مکمل بنزین
آموزشترفند

وقتی ترمز خودرو از کار می‌افتد چه کارهایی باید بکنیم؟

قطعا بسیار شنیده‌اید که بعضی از راننده‌ها به دلیل کار نکردن ترمز خودرو دچار تصادف شده‌اند که بعضا منجر به اتفاقات بسیار دردناک شده است و مرگ و میرهای عجیبی را به همراه داشته است. کار نکردن ترمز خودرو اتفاقی است که البته در خودروهای جدید بسیار کمتر رخ می‌دهد و معمولا در خودروهای قدیمی که البته منظور از این قدیم، خودروهای تولیدی همین چند سال قبل است که تکنولوژی‌ها و پیشرفت ‌های اخیر در آنها اعمال نشده بود.

یکی از نکات بسیار مهم در مورد ترمز خودرو این است که بایستی همه موارد مربوط به آن به صورت کامل چک شده و نگهداری‌های لازم از آنها انجام شود و بعضا دیده می‌شود که سهل انگاری‌های عجیبی از سوی مالکین خودرو برای یکی از مهم‌ترین اجزای خودرو صورت می‌گیرد که مشخص نیست دلیل این مقدار از سهل انگاری‌ها چیست و چرا باید یک راننده حرفه‌ای که دارای خانواده بوده و جان چندین نفر در خودروی او به دستان ایشان است، این مقدار نسبت به یک موضوع بسیار مهم اصطلاحا بی خیال باشد!

به طور مثال عدم رسیدگی به مواردی همچون تسمه تایم و موتور خودرو و …. مواردی هستند که در صورت عدم رسیدگی مالک نسبت به آنها صدمات و ضررهای مالی بسیار سنگینی به وی وارد می‌کنند که طبیعتا ضرر حانی چندانی برای آن متصور نیستیم ولی مواردی همچون ترمز خودرو و کار نکردن آن که معمولا به دلیل سهل انگاری مالک خودرو است مواردی است که در وهله اول و دوم و سوم صرفا خطرات جانی آن مد نظر بوده و خطرات و صدمات مالی آن علیرغم اینکه بسیار بالاست ولی در اولویت‌های بعدی قرار دارد.

رانندگی در زمستانمالک خودرو باید بداند که در صورت از کار افتادن ترمز خودرو با خطرات بسیار زیادی روبرو خواهد شد که از جمله آن می‌توان به تصادفات بسیار شدیدی اشاره کرد که معمولا در جاده‌های بین شهری رخ می‌دهد! این اتفاق معمولا در مسافرت‌هایی رخ می‌دهد که مالک خودرو چک‌های لازمه را انجام نداده و به صرف یک بنزین زدن ساده  اکتفا کرده و راهی مسافرت شده است که در جاده‌های کوهستانی و رخ دادن این اتفاق منجر به حوادثی شده که در کمتر مواردی سراغ داریم که مرگ و میری در آن رخ نداده باشد!

عمل نکردن سیستم ترمز خودرو معمولا دلایل زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فرسودگی قطعات!

یکی از دلایل بسیار معمول در بین خودروهایی که دچار این اتفاق وحشتناک شده‌اند فرسودگی قطعاتی که در اجزای مختلف ترمز خودرو وجود دارند. البته این مورد معمولا با نشانه‌هایی از جمله عدم ترمزگیری مناسب داخل شهر و در سرعت‌های پایین خودش را نشان می‌دهد که مستلزم توجه راننده و اقدامات لازم است!

مناسب نبودن کیفیت روغن ترمز!

باور می‌کنید که این اتفاق ساده باعث بسیاری از اتفاقات و حوادث وحشتناک برای رانندگان می‌شود؟ روغن ترمزی که هزینه بسیار پایینی داشته و به راحتی قابلیت تعویض برای آن وجود دارد! راننده حتی اگر خودش برای تعویض آن اطلاعات کافی ندارد می‌تواند در زمان تعویض روغن موتور یا هر کار دیگری که در مراکز سرویس اتومبیل مراجعه می‌کند، از کارشناس مربوطه درخواست نماید که روغن ترمز را چک کند و در صورت نیاز اقدام به تعویض نماید.

نکته مهم در عیب یابی و اطمینان از وضعیت سیستم ترمز ماشین مراجعه به نمایندگی‌های معتبر برند خودروی شماست! اگر دارای خودروی خارجی هستید صرفا به نمایندگی‌های برند ماشینتان مراجعه کنید و آنها در این باره عملکرد بسیار خوبی دارند. در مورد خودروهای داخلی نیز صرفا به مراکزی مراجعه کنید که با آن آشنا هستید و از حضور کارشناسان خبره و متبحر مطمئن هستید. متاسفانه نمی‌توان نظر قطعی در رابطه با نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های داخلی داد!

رانندگی بعد از مصرف الکلالبته باید بدانید که مشکل ترمز صرفا در خودروهای داخلی حاد نیست بلکه خودروسازان معتبر دنیا نیز با این مساله چالش دارند و راهکارهای زیادی برای آن دست و پا کرده‌اند ولی هنوز با قاطعیت نمی‌توان گفت که خودروهای خارجی از این اتفاق  مشکل مصونیت دارند! ما در این مطلب به نکاتی اشاره می‌کنیم که وضعیت شما را در هنگام مواجهه با مشکل کار نکردن ترمز خودرو متعادل خواهد کرد.

 

نکته اول: آرامش خود را حفظ کنید!

اول از همه باید بدانید که بدون آرامش حتی اگر خودرویی سالم و سرحال هم داشته باشید جانتان در خطر است و احتمال رخ دادن اتفاقات بد بسیار زیاد است! پس از اینکه بر خودتان مسلط شدید که البته باید در چند ثانیه رخ بدهد! به خودروهای روبرویی و اطرافتان با نور بالا و صدای بوق ماشین اطلاع دهید که با مشکل روبرو شدید تا حداقل راه را برایتان باز کنند! البته بعضا دیده شده وجود شیئی در زیر پدال ترمز منجر به قفل شدن آن شده که حتما این موضوع را شخصا یا از طریق همراهتان چک کنید.

نکته دوم: سرعت خودرو را کاهش دهید!

اگر متوجه وجود مشکل در سیستم داخلی خودرو شدید بایستی پایتان را از روی پدال گاز بردارید! سپس کروز کنترل را خاموش کنید. در صورتی که سرعت خودرو کمی کاهش یافت و خودرویتان از نوع دنده‌ای بود از دنده معکوس برای کاهش سرعت بهره ببرید. البته سعی کنید در سرعت پایین و نزدیک به حد مرتبط با دنده مربوطه، تغییر دنده را عملی کنید. با کاهش سرعت خودرو از احتمال خطرات و حوادث خواهید کاست.

نکته سوم: آرام ترمز بزنید!

با کاهش سرعت خودرو سعی کنید چندین بار روی پدال ترمز فشار دهید. اگر پدال سفت شده و به سختی جابجا می‌شود نشان دهنده وضعیت بد روغن ترمز است که با چندین بار فشار شاید عمل کرده و برای یکبار هم که شده وضعیت شما را به ثبات نزدیک کند. ترمز در صورتی که به دلیل وضعیت روغن آن دچار مشکل شده باشد احتمالا با تکرار فشار دادن وضعیت بهتری بیاید که توصیه می‌کنیم این کار را تکرار کنید.

آیا فشار دادن دکمه ترمز دستی ضرورت دارد؟نکته چهارم: جاده‌های خلوت را پیدا کنید

نکته بعدی در مورد عملکرد شما این است که حتی المقدور به سمت جاده‌های خلوت حرکت کنید. اگر در اتوبان هستید پیشنهاد ما این است که در خط وسط حرکت کنید چرا که قطعا با خودروهای آرام سمت راست به مشکل خواهید خورد و در صورت نیاز باید به خط سبقت بروید!

نکته پنجم: ترمز دستی را فراموش نکنید

استفاده از ترمز دستی در مراحل آخر نگه داشتن خودرو بسیار مناسب است. البته باید توجه کنید که ترمز دستی در سرعت‌های بالا خطرآفرین عمل می‌کند و اتفاقات بسیار بدتری را برای شما رقم می‌زند! وقتی با روش‌های بالا سرعت خودرو را کاهش دادید به آرامی و مرحله بندی شده از ترمز دستی بهره ببرید و به صورت کامل خودرو را نگه دارید!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا