مکمل بنزین
خبر

لوکس و زیبا؛ مرسدس GLE مدل ۲۰۱۹

مرسدس با نسل چهارم GLE، محبوبیت خود را افزایش داده است. این خودرو از لحاظ ابعاد، ظاهر و تکنولوژی پیشرفت داشته، که از اشتوتگارت آلمان برای نمایندگی‌های بنز در سرتاسر دنیا ارسال خواهد شد. خریداران می‌توانند برای داشتن GLE با قیمت کمتر، مدل ۵ نفره را انتخاب کنند اما خانواده‌های پر جمعیت نیز از داشتن این خودرو محروم نیستند، چرا که مدل ۷ نفره نیز برای آنها آماده شده است.

رویکرد محافظه کارانه و تکاملی به طراحی بیرونی اضافه شده اما ابعاد بزرگتر بخصوص در بخش داخلی باعث شده تا نکات مثبت بیشتر نمایان شوند. از لحاظ فضای سرنشینان ردیف سوم، تصور می‌شد که چندان برای بزرگسالان مناسب نباشد اما باید گفت که براستی مرسدس یک لیموزین را آماده کرده تا همه در آن راحت باشند.

طراحی در داخل از نمای بیرونی الهام گرفته شده و یک طراحی شسته رفته را به نمایش می‌گذارد که صفحه دیجیتال عریض 12.3 اینچ به آن عنصر مدرنیته را افزوده است اما سعی شده تا این کابین مناسب افراد علاقه‌مند به طراحی های کلاسیک نیز باشد. سیستم MBUX مرسدس نیز در این خودرو جای داده شده و رابط کاربری صفحه‌نمایش از زیبایی بصری فوق‌العاده‌ای برخوردار است. این سیستم بسیار راحت عمل می‌کند و علارغم نگرانی‌ها نسبت به نوع فعالیت و پیچیدگی آن، بسیار جذاب است.

مرسدس بنز GLE  جدید با ضریب آیرودینامیک بالا در کلاس خود و نسبت درگ ۰.۲۹ در مقایسه با ۰.۳۲ در گذشته عرضه شده است.این خودرو با آخرین نسل فناوری کمک راننده به مشتریان عرضه خواهد شد که یکی از آنها سیستم‌ مواجه با نرافیک است و با نام سیستم Active Distance Assist Distronic شناخته شده. این سیستم بصورت آنلاین و زنده مسیرهای مختلف ترافیکی را بررسی می‌کند و کم حجم ترین مسیر را برای راننده انتخاب می‌کند.

موتور ۲.۰ لیتری دیزل را با خروجی ۱۸۰ کیووات قدرت و شتاب صفر تا ۱۰۰ در حدود ۷.۲ ثانیه، نمی‌توان گزینه قدرتمندی دانست اما گشتاور ۵۰۰ نیوتن‌متری، بسیاری از ضعف‌ها را پوشش داده و آن را به یک موتور مفید تبدیل کرده است که به یک گیربکس ۹ سرعته با نسبت تعویض دنده عالی متصل شده است. موتور هیبریدی نیز بزودی بعنوان یک گزینه دیگر در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. نیرو به صورت ۵۰-۵۰ به محورهای جلو و عقب منتقل می‌شود و این مهندسی در کنترل GLE بسیار تاثیرگذار بوده است.

برای افزایش کیفیت رانندگی و سواری نرم‌تر، سیستم کنترل ای اکتیو (E-Active) نیز قابل سفارش است. سیستم برقی ۴۸ ولت، کمک می‌کند تا فنرهای بادی سیستم تعلیق را به‌خوبی با شرایط خودرو تنظیم کنند. این قابلیت باعث می‌شود تا در شرایط آفرود نیز GLE شرایط فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. یک سیستم تعلیق فولادی باعث می‌شود تا چرخ‌های 21 و 22 اینچی بزرگ و سنگین، به‌خوبی در سر جای خود متصل شوند. در برخی از بازارها، اندازه چرخ ها از 18 اینچ شروع می شود که ما از لحاظ کیفیت سواری آنها را بیشتر می‌پسندیم اما یک سیاست نادرست خریداران باعث می‌شود به علت ظاهر بهتر، لاستیک‌های بزرگتر را انتخاب کنند.

بد نیست در انتهای کار با موتور GLE 450  نیز آشنا شویم که موتور هیبریدی قدرتمندی داردت. پیشرانه 3.0 لیتری به‌صورت ذاتی ۵۰۰ نیوتن متر  گشتاور و در حدود ۳۲۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند که با بکارگیری موتور الکتریکی بکار رفته در آن، 16 کیلو وات قدرت بیشتر را به مدار وارد می‌کند. شتاب ۵.۷ ثانیه‌ای برای این شاسی‌بلند با موتور هیبریدی بسیار خوب بنظر می‌رسد. همچنین مصرف سوخت معقول ۸.۳ لیتری، نیاز شما را به جایگاه‌های سوخت کاهش می‌دهد.

 

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا