مکمل بنزین
رپورتاژ

آشنایی دوباره با بی ام و

سال‌هاست که مردم جهان و ایران با مدل‌های مختلف کارخانه خودروسازی بی ام و آشنایی دارند و به خصوص به دلیل لاکچری بودن این خودروها، ما ایرانی‌ها با دیدن آنها در خیابان و جاده‌ها با نگاهی تحسین آمیز و یا شاید حسرت‌بار تماشای‌شان می‌کنیم و شاید در دل‌مان غبطه‌ای هم به صاحب این خودروی لوکس بخوریم و این سوال برای‌مان مطرح شود که شغل او چیست یا حتی بپرسیم از کجا آورده چنین ماشینی خریده!!

بی ام و از کجا آمد؟

سال ۱۹۱۶ میلادی فردی به نام فرانتس یوزف پوپ شرکت بی ام و را تاسیس کرد. BMW مخفف عبارت Bayerische Motoren Werke به معنای صنایع موتوری بایرن است. این شرکت خودروسازی آلمانی در ابتدا کارخانه تولید موتور هواپیما بود و بعد از جنگ جهانی اول با قطعنامه ورسای مجبور به توقف تولید موتور هواپیما شد و در سال ۱۹۲۳ شروع به تولید موتورسیکلت کرد و مجددا با برداشتن تحریم‌ها در سال ۱۹۲۸ تولید خودرو را شروع کرد و فروش BMW در مدل‌های سواری را در دستور کار خود قرار داد.

شرکت خودروسازی بی ام و هم اکنون به تولید خودروهای و موتورسیکلت‌های لوکس می‌پردازد.

لوگوی بی ام و

یکی از معروف‌ترین لوگوی‌های شرکت‌های خودروسازی لوگوی به رنگ آبی و سفید بی ام و است که حتی افرادیکه علاقه‌ای به خودرو ندارند و تا به حال به فکر خرید BMW نبودند و شاید هیچوقت هم به این فکر نیافتاده باشند (و البته با وجود گرانی قیمت این خودرو به خصوص در این روزهای بالا رفتن بیش از حد دلار اگر هم به فکر باشند، توانایی مالی آن را نداشته باشند)، آن را می‌شناسند و با لوگوی خودروهای این کارخانه خودروسازی به خوبی آشنایی دارند.

در واقع لوگوی این کارخانه از شکل پره‌های ملخ هواپیما الهام گرفته شده که در سال ۱۹۲۹ میلادی به تایید مدیران کارخانه قرار گرفت. ضمن اینکه این شرکت در ایالت بایرن آلمان تاسیس شد و همچنان دفتر مرکزی آن در مرکز این ایالت یعنی باواریاست. پرچم این ایالت از دو رنگ آبی و سفید تشکیل شده به همین دلیل رنگ آبی و سفید این لوگو از پرچم باواریا می‌آید.

بی ام و یا بی ام دبلیو، تلفظ کدام صحیح است؟

در زمانی مردم ایران این شرکت را بی ام و خطاب می‌کردند اما چند سالی برخی افراد سعی به اصلاح این تلفظ داشتند و آن را بی ام دبلیو خطاب کردند. در واقع باید گفت که هر دو تلفظ درست است چون در زبان آلمانی تلفظ الفبا با زبان انگلیسی فرق دارد و حرف B را “ب ” و حرف W  را “و ” می‌خوانند. پس اگر بخواهیم با زبان انگلیسی BMW را بخوانیم آن را بی ام دبلیو می‌گوییم و اگر به تلفظ آلمانی نام این شرکت را بخوانیم آن را بی ام و خواهیم خواند.

یکی از خاطره‌انگیزترین مدل‌های این برند،  مدل بی ام و 518 است که نمونه‌های دست دوم اما تمیز آن را می‌توانید در سایت دیوار پیدا کنید. ضمن اینکه برخی صاحبان بی ام و در مدل‌های مختلف جدید و قدیمی، ماشین خود را برای تشریفاتی مثل عروسی‌ها در این سایت برای اجاره گذاشته‌اند و یا با خانه و مغازه‌ تعویض می‌کنند.

از سوی دیگر لوازم یدکی این ماشین لاکچری را در این سایت می‌توانید به صورت نو یا دست دوم با قیمتی مناسب‌تر از فروشگاه‌ها خریداری کنید.

منبع : ویرلن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا