مکمل بنزین
گوناگونگزارشبرگزیده‌هاتحلیلی

مزایا و معایب خودروهای دیزلی!

BMW-328-Diesel

در ایالات متحده آمریکا همچون بسیاری از کشورها از موتور دیزلی بر روی کامیون‌ها و اتوبوس‌ها استفاده می شود. آمارها نشان می دهد که فقط 3 درصد از اتومبیل های سبک فروخته شده در آمریکا دیزلی هستند، این درحالی است که اتومبیل‌های دیزلی حدود 50 درصد از بازار اروپا را به خود اختصاص داده اند. اما سوال اصلی اینجاست که آیا اروپایی‌ها به چیزی پی برده‌اند که ما از آن بی‌خبریم؟

حتما شما نیز در مورد خودروهای دیزلی زیاد شنیده اید، در این‌جا سعی داریم تا به برخی از مزایا، معایب و حتی تصورات غلط در مورد این خودروها بپردازیم.

مزایای استفاده از موتورهای دیزل  

1-طول عمر بالا: به‌طورکلی موتورهای دیزلی به دلیل ساختار محکم‌تر نسبت به موتورهای بنزینی دارای طول عمر بیشتری هستند. موتورهای دیزلی باکیفیت و استاندارد می توانند تا حدود 1 میلیون کیلومتر را بدون نیاز به تعمیرات اساسی بپیمایند. همچنین این موتورها اغلب تا حدود 350 هزار کیلومتر دچار هیچ مشل عمده ای نخواهند شد. این موضوع نشان می‌دهد قیمت بالای خودروهای دیزلی نسبت به اتومبیل‌های بنزینی چندان بی‌دلیل نیست، همان‌طور که از قدیم گفته‌اند هیچ گرانی بی ‌حکمت نیست!

2-قدرت بالا: مهم‌ترین و اساسی‌ترین ویژگی این موتورها تولید گشتاور بالا در دور موتور پایین است. به‌عنوان‌مثال یک موتور چهار سیلندر دیزلی می‌تواند گشتاوری برابر یک موتور شش سیلندر بنزینی تولید کند. این موتورها نسبت به موتورهای بنزینی اسب بخار کمتری ایجاد می‌کنند، پس با توجه به این‌که سرعت اتومبیل به اسب بخار موتور بستگی دارد؛ خودروهای دیزلی سرعت و شتاب بالایی ندارند. به‌عبارت‌دیگر موتورهای دیزلی انتخاب مناسبی برای خودروهای اسپرت نخواهند بود.

3-مصرف سوخت پایین: خودروهای دیزلی در مصرف سوخت بهینه هستند و عملکردی نزدیک به خودروهای هیبریدی دارند. این موضوع شاید یکی از دلایلی باشد که مردم اروپا را به سمت خودروهای دیزلی سوق داده است؛ زیرا هزینه سوخت در اروپا بسیار بالاست.

4-قابلیت استفاده از سوخت‌های جایگزین: برخلاف موتورهای بنزینی در موتورهای دیزلی می‌توان از سوخت‌های تجدید پذیر مانند بیودیزل استفاده کرد. (بیودیزل یک نوع سوخت تجدید پذیر و تجزیه‌پذیر است که از روغن‌ گیاهی و یا چربی حیوانی به دست می‌آید. این سوخت را می‌توان با گازوییل مخلوط و در خودروهای دیزلی به کاربرد. نسبت این مخلوط معمولا 20 درصد بیودیزل و 80 درصد گازوییل است. نتیجه‌های مثبت استفاده از بیودیزل در کاهش آلودگی هوا از سوی سازمان‌های معتبر جهانی تایید شده است.)

5-ساختار و مکانیک ساده‌تر: موتورهای بنزینی به سیستم‌های کامپیوتری پیچیده‌ای برای کنترل عملکردهای موتور و سیستم سوخت و احتراق دارند، اما موتورهای دیزلی از یک پمپ سوخت استفاده می‌کنند و عمل احتراق به‌وسیله فشار ایجاد می‌شود و هیچ جرقه‌ای برای آغاز اشتعال وجود ندارد.

 

car-diesel_1767762b

معایب موتورهای دیزلی

1-تولید صدای بیشتر: در خودروهای بنزینی بخش قابل توجهی از صدای موتور را توسط سیستم اگزوز از بین می‌برند؛ اما در موتورهای دیزلی، صدا مستقیما از خود موتور شنیده می‌شود. اگرچه امروزه تولیدکنندگان در این اتومبیل‌ها از سیستم عایق صدا استفاده می‌کنند اما بازهم صدای کم تلق‌تلق موتور می‌تواند آزاردهنده باشد.

2-قیمت بالا: موتورهای دیزلی در مقایسه با موتورهای بنزینی، به‌واسطه ساختارشان فشار بیشتری را متحمل می‌شوند، بنابراین سازندگان ناگزیرند این موتورها را محکم‌تر و بادوام طراحی کنند که این موضوع باعث می‌شود موتورهای دیزلی سنگین‌تر و گران‌تر تولید شوند.

3-آلودگی و گازهای گلخانه‌ای: اگرچه حدود یک قرن از اختراع موتور دیزل می‌گذرد، اما تا چند سال گذشته توجهی نسبت به آلودگی این موتورها به عمل نیامده بود. امروزه اکثر خودروهای دیزل از سیستم اگزوز مایع (DEF) استفاده می‌کنند که بخش چشم‌گیری از گازهای گلخانه‌ای تولیدشده را کاهش می‌دهد. این سیستم دارای مخزنی است که در هر 25 تا 45 هزار کیلومتر باید تعویض شود.

برخی تصورات غلط در مورد اتومبیل‌های دیزلی

با تاخیر روشن شدن در هوای سرد: خودروهای دیزل قدیمی در هوای سرد به‌سختی روشن می‌شدند؛ اما اتومبیل‌های دیزلی مدرن از سیستم پیش‌گرمایش بهره می‌برند که به‌طور قابل توجهی سریع است و دمای موتور را بالا می‌برد، به همین علت در هوای سرد هم اتومبیل بلافاصله روشن می‌شود.

ایجاد دود و بد بو بودن خروجی اگزوز: اتومبیل‌های دیزل به دودزا بودن معروف‌اند، اما خودروهای دیزلی امروزی با استفاده از سیستم‌های تصفیه‌کننده، تقریبا بدون دود و بوی نامطبوع هستند.

اگر می‌خواهید باورهای گذشته خود را در مورد این خودروها تغییر دهید شاید صحبت کردن با مالک یک خودروی دیزلی هم برای شما مناسب باشد. بدون شک 50 درصد اروپایی‌هایی که از خودروهای دیزل استفاده می‌کنند به خوبی از مزیت‌های این خودروها مطلع هستند.

علی اسدی

دانشجوی رشته مهندسی برق، نویسنده و مترجم در حوزه خودرو

نوشته های مشابه

‫45 دیدگاه ها

  1. سلام
    موتور دیزل فوتون نسبت به کیفیت پایین گازویئل وهزینه های بعد از اون می صرفه خریدش یا نه من شمالی هستم پمپ گازوییل هم همه جا در دست رس نیست ولی باک بزرگی دارن
    ممنونم

    1. داداش اینم یکی از همون باورهای غلط هست.
      اتوبوس ها و کامیون های فوق پیشرفته تو ایران از همین گازویئل مصرف میکنن هیچیشون هم نمیشه.

  2. ی نیسان دیزل دارم ۲۰ کیلومتر ک راه میره offمیکنه خاموش روشن میکنم دوباره درست میشه دوستان راهنمایی کنید

    1. رفیق قبل اینکه راه بیافتی دوبار سوییچ رو باز و بست کن دیگه این مشکل رو نداری

  3. من خودم نیسان دیزل دارم واقعا عالی حرف نداره. صبح تا شب روشن فقط 10 هزار تومان گازوئیل مصرف میکنه

    1. سلام میشه راهنمایی کنید چی کار کنم سوزن های ماشینم خراب نشه و کلا برای استفاده ازنیسان دیزلیم چه کارهایی انجام بدم تا خراب نشه

      1. فیلتر آبگیر گازوئیل رو به موقعه عوض کن تا سوزنات خراب نشه

      2. باید مواظب باشی گرد و خاک نره تو سوزن ها چون زود به زود خراب میشه

      3. سلام من نیسان دیزل مدل نودودودارم بسیار عالی کم مصرف وکم خرج است

  4. سلام میشه راهنمایی کنید چی کار کنم سوزن های ماشینم خراب نشه و کلا برای استفاده ازنیسان دیزلیم چه کارهایی انجام بدم تا خراب نشه

  5. سلام یک صافی شیشه ای شکل در یدکی ها است.که برای نیسان های کاربراتوری استفاده میشود.صافی را دربعد از پمپ گازوئیل و نزدیک پمپ درمسیر شلنگ ورودی به سوزن ها اضافه کنید.و بعد از کثیف شدن تعویض نمایید.و یکسال یک بار فیلتر های گازوئیل را تعویض کنید.

  6. داداش فقط شب باکشو پر کن تا ضایعات کف باک تا صبح ته نشین شوند و هرگز با میتور روشن سوختگیری نکن

  7. سلام چهار ساله که نیسان دیزل سوار میشم هنوز از پمپ گازوئیل نزدم فقط از تانکر شخصی داخل حیاط مون گازوئیل میزنم خداروشکر تا الان هم به هیچ مشکلی بر نخوردم اینو گفتم بدونین گازوئیل های داخل پمپ مشکل دارن

      1. از پمپ گازوئیل میاره درست ولی تو تانکر چون هیچ جنب جوشس نیس اشکالش ته نشین میشه

  8. سلام دوستان برای نیسان دیزل چه روغنی پیشنهاد میدید و چیکار کنم سوزن ها دیر تر خراب بشه؟
    لطفاً جواب بدید، باتشکر

  9. هیچ وقت از پمپ گازوئیل نزن بشکه پرکن خانه ازش استفاده کن بعد موتوری روشنه گازوئیل نزن تو باک

  10. سلام به نظر شما نیسان دیزل بهتر است یا دوگانه کارخانه چون میخام بخرم هر کدوم بهتر است علتش رو هم بگید

  11. اگه میخاهید حال کنید وصفا کنید فقط وفقط نیسان دیزل بخدا ۵ساله فقط روغن وگازوییل میریزم داخلش خداروشکر ازش راضی ام…صفا سیتینیسان دیزل وبس

    1. سلام نیسان دیزل دارم دود زیاد دود میکه ولی روغن هم کم نمیکنه جریان چیه راهنمایی کنید ممنون

    2. سلام نیسان دیزل دارم دود زیاد دود میکه ولی روغن هم کم نمیکنه جریان چیه راهنمایی کنید ممنون

  12. سلام دوستان من هم یه نیسان دیزل 89هست 70000تا کارکرده میخوام بخرم تجربه ندارم واسه جاده خوبند،؟ خریدوفروششون چه جوریه،؟ ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

  13. سللام
    به نظر خود من
    چون منم دارم دنبالش میگردم به خرم
    اولا دیزل خراب بشه تک وتوک میکانیک پیدا میشه ماشین رو ببینه
    و سوختش هم که با مصیبت همراه
    ولی دوگانه مکانیک خوب گیر میاد و گازو بنزین همیشه در دسترس هست.
    انا نظراتی بودن که به من دادن
    یا علی

  14. سلام اگه تو خونه طلا و جواهرات زیاد دارید دیزل بخرید

  15. واقعا موندم با نظرات کارشناسی عزیزان الان نمیدونم نیسان دیزل خوبه یا دوگانه کارخونه

    1. اقا من هردو رو داشتم الان دوگانه کارخونه دارم عالی حرف نداره دیزل استاندارد نیست دیگه دو دل نباش حرف منو گوش کن ۳۲ ساله نیسان دارم

  16. ماکه نیسان دیزلی نداریم شماکه دارین شمارو بخدا بگبن نیسان دیزل چتوری است

  17. سلام دوستان اگه میشه راهنماییم کنید دیزل یا دوگانه شرکتی

  18. دیزل بهتراز بنزینی هستش شک نکنید هم از لحاز قدرت وسوخت و سرعت دیزل واقعاً حرف نداره

  19. سلام. نیسان دیزل دارم بیشتر مواقع صدای جیر جیر از موتورش میاد وقتی توقف مفکنم هیچ صدایی نداره و عین ساعت کار میکنه. بنظر شما از چیه؟

  20. سلام دوستان من میخوام نیسان دیزل بگیرم خواهشن ترخدا اگه کسی تخصص داره جواب منو بده بنظرطوننیسان دیزلی ماشین خوبیه یانه ممنون

  21. سلام من با دیزل دوگانه کار کردم ولی به نظر من اگه میخوای دیزل بخری یه خشک بخر کارکرده نخر

  22. سلام دیزل بگیرم تعمیر اثاثی کنم صفر تا صد شو تا چند وقت راحت میشم

  23. سلام دیزل بگیرم تعمیر اثاثی کنم صفر تا صد شو تا چند وقت راحت میشم

  24. سلام دیزل 1400خریدم زمانی که ماشین گرم میشه سوت می‌کشه تعمیرگاه بردم گفتن ازسوپرشه .چه کارکنم قطع بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا