مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

شاسی بلندهای دهه 90 میلادی که از مردن اجتناب می‌کنند!

دهه 90 میلادی را می‌توان یک دوره انتقالی بسیار جدی، از شاخصه‌های استاندارد ایمنی به موارد پیشرفته و مدرن دانست. با این‌ حال، فن‌آوری‌های جدیدی مانند ترمزهای ضد قفل و یا کنترل کشش در خودروها نیز، از موارد چندان پیچیده‌ای نبودند که برای شرکت‌ها مشکل‌آفرین شوند.

در همین دهه، موارد مربوط به آلایندگی و انتشار گازهای مضر برای محیط‌زیست نیز بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گرفت و شرکت‌ها مجبور به وفق دادن خودشان با این قوانین جدید شده بودند. در همین زمان، قیمت سوخت ارزان بوده و به همین خاطر، خودروهای بزرگ و پرمصرف، مشکل چندانی برای مردم در مورد هزینه‌ها ایجاد نمی‌کردند.

در دهه 90 میلادی، خودروهای شاسی‌بلند فول سایز، به‌عنوان خودروهای خانوادگی و جادار، به‌صورت قوی، به عرصه رقابت وارد شدند. در اولین دهه از قرن بیست و یکم نیز این خودروها باقدرت به فروش می‌رفتند و نسخه‌های کوچک‌تر آن‌ها که امروزه، آن‌ها را بانام کراس اوور، می‌شناسیم، بیش‌ازپیش محبوب شده و موردتوجه قرار گرفتند.

اما چه شاسی بلندهای دهه نودی هستند که هنوز از میدان خارج نشده و با، جان‌سختی خود، در این صنعت باقی‌مانده‌اند.

با چرخان همراه باشید:

لند روور دیفندر 2016-1990

دیفندر (Defender)، اگرچه هیچ‌گاه به‌عنوان یک خودروی قدرتمند داخل شهری موردبحث نبوده است اما ویژگی‌هایی دارد که توانسته خود را تا این حد، محبوب قرار دهد. دیفندر در مقایسه با خودروی آمریکایی جیپ رنگلر (Wranger)، ویژگی‌های جذابی مانند طراحی داخلی مدرن و امکانات این‌چنینی را به همراه ندارد اما ویژگی‌های آفرود این خودرو، جای بحث زیادی دارد.

تویوتا لندکروزر 2008-1990

وقتی صحبت از قدرت و ویژگی‌هایی به میان می‌آید که می‌توان روی یک خودرو، حساب ویژه‌ای باز کرد، پای تویوتا لندکروزر ژاپنی و البته تویوتا هایلوکس، به میان می‌آید. دو خودرویی که از آن‌ها، می‌توان در سخت‌ترین شرایط محیطی روی زمین که کمتر خودرویی می‌تواند تاب بیاورد، ویژگی اطمینان‌پذیری ژاپنی خود را به رخ رقیبان می‌کشند.

از این خودرو، برخلاف لندروور دیفندر، به دلیل، راحتی بیشتر، اندازه بزرگ، امکانات مناسب برای خانواده، در محیط‌های شهری و مسافرت‌های برون‌شهری نیز استفاده می‌شود.

مرسدس بنز G کلاس   2018-1990

خودروی سری G، شرکت نام‌آشنای آلمانی را می‌توان یک نسخه تکاملی کامل دانست که از یک خودروی نظامی مربوط به سال 1979 متولدشده و تبدیل به خودروی شخصی شد که تا به امروز، حرفی برای گفتن دارد. این بدان معناست که تبدیل این خودرو از یک خودروی نظامی به سری G مرسدس،11 سال طول کشید تا این شرکت بتواند شاسی، فضای داخلی، ترمزها و مواردی مانند دیفرانسیل‌های الکترونیکی قفل شونده را روی آن توسعه دهد.

این خودرو، اگرچه در بین ثروتمندان طرفداران زیادی دارد اما مردم زیادی در سراسر دنیا، برای استفاده از آن در شرایط سخت محیطی نیز طرفداران سری G مرسدس هستند.

میتسوبیشی پاژرو/مونترو 1999-1991

زمانی در اواخر قرن بیستم، شرکت ژاپنی میتسوبیشی خودروهای واقعاً جذاب و دوست‌داشتنی تولید می‌کرد که در دنیا شناخته‌شده بودند. همین پاژرو نیز یکی از آن خودروهایی بود که حتی جکی چان علاقه زیادی به نشان دادن آن در فیلم‌هایش داشت. خودرویی که در کنار قابلیت‌های آفرود خود، راحتی، اطمینان‌پذیری و البته امکانات مناسبی را برای یک خانواده فراهم می‌کرد.

هامر اچ 1  2006-1991

نسخه غیرنظامی خودروی موسوم به HMMWV که بانام Humvee شناخته می‌شود، خودرویی است که هامر، با تغییر بر روی فضای داخلی، نرم‌تر کردن سیستم تعلیق، راحت‌تر و جذاب‌تر کردن فضای داخلی و مواردی از این قبیل، آن را تبدیل به یک خودروی غیرنظامی کرد. البته همین خودروی غیرنظامی هامر که ظاهر واقعاً تهاجمی و جذابی نیز دارد، ازنظر تعداد، مانند شاسی بلندها دیگر، در کشورهای مختلف دیده نمی‌شود.

فورد اکسپلورر 2003-1995

دومین نسل از خودروی شاسی بند اکسپلورر، در سال 1995 و با سیستم تعلیق پیشرفته‌تر در کنار تایرهایی جدید که بتوانند سرعت‌های بالاتر خودرو را تاب بیاورند، رونمایی شد. موتورهای این خودروی فورد نیز یکی موتور 4 لیتری 6 سیلندر برای اروپا و دیگری نیز یک موتور 5 لیتری 8 سیلندر برای بازار آمریکا بود.

ویژگی‌هایی مانند جادار بودن فضای داخل کابین، راحتی خودرو و هم‌چنین قابلیت اطمینان‌پذیری‌اش، باعث شده که هنوز اکسپلورر سال 1995، در آمریکا و کشورهای دیگر به چشم بخورد.

تویوتا فوررانر 2002-1996

دومین نسل از فوررانر(4Runner) تویوتا، در سال‌های 1990 تا 1995 به تولید رسید؛ اما چیزی که متفاوت از آن خودرو است، سومین نسل از این خودروی ژاپنی جذاب بوده که اگرچه خودروی چندان سریع و باقابلیت‌های جالب نسل‌های بعدی خود نبود اما موتور 3.4 لیتری 6 سیلندر این خودرو، می‌توانست نسبت به موتورهای 4 سیلندر آن زمان، باقدرت راه خود را بپیماید.

همچنین، قیمت مناسب، کاربردی بودن خودرو و اطمینان‌پذیری که از یک خودروی ژاپنی انتظار می‌رود را نیز به ویژگی‌های مثبت دیگر فوررانر، اضافه کنید.

سوبارو فورستر 2002-1997

خودروی ژاپنی Forester(به معنای جنگل بان) ثابت کرده است که می‌توان هم خاصیت چهارچرخ محرک وهم اطمینان‌پذیری عالی را یکجا باهم داشت. نسل اول این خودرو دارای کنترل کامپیوتری، سیستم انتقال قدرت متغیر پیوسته (CVT) و سیستم کلاچی بود که به فورستر این اجازه را می‌داد تا بتواند تفاوت سرعت بین چرخ‌های عقب و جلو را تشخیص داده و کشش عقب‌افتاده در هر محور را جبران کند.

با تایرهای مناسبی که سوبارو روی این خودرو استفاده کرده بود، فورستر را می‌توان در جاده‌های لغزنده و خیس نیز به‌راحتی راند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا