مکمل بنزین
رپورتاژ

پراید بخریم یا ۲۰۶؟

بیشتر افرادی که پراید دارند وقتی تصمیم به ارتقای خودروی خود می‌گیرند سراغ ۲۰۶ می‌روند؛ البته هر خودروی ۲۰۶ هم جوابگوی بودجه آن‌ها نمی‌شود. برای مثال قیمت یک پراید در بازار ۳۸ میلیون و یک ۲۰۶ تیپ ۵، ۷۰ میلیون تومان است. با این حال راهی وجود دارد که هم خودرویمان را ارتقا دهیم و هم مجبور به گرفتن وام و قرض نشویم.

خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۱ کارکرده یکی از همین راه‌هاست. خودرویی که شاید قدیمی باشد اما دربرابر پراید حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

دوراهی خرید یا نخریدن تیپ یک

در حال حاضر ارزان‌ترین ۲۰۶ در ایران همین مدل از خودروی فرانسوی است. با ۲۰ میلیون تومان و حتی کمتر از آن می‌توان به دنبال خرید ۲۰۶ تیپ ۱ کارکرده از سایت دیوار بود. از سوی دیگر این مدل فرانسوی‌ترین خودروی پژو در بازار است که سال ۸۰ وقتی هنوز ایران دخالت زیادی در ساخت آن نمی‌کرد به کشورمان وارد شد. با این حال قیمت مناسب این خودرو باعث نمی‌شود که چشممان را روی ضعف‌های آن ببندیم.

یکی از بارز‌ترین این ضعف‌ها نداشتن ضبطی است که توانایی خواندن سی‌دی را داشته‌باشد. همچنین سیستم برق آن مانند نسل‌های بعدی ماتلی‌پلکس نشده و صندلی‌های عقب آن پشتی ندارند. شیشه‌های آن به صورت برقی بالا نمی‌رفتند و آینه‌های آن برقی تنظیم نمی‌شوند. به غیر از این امکانات رفاهی موتور آن همان موتور تیپ دو است که ۷۵ اسب بخار تولید ‌می‌کند. ۲۰۶ تیپ یک این امکانات را ندارد اما نقطه ضعف‌های پراید آنقدر زیاد است که به پای ضعف‌های ۲۰۶ تیپ یک نمی‌رسد.

ظاهر پراید و ۲۰۶

در رقابت بین ظاهر پراید و ۲۰۶ اولین امتیاز مثبت به ۲۰۶ می‌رسد. در طراحی دفورمه و قدیمی پراید می‌بینیم که این طراحی در دهه هشتاد میلادی حرف جدیدی داشته اما امروز نمی‌تواند مخاطبی را که چشمش از طراحی خودروهای لوکس سیراب شده راضی کند. ۲۰۶ طراحی به روزتری دارد و اگر دستی روی سر و روی آن بکشیم اسپرت‌تر هم می‌شود.

کیفیت اتاق خودرو

کیفیت بهتر کابین معیار دیگری است که ما را به سمت خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۱ کارکرده هدایت می‌کند. اگرچه جنس هر دو از پلاستیک بوده اما پلاستیک پراید شبیه به اسباب‌بازی‌های بی‌کیفیت کودکان است. با این حال پراید اتاق جادارتری دارد و برای خانواده پنج نفره مناسب‌تر است. طراحی آمپرها و نمایشگر سرعت هم در اتاق ۲۰۶ زیباتر از پراید است.

مشخصات فنی

حجم موتور  هر دو خودرو ۱.۳ لیتر است و این پیشرانه در ۲۰۶،  ۷۵ اسب بخار و در پراید ۶۳ اسب بخار تولید می‌کند. با این وجود هزینه استهلاک موتور پراید از ۲۰۶ پایین‌تر است. همچنین پراید در دور پایین گشتاور بیشتری در مقایسه با ۲۰۶ تولید می‌کند. این تفاوت‌ها نشان می‌دهد که موتور مزدا برای پراید کیفیت بهتری در مقایسه با موتور سیتروئن برای ۲۰۶ داشته است. با این حال سر و صدایی که از موتور به کابین می‌رسد در ۲۰۶ کمتر از پراید سرنشینان را آزار می‌دهد. کنترل پراید در رانندگی سخت‌تر از ۲۰۶ است و این مشکل هنگام پیچ با کاهش تسلط بر خودرو خود را نمایان می کند. همچنین ویژگی برتر ۲۰۶ در برابر پراید، کولر و بخاری آن است که حداقل از پس گرم کردن سرنشینان یا خنک کردن هوا برای آنها بر می‌آید.

منبع : ویرلن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا