کنترل، سانروف برقی (در برخی مدل‌ها سقف پانارومیک)، فرمان برقی، استارت دکمه‌ای، تودوزی چرم، کروز کنترل، ترمز پارک برقی، اتوهلد، مانیتور، سیستم تهویه دوگانه اتوماتیک، سنسور نور، چراغ شوی، نور زنون، شش کیسه هوا، دوربین ۳۶۰ درجه، رهیاب ماهواره‌ای، بلوتوث ، شش بلندگو و … را نام برد.

و در سوی دیگر میدان، برای هاوال H2 باید مواردی همچون سیستم ترمز و پایداری ABS،EBD-BA-ESP-DRS-SIPS، سیستم هشدار دهنده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک مطبوع دو کاناله با فیلتر تصفیه هوا، فرمان برقی، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، مانیتور لمسی ۷ اینچی با ورودی AUX/USB /Ipod، صندلی راننده قابل تنظیم ۶ حالته، صندلی شاگرد ۴ حالته، تنظیم برقی گودی کمر،  آینه‌های جانبی برقی و تاشو همرنگ بدنه به همراه چراغ، گرمکن ضد بخار آینه‌ها، رهیاب ماهواره‌ای، سانروف چند حالته، اگزوز دوگانه اسپرت، دوربین کمکی پارک بر روی آینه جانبی، برف پاک کن اتوماتیک با تیغه ژله‌ای، ۶ بلندگو و … را نام برد.

7-قیمت در بازار آزاد

با توجه به آشفتگی بازار خودرویی کشور و حباب قیمتی موجود، قیمت هاوال H2 که به صورت نقدی و توسط فروشندگان به فروش می‌رسد، برابر با 145 الی 150 میلیون تومان اعلام شده است.

اما در سوی مقابل، زوتی T600 در حال حاضر به عنوان خودرویی جدید از سوی گروه صنعتی سایپا رونمایی شده و به گفته مدیران این شرکت، به احتمال فراوان این خودرو در اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده وارد بازار خودرویی کشور به صورت انبوه خواهد شد. پیرامون قیمت این مدل نیز گفته شده است که زوتی T600 در بازه قیمتی ۱۳۵ الی ۱۵۵ میلیون تومان عرضه خواهد شد.

 

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا