مکمل بنزین
گوناگونتحلیلی

خودروهای هیبریدی را بهتر بشناسیم!

BMW.i8

خودروهای هیبریدی روز به روز محبوبتر! اما خودروی هیبریدی چیست؟
خودروهای هیبریدی در واقع از یک موتور الکتریکی و یک موتور معمولی درون سوز بهره میبرند. موتور الکتریکی قدرت اتومبیل را در سرعتهای پایین و موتور سوختی قدرت اتومبیل را در سرعتهای بالا تامین میکند. یک خودروی هیبریدی نه تنها کاهش مصرف سوخت را سبب می شود بلکه مقدار کمتری از گازهای گلخانه ای را تولید میکند.
اگرچه خودروهای هیبریدی درحال رشد و توسعه هستند اما اغلب مردم به دلیل عدم آگاهی از کارکرد این خودروها به این باور نرسیدهاند که یک خودروی هیبریدی تا چه اندازه میتواند مفید باشد. تصور اکثر مردم از خودروهای هیبریدی؛ خودرویی است که صرفا با باتریهای قابل شارژ کار میکند؛ اما در تعریفی جامعتر میتوان گفت: خودروی هیبریدی وسیله نقلیهای است که بر پایه نیروی الکتریکی بوده و میتواند بین منبع سوخت فسیلی و نیروی الکتریکی تغییر وضعیت دهد.
باوجود اینکه این تکنولوژی از حدود سال 1990 وجود داشته، اما فقط در یک دهه اخیر تولید و استفاده از این خودروها وارد فاز جدیدتری شده است.
دولت در بسیاری از کشورهای خارجی برنامههای حمایتی، تشویقی واعتبارات ویژهای را برای تولید و استفاده از این خودروها در نظر گرفته است. در همین راستا در بسیاری از شهرها از اتوبوسها و تاکسیهای هیبریدی برای حمل و نقل عمومی استفاده میشود.

برخی از مزایای خودروهای هیبریدی

1- سازگاری با محیط زیست: یکی از بزرگترین مزیتهای خودروهای هیبریدی پاک بودن، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هواست.

2- وابستگی کمتر به سوختهای فسیلی: خودروهای هیبریدی به سوخت فسیلی بسیار کمتری نیازمندند که باتوجه به محدود بودن منابع سوختهای فسیلی و قیمت بالای این حاملها، از اهمیت بالایی برخوردار است.

3- سیستم ترمز احیا کننده: زمانی که راننده اتومبیل هیبریدی اقدام به ترمز میکند، یک مکانیسم داخلی سبب میشود انرژی حاصل شده از ترمز باعث شارژ شدن باتری شود. این امر به نوبه خود باعث میشود اتومبیل در مسافت های طولانیتری به توقف و شارژ باتری نیاز داشته باشد.

4- ساخته شدن از مواد سبک: خودروهای هیبریدی از مواد سبک ساخته میشوندکه این موضوع از دو جهت قابل اهمیت است؛ یکی انرژی کمتر در اجرا و ساخت اتومبیل و دیگری وزن کمتر و کاهش مصرف سوخت.

برخی از معایب خودروهای هیبریدی

1- قدرت پایین: خودروهای هیبریدی دارای موتور دو قلو هستند. از اینرو موتور سوختی استفاده شده در این اتومبیلها در مقایسه با اتومبیلهای معمولی بسیار کوچک تر است. همچنین موتور الکتریکی از قدرت بالای برخوردار نیست. قدرت ترکیبی این دو موتور معمولا از قدرت موتورهای معمولی کمتر است؛ بنابراین این خودروها به دلیل سرعت و شتاب کمتر برای استفاده های شهری مناسبترند.

2- قیمت بالا: شاید بزرگترین نقطه ضعف خودروهای هیبریدی، قیمت بالای آنها باشد. این خودروها نسبت به خودروهای معمولی همرده گرانتر هستند. با این حال مبلغ اضافی پرداخت شده توسط خریدار این خودروها با کاهش هزینه سوخت و مالیات قابل جبران است.

3- هزینه نگهداری بالا: حضور دو موتور در کنار هم و فعالیت مستمر آنها باعث بالا رفتن هزینه نگهداری و تعمیر میشود. از طرفی تعمیر این نوع اتومبیلها به مکانیک هایی با تخصص لازم نیازمند است. 

4- ولتاژ بالا در باتری ها: در صورت تصادف ولتاژ بالا در باتریها میتواند برای راننده و سرنشینان کشنده باشد. در چنین مواردی کار امدادگران برای نجات حادثه دیدگان نیز دشوارتر میشود. اگرچه تصمیم برای خرید خودروهای هیبریدی و کمک به محیط زیست بسیار ارزشمند است اما یکی از مهمترین ملاحظات چگونه رانندگی کردن شماست! شما میتوانید بسیاری از سفرها و جابه جاییهای خود را با استفاده از وسایل نقلیه عمومی یا حتی دوچرخه انجام دهید. همچنین برنامه ریزی برای سفرها و جابه جایی های روزانه باعث کاهش تعداد سفرهای شما در طول هفته میشود که این امر تاثیر چشمگیری در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا دارد.

خودروهای هیبریدی در ایران

برآوردها حاکی از آن دارد که قیمت موتور این خودروها به طور متوسط 21 هزار دلار چیزی حدود 74 میلیون تومان تمام خواهد شد، این در حالی است که تولید این نوع خودروها، مستلزم استفاده از تجهیزاتی است که آنها هم به نوع خود خاص و گرانقیمت هستند .

شنیده ها حکایت از آن دارد که وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز هم بر سر تولید این خودروها و تامین برق موردنیازشان با وزارت نیرو به تفاهم نرسیده است، چرا که وزارت نیرو معتقد است که سوختگیری این خودروها آن هم در پیک مصرف برق، عاملی است که میتواند بار زیادی را به شبکه برق کشور وارد آورده و ممکن است که این شبکه، توانایی آن را به خصوص با رونق استفاده و تولید این خودروها نداشته باشد . در این میان، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو معتقد است که تولید این خودروها در کشور، شش سال زمان لازم دارد .

حال باید ببینیم که آینده این خودروها در کشور چگونه رقم خواهد خورد.

علی اسدی

دانشجوی رشته مهندسی برق، نویسنده و مترجم در حوزه خودرو

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ایرانخودرو تا ۲۰ سال آینده هم نمیتونه بسازه، نهایتا ی مدل از چین میاره چراغاشو عوض میکنه میفروشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا