مکمل بنزین
تحلیلیخبرداخلی

شرکای احتمالی فولکس‌واگن در ایران

بزودی فولکس‌واگن در ایران حضوری قدرتمندانه خواهد داشت و این کمپانی بزرگ آلمانی تلاش خواهد کرد تا از رقبای ایتالیایی و فرانسوی خود یعنی فیات، پژو و رنو؛ برای تصاحب بازار ایران عقب نیفتد. بدین منظور، هم اکنون فولکس‌واگن به دنبال یافتن شرکای احتمالی خود برای حضور در ایران است و با دقت نظری بالا در حال رصد بازار ایران و توانمندی و معایب تمام خودروسازان داخلی بوده و تا حدودی در انتخاب شریکی مناسب به نتیجه رسیده است. فولکس‌واگن به دلیل رفتن خودروسازان دولتی ایران، به سوی شرکای فرانسوی و عدم تمایل آنها به همکاری، چاره‌ای جز رفتن به سمت خودروسازان خصوصی نداشت و بر همین اساس، به احتمال زیاد دو شرکت کرمان موتور و گروه صنعتی ماموت، شرکای فولکس‌واگن در ایران خواهند بود.

volkswagen-car-logo

فولکس‌واگن می‌خواهد در ضمینه ساخت قطعات و تولید کشنده‌های، مان و اسکانیا با گروه صنعتی ماموت همکاری داشته باشد و تولید سواری‌های خود را به کرمان موتور بسپارد. البته قبل از اعمال تحریم‌های خودرویی، کمپانی فولکس‌واگن در یک همکاری مشترک با کرمان موتور، شروع به تولید خودروی (گل) کرد و تا حدودی موفقیت‌هایی در بازار ایران به دست آورد، ولی بعد از فشار دولت آلمان خیلی راحت و یک طرفه از کنار کرمان موتور رفت و این شرکت نوپای ایرانی را تنها گذاشت و در نهایت وضعیت به گونه‌ای پیش رفت که اکنون شرکت کرمان موتور تبدیل به یک تولید کننده خودروی چینی در ایران شده که انصافا هم با وجود چینی بودن محصولاتش توانسته نظر خیلی‌ها را به خود جلب کند و سود سرشاری به دست بیاورد. کرمان موتور توانسته در 10 ماه گذشته، بیش از 35 هزار دستگاه خودروی چینی تولید کند و شاید دل کندن از این سود هنگفت برای مدیران کرمان موتور سخت باشد.

اگر کرمان موتور دوباره تولید خودروهای فولکس را از سر بگیرد، قطعا سود حاصل از تولید این محصولات، از محصولات چینی با قیمت بیشتری که دارند، کمتر خواهد بود. در واقع کرمان موتور با تولید محصولات چینی و قیمت گذاری مناسب، توانست بخشی از بازار خودرو را به چنگ آورد و اگر به سراغ فولکس‌واگن برود، شاید به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و قیمت بیشتر محصولات تولیدی، این بخش از بازار را از دست بدهد و از سودی هنگفت چشم‌پوشی کند.

به هر حال بزودی فولکس واگن در ایران فعالیت خواهد کرد و این نوید بخش تغییراتی گسترده در صنعت خودروسازی و بازار خودروی کشور خواهد بود.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا