مکمل بنزین
خبرداخلی

چرا قیمت پراید به 50 میلیون تومان رسید و قیمت واقعی آن چقدر باید باشد؟

قیمت پراید در هفته‌های اخیر به قدری بالا رفته است که حالا حتی پیش بینی قیمت 100 میلیون تومانی برای آن نیز حرف گزافی نیست ولی بسیاری از اهالی بازار معتقدند که موارد بسیار زیادی در این گرانی موثر بوده است. اما در این بین مدیرعامل سابق سایپا معتقد است که گرانی فعلی ناشی از یک چیز بوده و حتی می‌توانستیم قیمت پراید را در حدود 30 میلیون تومان نگه داریم!

به گزارش چرخان، سعید مدنی مدیرعامل پیشین گروه خودروسازی سایپا یکی از کارشناسان بحث داغ قیمت خودروهای داخلی در یک جمع رسانه‌ای بود که در این جلسه مباحث جالب توجهی را مطرح کرد که از جمله آن می‌توان به نقش سرکوب قیمت‌ها در بحث گرانی اشاره کرد که به عقیده او در صورتی که این اتفاق رخ نمی‌داد در حال حاضر شاید قیمتی بالاتر از 30 میلیون تومان برای پراید شاهد نبودیم.

گروه سایپا تحویل خودرو سایپا خودروهای سایپامدنی در نشست «عدم هم‌پیوندی صنعت خودروی ایران در زنجیره ارزش جهانی علت‌ها و راهکارهای اساسی» گفت: صنعت خودروسازی وضعیت و جایگاه خاصی دارد چرا که تاثیرات همه گیر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی داشته و از این حیث باید مورد توجه قرار بگیرد. ما در کشورمان مشکل زیرساختی برای صنعت خودروسازی داریم و یکی از مشکلاتمان این است که مدیران انتخابی برای آنها نباید کمتر از وزیر باشند و این رویه در سرتاسر دنیا به طور معمول انجام می‌شود.

وی در ادامه افزود: از منظر اجتماعی باید ببینیم که سالانه چیزی در حدود 800 تا 900 هزار نفر در این صنعت مشغول به کسب درآمد هستند که بالای 1 میلیون شغل دیگر نیز به طور غیرمستقیم در این صنعت در حال کسب روزی هستند. بنابراین باید بگوییم که با توجه به وضعیت اشتغال صنعت خودروسازی کشور، چیزی در حدود 5 میلیون نفر از این صنعت در حال کسب درآمد هستند و نباید از این حیث اجتماعی ماجرا به سادگی بگذریم.  قبل از این شاهد بودیم که 60 تا 70 درصد مدیریت صنعت خودرو توسط مدیران انجام میشد ولی الان نقش این مدیران به چیزی در حدود 30 درصد رسیده است و نقش و اهرم اصلی در دست کسانی است که آگاه به کار نیستند.

سایپا خودروهای چینی تحویل خودروهای پیش فروش شده محصولات جدید سایپامدنی در ادامه با اشاره به سیاست کشورهای مختلف پیرامون صنعت خودروسازی گفت: صنعت خودروسازی در چین در حال حاضر چرا پیشرفت کرده است؟ آنها برای شروع به کارشان از شرکتهای مختلف خودروسازی دنیا دعوت به سرمایه گذاری کردند. آنها به این شرکت‌ها پیشنهاد دادند که با آورده 60 درصدی اقدام به راه اندازی کارخانه نمایند که 40 درصد الباقی را چینی‌ها تامین می‌کردند. آنها در کنار این کارخانه‌ها اقدام به راه اندازی کارخانه دیگری کردند که در کنار بی ام و خودرویی مانند برلیانس و در کنار فورد نیز خودرویی مانند چانگان تولید شد. حالا می‌بینیم این کشور سالانه چیزی در حدود 25 میلیون خودرو تولید می‌کند.

مدیرعامل سابق سایپا در ادامه گفت: زمانی که نرخ ارز جهش کرد که در سال 91 تجربه آن را داشتیم، سایپا به یکی از پیشروهای صادراتی کشور تبدیل شد ولی نرخ ارز سرکوب شد و حالا دوباره 3 برابر شده و وقتی می‌گوییم قیمت خودرو نیز 3 برابر می‌شود، موضع می‌گیرند و حرف از عدم بهره وری می‌زنند که نهایتا تاثیر بهره وری چیزی در حدود 10 درصد است.

قیمت پراید خرید پرایدمدنی در پایان گفت: اگر نظام قیمت گذاری فعلی نبود قطعا شاهد قیمت‌های 40-50 میلیون تومانی برای پراید نبویدم و نهایتا در حال حاضر قیمت پراید چیزی در حدود 30 میلیون تومان بود. نظام تصمیم گیری و مدیریت فعلی به گونه ایست که شاهد هجوم مردم برای خرید خودرو هستیم و حتی با قیمت‌های فعلی نیز مردم برای خرید پراید سر و دست می‌شکانند. حتی بخش فنی سرورهای سایپا نیز این خاطره را تعریف می‌کند که هنگام ثبت نام سرورهای این شرکت داغ کرده و خوابیدند و حتی درگاه‌های بانک نیز نسبت به این موضوع اذعان داشت.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا