مکمل بنزین
خبرداخلی

خبری از تحویل خودروهای پیش فروش شده نیست!

خودروهای پیش فروش شده در چندماه اخیر یکی از معضلات بزرگی است که برای ایران‌خودرو و سایپا ایجاد شده و به نظر می‌رسد که با توجه به وضعیت بلاتکلیفی خودروسازان کماکان باید این وضعیت ادامه داشته باشد. افزایش قیمت خودروهای داخلی نیز کماکان بر روی وزارت صنعت باقی مانده است و با توجه به شایعاتی که در این بین وجود دارد، به نظر می‌رسد که در حال حاضر امکانی برای تحویل خودروهای پیش فروش شده وجود ندارد.

به گزارش چرخان، آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی در گفتگویی پیرامون وضعیت تولید خودروها گفت: ما در حال حاضر در وضعیتی به سر می‌بریم که اگر برای این صنعت فکری نشود قطعا در هفته‌های آتی دچار مشکلات و بحران‌های دیگری خواهیم شد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر چیزی بالغ بر 550 هزار نفر در صنعت قطعه سازی کشور فعال هستند و اگر حدود 150 هزار نفر کارگر فعال در شرکت‌های خودروسازی را در نظر بگیریم تعداد کارکنان صنعت خودروسازی را چیزی در حدود 700 هزار نفر می‌توانیم در نظر بگیریم. از این تعداد چیزی در حدود 30 هزار نفر به صورت کامل تعدیل شدند و حدود 70 هزار نفر نیز به صورت معلق از کار هستند که طبیعتا با ادامه‌دار بودن وضعیت فعلی امیدی برای بازگشت نخواهیم داشت.

فروش خودروهای کارکرده ایران‌خودرو گرانی خودرو محصولات ایران‌خودرو تورم خودرودبیر انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی در ادامه با اشاره به وضعیت مالی خودروسازان گفت: شرکت‌های خودروسازی در حال حاضر 15 هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار هستند که 5000 میلیارد تومان از این مقدار را بدهی معوق تشکیل می‌دهد. در صورتی که خودروسازان نتوانند این مقدار بدهی را بپردازند قطعا نبود نقدینگی در بین قطعه سازان مشکلات بسیار بیشتری را ایجاد خواهد کرد که در حال حاضر نیز این وضعیت باعث تعطیلی چیزی در حدود 100 واحد تولیدی تعطیل شده اند که نشان دهنده وضعیت قرمز صنعت قطعه سازی کشور هست که حتی از این وضعیت نیز عبور کردیم.

آرش محبی نژاد در ادامه به وضعیت مشکلات صنعت خودروسازی کشور اشاره کرد و گفت: ما در حال حاضر با 2 مشکل بسیار عمده روبرو هستیم که انتظار داریم دولت هر چه سریعتر به این مشکلات پرداخته و آنها را رفع نماید. اولین مشکل مربوط به قیمت دستوری خودرو است که از طرفی قیمت خودرو رشد نکرده و از سوی دیگر هزینه قطعه ساز بالا رفته است که عملا شرکت را زیان‌ده کرده است. دومین مشکل پیرامون صنعت قطعه سازی کشور عدم وجود نقدینگی در این صنعت است که در صورت حفظ تیراژ تولیدی سایت قبل بایستی 3 برابر سال گذشته نقدینگی داشته باشیم که عملا نیست. یکی از دلایل عدم وجود نقدینگی عدم پرداخت بدهی‌های خودروسازان به قطعه سازان است.

وی در پایان گفت: وضعیت قطعه سازی کشور به گونه‌ایست که عملا امکان تحویل قطعه نیست و به همین دلیل، تحویل خودروهای پیش فروش شده نیز عملا ممکن نخواهد بود.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. البته همه می دانند تمام موضواعت اعلام شده از سوی خودروسازان بهانه هایی بیش نیست برای رسیدن به هدفشان که همان آزادسازی قیمتهاست که کاملا هم مشخص است که چه بر سر قیمت خودروها خواهند آورد لذا بهترین راه حل آزاد کردن قیمت خودروهای داخلی و از سوی دیگر پایین آوردن هزینه های ورود خودروی خارجی ( در حد متعارف ) می باشد. در این صورت است که بصورت کامل اجحاف هایی را که از سوی خودروسازان و واردکنندگاه به مصرف کننده وارد می شود، به حداقل خواهد رسید

  2. اینا وافعا ملت رو چی فرض کردن وقتی قطعه دربازار دویست سیصد درصد گرون شده دیگه چه نیازی به این همه دادوبیداد هست یه بار غیرقانونی یه بار هم قانونی افزایش میدن
    ایرانی جماعت درکلاه گذاشتن برسرملت خود واقعا دست شیطون رو از پشت بسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا