مکمل بنزین
خبرداخلی

بازار خودروی ایران به مستعمره خودروهای چینی تبدیل می‌شود!

بازار خودروی ایران پس از خروج آمریکا از برجام دچار تلاطمی شده است که مشابه آن را در سال‌های 90 و 91 تجربه نموده است و در این بین شرکت‌های چینی برنده اصلی همه اتفاقاتی هستند که در تعاملات بین‌المللی ایران و دنیا رخ می‌دهد و طبق مشاهدات و آمارها در حال حاضر نیز خودروهای چینی سردمدار تولید در داخل شده‌اند.

به گزارش چرخان، با کاهش تولید خودروهای سواری از جمله تولیدات داخلی و قدیمی خودروسازان، آمارهای منتشرشده از سوی وزارت صنعت نشان می‌دهد برخلاف تولیدات داخلی و همچنین خودروهای با کیفیت غیرچینی، خودروهای چینی به شدت افزایش تولید داشته‌اند و بازار خودروی کشورمان را قبضه کرده است.

سایپا خودروهای چینیتجربه این اتفاق در چند سال قبل نیز برای صنعت خودروسازی کشور وجود داشته است و تکرار این اتفاق نیز به همان دلیلی است که در سال‌های 90 و 91 رخ داد و تدبیری برای جلوگیری از این مشکل اندیشیده نشد. طبق آمار تولیدات سایپا، ایران‌خودرو و پارس خودرو بیش از 361 هزار خودرو بوده است که این آمار نسبت به 4 ماهه سال 96 کاهش 3 درصدی را نشان میدهد.

سهم ایران‌خودرو در تولیدات خودرو بیش از 182 هزار خودرو بوده است که پس از این شرکت خودروسازی، سایپا با بیش از 113 هزار دستگاه خودرو رتبه دوم را در اختیار گرفته است. پارس خودرو نیز با تولید 65 هزار خودرو توانسته رتبه سوم تولید را از آن خود نماید. طبق این آمار ایران‌خودرو و پارس خودرو شاهد کاهش تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده‌اند و سایپا بر خلاف دو کارخانه قبلی شاهد رشد بوده است.

تندر 90 ایران‌خودروهمچنین طبق آمارهای منتشرشده از تولیدات ماهانه نیز ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش تولید قابل توجهی را داشتند که طبق گفته مسئولین به دلیل کاهش تولید قطعات و عدم دسترسی به آنها بوده است.

کاهش تولید خودروهای سواری در حالی است که بسیاری از خودروسازان از خردادماه سال جاری دچار مشکل شدند و عملا روند تولید خودروی آنها سیر نزولی گرفت. طبق گفته وزارت صنعت، خودروسازان قطعات منفصله خودروهایشان را در انبارها دارند و تا چند ماه آینده مشکلی نخواهند داشت ولی قطعا پس از گذشت این مدت دچار مشکل می‌شوند که تبعات آن در قیمت خودرو و عرضه و تقاضای آن در بازار بروز خواهد کرد.

خودروهای چینیاما در مقابل اتفاق عجیبی که رخ داده این است که با وجود کاهش تولید در خودروسازان، افزایش 40 درصدی تولید خودروهای چینی در 4 ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ثبت شده است. با توجه به عدم حضور قوی در بازار آمریکا برای خودروسازان چینی، باید منتظر افزایش حضور این شرکت‌ها در بازار ایران باشیم و همانند چند سال گذشته و سابقه تحریم‌ها، باید خودروهای چینی را به عنوان تنها خودروهای خارجی در کشورمان بپذیریم.

اما در مقابل پژویی‌ها در ماه‌های اخیر به شدت دچار کاهش تولید شده‌اند و عملا چیزی در حدود 20 درصد کاهش تولید را به صورت میانگین ثبت نموده‌اند.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. مستعمره!!!! نویسنده محترم ابدا به جز یک معنای عامیانه چیزی از مفهموم استعمار و مستعمره نمی داند و گرنه از واژه مستمعره برای توجیه وضع کنونی بازار خودروی ایران استفاده نمی کرد. خودروهای چینی در بازار ایران زیاد شده این یعنی استعمار!!!!خخخ

    1. با سلام
      ممنون از نظرتون.
      باز هم منتظر نظراتتون هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا