مکمل بنزین
خبر

فورد جی تی؛ سری‌ترین پروژه تاریخ کمپانی فورد

تصوراتی که ما از استودیوی طراحی یک خودرو داریم مکانی تمیز، پر نور با دیوارهای سفید و کامپیوترهای پیشرفته است که در آن طراحانی با مهارت تمام در حال تراش ماکت گل رس هستند. اما آنچه که در مورد اتاق طراحی فوق سری فورد جی تی منتشر شده٬ مرا یاد غار زیر زمینی در بتمن بگینز اثر کریستوفر نولان انداخت.

در مرکز محصول و توسعه فورد در میشیگان، در انتهای یک راهرو، دو طبقه پایین‌تر اتاقی متروکه وجود دارد که سال‌هاست کسی توجهی به آن نداشته و حتی سمت آن نیز نرفته است. اما برای دو سال، این اتاق مخفی میزبان یکی از سری‌ترین پروژه‌های تاریخ کمپانی فورد شد. خودرویی که برنده جایزه بهترین طراحی سال ۲۰۱۵ را برده٬ ، در حالی در نمایشگاه دیترویت همان سال معرفی شد که کارکنان فورد و حتی برخی از اعضای هیئت مدیره را نیز حیرت زده کرد.

تنها عده‌ انگشت‌شماری از وجود این اتاق خبردار بودند و هیچ دلیلی نبوده که دیگر افراد بخواهند سمت آن بروند. جالب است بدانید که تاچ‌پد امنیتی هم خاموش شده و یک کلید قدیمی راه ورود به اتاق بوده است. کریس اسونسون٬ مدیر طراحی فورد می‌گوید: « این یک پروژه بسیار سری بود که حتی کسی نباید در مورد آن حرفی به میان می‌آورد. از ۶۰۰ طراح شرکت فورد٬ تنها ۱۲ نفر حق ورود به اتاق طراحی را داشتند که در اواخر هفته یا عصرها پس از اتمام ساعت کاری در آنجا جمع می‌شدند تا توجهی جلب نکنند. اتاق کثیف٬ زشت٬ بدون پنجره و نمور بود و هر وقت که باران می‌بارید آنجا را آب می‌گرفت… هر چه  نازیبا اما به طور زیبایی کارآمد بود».

2fordgtclayjan16

به گفته جمال حمیدی٬ مدیر تیم SVT فورد٬ هدف از ساخت این محصول همان هدفی بوده که طراحان فورد در سال ۱۹۶۴ با خلق GT40 به دنبال آن بودند؛ تولید بهترین محصولی که بتواند فراری را در بازی خودش شکست دهد. نگاه تیم طراحی به بازگشت جی تی به مسابقات لمان بوده که در آن راندمان سوختی از اهمیت بالایی برخوردار است و به دلیل وجود این هدف٬ برای آیرودینامیک جی تی‌ از نرم افزار CFD بیش از هر محصول دیگری استفاده شد تا در پایان محصولی شسته و رفته از آب درآید. در میان کاندیداهای نهایی٬ سه طرح انتخاب شدند و در تونل باد مورد آزمایش قرار گرفتند. سرانجام مدلی که بهترین عملکرد را داشت (نه لزوما زیباترین ظاهر) بعنوان مدل نهایی انتخاب شد. در ادامه٬ مدل گل رس در اندازه اصلی ساخته شد تا هسته اصلی کانسپتی شود که در نمایشگاه دیترویت سال قبل به نمایش درآمد. پس از آن٬ طرح دچار تغییرات اندکی شد که در نهایت در نمایشگاه دیترویت امسال رونمایی شد. اسونسون می‌گوید‌: « این کمترین تغییراتی بود که در طول ۲۳ سال کاری‌ام در محصولی دیدم. اگر شما توانستید این تغییرات را تشخیص دهید٬ پس واقعا چشم‌های بسیار تیزبینی دارید ».

ford-gt-20th-1559

از آنجاییکه بهره‌وری آیرودینامیک هدف اصلی تیم طراحی فورد بوده٬ انتخاب موتور در درجه دوم اهمیت قرار گرفت. موتور نیز طبق فلسفه راندمان مسابقه‌‌ لمان٬ بر مبنای مصرف سوخت کمتر انتخاب شد. طبق نظر جمال حمیدی٬ لمان امروزه تبدیل به مسابقه‌ای است که مصرف سوخت در آن اهمیت بسیاری دارد. برای همین منظور٬ یک موتور V6 اکوبوست با ۵۰۰ اسب بخار انتخاب شد که از هر نظر راضی کننده باشد.

اکنون که تمام آن اقدامات مخفی آشکار شده٬ فورد جی تی به همراه مدل‌های دیتونا و لمان در پیست به رقابت خواهند پرداخت. مدل جاده‌ای نیز با قیمتی حدود ۲۸۰ هزار پوند در تعدادی محدود به دست مشتریان خواهد رسید.

این لحظه‌ای تاریخی برای افراد دست اندرکار این پروژه خواهد بود. اسونسون می‌گوید:‌«ما نخواستیم یک فراری یا لامبورگینی دیگر بسازیم. این ما هستیم و بهترین فورد برای رقابت با آنها را ساخته‌ایم»

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا