Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

چرا خودروسازان به دنبال افزایش قیمت خودرو هستند؟

افزایش قیمت خودرو برای خودروسازان به امری تبدیل شده که حتی زیان‌دهی روزانه آنها  نیز برایشان پرسودتر است و به نظر می‌رسد که این رویه مادامی که قیمت محصولاتشان بالا نرود، ادامه خواهد داشت. ولی بعضی از کارشناسان معتقدند که این درخواست خودروسازان منطقی نبوده و آنها به دلایل مختلف بایستی خودروهای خود را با قیمت‌های پایین‌تر بفروشند ولی دلیل این شرکت‌ها برای افزایش قیمت چیست؟

به گزارش چرخان، بازار خودروهای داخلی به قدری این روزها پر از اخبار منفی شده است که دیگر از شور و نشاط آن خبری نیست و اهالی صنعت خودروسازی کشور از هر خبری جز تعیین تکلیف نهایی این صنعت فرار می‌کنند و عملا به یک سری اخبار تکراری برای آنها تبدیل شده است.

تحویل خودرو سایپا خودروهای سایپاوضعیت این صنعت به قدری وخیم شده است که خط تولید بعضی از خودروهای نسبتا با کیفیت مانند برلیانس و سراتو عملا متوقف شد که دلیل اصلی این اتفاق عدم برنامه ریزی درست خودروساز و عدم توجه به مشکلات بلند مدتی این صنعت، بوده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که این شرکت‌ها به قدری در برنامه ریزی ناتوان بودند که ایربگ و ای بی اس از سری تولیدات جدید این شرکت‌ها احتمالا حذف خواهد شد و این یعنی بازگشت به سال‌هایی که امنیت اولویتی برای این شرکت‌ها نداشت.( اگر فرض بر اهمیت این موضوع در سال‌های اخیر بگیریم!)

از طرف دیگر خودروسازان به دلیل اتخاذ این چنین تصمیمی با سازمان استانداردی به مشکل خوردند که طبق تهدیدهای این سازمان بایستی خودروسازان 85 استاندارد امنیتی را رعایت کنند ولی شنیده‌ها حاکی از آن است که این سازمان با این درخواست خودروسازان موافقت کرده و نه تنها استانداردهای 85گانه رعایت نخواهد شد بلکه بعضی از استانداردهای الزامی نیز حذف می‌شوند!

یکی از مسئولین فعال در صنعت خودروسازی مدعی است که مشکل اصلی خودروسازان مواردی همچون: ایربگ، کامپیوتر ماشین(ECU)، کاتالیست خودرو، سیستم کنترل ترمز ماشین(ABS)، سنسور ماشین، پیچ و مهره‌ای خاص و برخی از مواد اولیه خودرو (فولاد مخصوص تولید ماشین) است که عملا با این وضع باید بگوییم که گویی سایپا و ایران‌خودرو اصلا در جریان تحریم‌های پیش رو نبودند!

از دیگر نکات جالب این موضوع پاسکاری وزارت صنعت و مجلسی‌هاست چرا که مجلس معتقد است که وزارت صنعت باید سریعا وارد گود شده و به وضعیت خودروسازان رسیدگی کند و از سوی دیگر شنیده می‌شود که مصوبه مجلس برای بعضی از اقدامات این چنینی لازم است!

خودروهای داخلی گرانی خودرو تحویل خودروهای پیش فروش شده بی کیفیت‌ترین و با کیفیت‌ترین خودروهای سال 97 خودروهای داخلی خودروسازان خودرو معاینه فنی خودروهای تولید داخل قیمت خودروهای داخلی قیمت رسمی پرایدخودروسازان دلایل زیر را برای افزایش قیمت خودرو اعلام می‌کنند:

  • اولین دلیل اعلامی خودروسازان افزایش قیمت 150 تا 277 درصدی قطعات اولیه موردنیازشان است!
  • قیمت ارز در این مدت بیش از 3 برابر افزایش قیمت داشته است.
  • دلیل بعد خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو عدم اصلاح قیمت و مسئولیت پذیری مسئولین برای این کار است.
  • تولید خودرو در این شرکت‌ها به چیزی در حدود یک سوم رسیده است که منجر به کاهش درآمد با حفظ هزینه‌های سرسام آور آنهاست.
  • یکی از دلائل عجیب خودروسازان برای افزایش قیمت ثبت سفارش دلالان در پیش فروش‌های این شرکت است! آنها مدعی هستند که به دلیل عدم دسترسی خریدار و مصرف کننده واقعی بایستی قیمت بالا برود!
  • وضعیت وخیم قطعه سازان و عدم توانایی آنها برای تولید محصول با کیفیت دلیل دیگر خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو است.
  • 6 هزار میلیارد تومان زیان شرکت‌های خودروساز در آخرین صورت مالی منتشر شده از آنها، دلیل دیگر بیان شده برای این درخواست است.
  • دلیل بعدی این شرکت‌ها برای افزایش قیمت، دست اندازی دولت در جیب سهامداران این شرکت‌هاست که برخلاف برنامه پنجم است. آنها معتقدند که با زیان دهی متوالی و همچنین دستکاری در قیمت سهام این شرکت‌ها عملا سهامداران متضرر می‌شوند و هزینه‌های این اقدامات را پرداخت می‌کنند.
  • آخرین دلیل خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو عدم پرداخت کمک زیان توسط دولت است. آنها مدعی هستند به دلیل پایین نگه داشتن قیمت خودرو توسط دولت بایستی به آنها کمک هزینه زیان پرداخت گردد!
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.