مکمل بنزین
خبرداخلی

قطعه‌سازان در شرف ورشکستگی؛ تولید خودرو متوقف می‌شود؟

تولید خودرو در کشورمان که به نظر می‌رسید با توجه به وضعیت رو به صعود سال 96 و همچنین خبرهای خوبی که از همکاری شرکت‌های ایرانی و خودروسازان خارجی به گوش می‌رسید به یک رکورد بی نظیر تبدیل شود نزولی شده و به یکی از بدترین سال‌های تولید خودرو تبدیل شده که گویا با ورشکستگی احتمالی قطعه سازان این نزول به یک بحران وحشتناک تبدیل خواهد شد!

به گزارش چرخان، خبرهای رسیده از شرکت‌های قطعه سازی در کشورمان نشان می‌دهد که به شدت زیان‌ده شده‌اند و در حالیکه حتی برای تامین مواد اولیه خود مشکل دارند و نقدینگی لازم را برای تامین این مواد ندارند، کماکان به کار خود ادامه می‌دهند ولی به زودی و با ادامه وضعیت فعلی قطعا اعلام ورشکستگی دومینووار اکثرا این شرکت‌ها را شاهد خواهیم بود که قطعا منجر به بیکاری بسیاری از شاغلین این شرکت‌ها خواهد شد!

داوود میرخانی رشتی، مشاور انجمن خودروسازان ایران در مصاحبه‌ای پیرامون وضعیت فعلی صنعت خودروسازی گفت: یکی از دلایل وضعیت فعلی، قیمت گذاری اشتباهی است که توسط شورای رقابت صورت می‌گیرد و در صورتی که این وضعیت ادامه‌دار باشد قطعا شاهد ورشکستگی قطعه سازان خواهیم بود.

وی در ادامه افزود: بزرگترین مشکلی که در حال حاضر خودروسازان با آن مواجه هستند تولیدی است که به همراه زیان هنگفت بوده و ادامه دارد. این اتفاق توسط شورای رقابت رخ داده و یکی از دلایل زیان 5 هزار میلیاردی خودروسازان بزرگ شرکت در 6 ماهه اول سال جاری است. به نظر می‌رسد که اولین اقدام مهم وزیر صمت جدید باید اصلاح وضعیت فعلی صنعت خودرو باشد.

مشاور انجمن خودروسازان ایران در ادامه گفت: بایستی قیمت خودرو در کشورمان به قیمت حاشیه بازار بوده و در صورتیکه قیمت بازار با قیمت واقعی همسو نبود مابه‌التفاوت آن به خزانه دولت واریز شود. سازمان حمایت در دو ماه گذشته مسئول قیمت گذاری خودروها بوده و قیمت نهایی این سازمان برای ستاد تنظیم بازار ارسال شده و منتظر تعیین تکلیف این ستاد است.

تولیدات جدید سایپا خودروهای CKDمیرخانی در ادامه با اشاره به تلاش‌های وزیر صمت قبلی گفت: حق بر این بود که وزیر صمت قبلی کار خود را به پایان می‌رساند و کاری که خودش شروع کرده بود به سرمنزل مقصود می‌رساند. در صورتی که در روزهای پایانی مصوبه ستاد تنظیم بازار را امضا می‌کردند قطعا مشکلات فعلی صنعت خودرو نیز زودتر حل میشد. وزیر صمت جدید نیز در حال حاضر درگیر کارهای ابتدایی ورود به وزارت است و به قدری کارهای مهم دارد که شاید مصوبه ستاد تنظیم بازار در حال حاضر مورد بررسی وی واقع نشود.

وی در پایان گفت: در صورتی که هر چه زودتر وزیر به موضوع خودرو ورود نکند باید شاهد تعطیلی یک به یک قطعه سازان باشیم و به همین دلیل توقف تولید خودرو دور از ذهن نیست.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا