مکمل بنزین
گوناگونتازه‌هاخبرداخلی

ورود خودروسازان آمریکایی و ژاپنی به ایران

 

ali-asadi

مدیر عامل ایران‌ خودرو دیروز در جمع خبرنگاران حاضر شد تا پاسخ‌گوی سوالات آن‌ها باشد. سوالاتی که اغلب مربوط به قرارداد پژو و شریک جدید ایران خودرو بود.

هاشم یکه‌زارع مدیر عامل ایران‌خودرو از شریک جدید این شرکت رونمایی کرد. وی شرکت فیات-کرایسلر را به عنوان چهارمین شریک ایران خودرو پس از پژو، سوزوکی و رنو نام برد.

ایران‌ خودرو از دو سال پیش مذاکراتی را با شرکت‌های آلمانی و ایتالیایی آغاز کرده و عملا مذاکره خود با فولکس واگن آلمان را نیز علنی کرده بود. بر همین اساس، همه شرکت فولکس واگن را به عنوان شریک جدید ایران خودرو می‌دانستند اما با رسوایی به عمل آمده در این شرکت و تغییرات مدیریتی، برنامه‌های سرمایه‌گذاری فولکس واگن دچار تغییر شد، از این‌رو ایران خودرو مذاکرات خود را با فیات-کرایسلر آغاز کرد و دیروز مدیر عامل ایران خودرو رسما فیات-کرایسلر را به عنوان شریک جدید این شرکت معرفی کرد. مذاکرات دو طرف از هفته آینده آغاز خواهد شد.

یکه‌زارع در این باره گفت: فیات شریک خوبی برای ما خواهد بود. این شرکت صاحب مجموعه‌های قوی خودروسازی در آمریکا مانند کرایسلر است و پیش‌بینی می‌شود برخی خودروسازان فعلی در جهان ظرف چند سال آینده توسط این شرکت محو شوند.

توافق ایران خودرو و فیات در حالی است که این شرکت سهامدار و مالک خودروساز مشهور آمریکایی یعنی کرایسلر محسوب می‌شود از این‌رو گمانه زنی‌ها از نزدیک شدن خودروسازهای آمریکایی به ایران حکایت دارند.

مدیر عامل ایران خودرو در پاسخ این سوال که توافق با فیات باعث همکاری خودروسازان آمریکایی و ایرانی خواهد شد، گفت: ما دوست داریم با شرکت‌های قوی در دنیا کار کنیم، با این حال تابع سیاست‌های نظام (در مورد همکاری با آمریکایی‌ها) هستیم. به گفته یکه زارع موارد مشترک زیادی بین فیات و کرایسلر وجود دارد و این اتفاق دور از ذهن نیست که تکنولوژی تولید خودروهای آمریکایی از طریق فیات وارد کشور شود.

وی در ادامه اضافه کرد ممکن است یک خودروساز ژاپنی هم به عنوان شریک پنجم ایران خودرو انتخاب شود. این شرکت ژاپنی به احتمال فراوان نیسان موتورز خواهد بود.

علی اسدی

دانشجوی رشته مهندسی برق، نویسنده و مترجم در حوزه خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا