مکمل بنزین
خبرداخلی

کدام خودروساز ایرانی و با چه وضعیتی به دنبال مذاکره با لادا است؟

چند وقتی است که حضور آوتوواز در ایران جنجالی شده و صحبت از حضور برند معروف این شرکت یعنی لادا به یکی از تیترهای اصلی رسانه‌های مختلف تبدیل شده است که چرخان برای اولین بار از جزئیات بیشتر این موضوع پرده برداشت و واکنش‌های مختلفی را در سطح شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های اقتصادی به همراه داشت.

به گزارش چرخان، صنعت خودروسازی کشورمان با خروج آمریکا از برجام به یکی از بدترین دوران خود بازگشت و با توجه به خروج خودروسازان خارجی حتی خودروسازان چینی که به نظر می‌رسید در دوران تحریم یاور شرکت‌های ایرانی باشند و نقش بیشتری را در کشورمان بازی کنند، اما این اتفاق رخ نداد و دست خودروسازان بیش از پیش خالی ماند که حتی وضعیت در پارس خودرو به قدری وخیم شد که سهام این شرکت ریزش شدیدی را تجربه کرد و از حدود قیمتی بالای 100 تومان به نزدیک 70 تومان رسید چرا که کنش‌گران اقتصادی عملا امیدی به این شرکت خودروساز نداشتند.

وضعیت در پارس خودرو به گونه‌ای پیش رفت که این شرکت در تولید محصولات خانواده رنو به قدری دچار مشکل شد که تعهدات تابستان این شرکت عملا قابل تحویل نبوده و مشتریان در برابر پیشنهادات جایگزینی یا صبر قرار داده شده‌اند و بلاتکلیفی چیزی است که در حال حاضر مشتریان محصولات خانواده رنو این شرکت با آن دست و پنجه نرم می‌کنند!

در مورد خانواده محصولات برلیانس این شرکت نیز قصه به همین منوال بوده و با توجه به تصمیمات مدیران برلیانس عملا امیدی به ادامه حضور این شرکت در کشورمان نیست. طبق شنیده‌های خبرنگار چرخان که قبلا نیز از اقدامات این شرکت پیرامون همکاری‌های احتمالی با لادا پرده برداشته بودیم، به نظر می‌رسد که سایپا راسا برای این کار وارد عمل شده تا زیرمجموعه خود را از وضعیت وخیم فعلی خارج کرده و بتواند برای ادامه فعالیت آن، راه حلی را پیدا نماید.

همچنین گفتنی است که همکاری احتمالی لادا و پارس خودرو در حالی رخ خواهد داد که لادا نیز از سوی رنو با گزینه اولویت‌دار پارس خودرو روبرو است و با توجه به تعهدات بیش از 30 هزار عددی محصولات رنو در پارس خودرو و همچنین احتمال تامین قطعات لازم از طرق مختلف که جای بحث ندارد، رنو از طریق شرکت لادا وارد شده و با توجه به بازار کوچک لادا در بسیاری از کشورهای دنیا و سود عظیم بازار ایران برای رنو و این شرکت روسی، احتمالا با عقد یک پیمان دو جانبه پولی مشکل حضور لادا در ایران و همکاری با پارس خودرو حل خواهد شد.

البته این خبر و مباحث مطرح شده از سوی مسئولین گروه سایپا “رسما” تکذیب شده و مسئولین پارس خودرو نیز در پاسخ به ما این خبر را تکذیب کردند ولی گذشت زمان به خوبی صحت و سقم این ماجرا را روشن خواهد کرد.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا