مکمل بنزین
موتور سیکلت - پلاس موتوبرگزیده‌ها

چگونه برای یک سفر موفق و لذت بخش با موتورسیکلت برنامه ریزی کنیم؟

تعداد افرادی که در سراسر دنیا، عاشق این وسیله دوچرخ یعنی موتورسیکلت هستند، کم نیست؛ اما این موتورسیکلت‌های جذاب، هریک کاربرد به‌خصوص خود را داشته و نمی‌توانند برای هرجایی و در هر موقعیتی استفاده شوند. بعضی از آن‌ها، مناسب جاده‌های خاکی و به‌اصطلاح آفرود بوده و بعضی دیگر نیز مخصوص جاده و سفرهای جاده‌ای هستند.

اما اگر شخصی چه تنها و چه با دوستان خود، قصد سفر با موتورسیکلت خود را داشته باشد، باید چه نکاتی را برای یک سفر موفق موتوری در نظر بگیرد؟ چه‌کارهایی می‌تواند انجام دهد تا هیجان و لذت سفر خود را افزایش دهد؟

با چرخان باشید تا با تعدادی از نکاتی که سفر یک موتورسوار را موفق‌تر می‌کند، آشنا شویم:

بررسی مکانیکی اجزای موتور

اگرچه همیشه، باید حتی برای راندن موتور در مسافت‌های کوتاه و درون‌شهری نیز، قطعات آن را بررسی کرده و از نبودن هرگونه عیب و ایرادی مطمئن شویم، در مورد سفر جاده‌ای با این وسیله، اهمیت این نکته دوچندان می‌شود. درواقع، هیچ‌چیزی بدتر از آن نیست که شما، در جاده و تنها به خاطر مشکلی که می‌شد آن را برطرف کرد، متوقف شوید.

پس مواردی مانند آچارکشی، بررسی تایرها و اطمینان از سالم بودن آن‌ها، اطمینان از لق نبودن فرمان موتور، خوب جا رفتن دنده‌ها، گیر نکردن هیچ‌یک از قطعات موتور به یکدیگر و مواردی ازاین‌دست که می‌توانند مشکل‌زا شوند را جدی بگیرید.

در مورد پارک موتور در مکان‌های مختلف، محتاطانه عمل کنید

زمانی که برای سفر با موتور، برنامه‌ریزی می‌کنید، از اینکه در نقطه‌ای که قرار است برای شب استراحت کنید و یا مکان‌ها و هتل‌هایی که قرار است شب را در آنجا بگذرانید، موتورتان امنیت کامل را دارد اطمینان داشته باشید.

زیرا خیلی از این مکان‌ها، نقاط مناسبی برای پارک موتورتان نداشته و ممکن است تنها وسیله نقلیه شما در این سفر، با خطراتی مانند سرقت وسایل، خیس شدن براثر باران شدید یا حتی افتادن موتور براثر طوفان، دچار مشکل مواجه شود.

یک برنامه اضطراری داشته باشید

اگر با دوستانتان این سفر را پی گرفته‌اید که چه‌بهتر ولی اگر تنهایی قصد سفر کردن در جاده با موتورسیکلت خود رادارید، همیشه به یاد داشته باشید که برای مواقع ضروری، حداقل یکی از اعضای خانواده، یکی از دوستان صمیمی‌تان و یا هرکسی که ارتباط نزدیکی با او دارید را از جزئیات سفرتان و اینکه در مواقع مختلف، به کجا رسیده‌اید آگاه کنید.

این کار برای زمانی است که شرایط، آن‌گونه که برنامه‌ریزی کرده‌ایم پیش نرفته و اوضاع بغرنج می‌شود. پس بدون اطلاع و در جریان گذاشتن دیگران، این سفر را انجام ندهید.

باک بنزین موتور را فراموش نکنید

یکی از هزینه‌هایی که باید برای این سفر موتوری در نظر گرفته و به آن توجه ویژه‌ای نمایید، همین پر بودن باک بنزین موتور بوده که با توجه به موتورتان، می‌تواند مخزن‌های سوخت با گنجایش متفاوتی را داشته باشد. درست بودن کیلومتر موتور، درست ‌کار کردن آمپر بنزین و همچنین مکان‌یابی کردن برای پمپ‌بنزین‌هایی که در مسیرتان قرار دارند، بسیار ضروری هستند.

درواقع هیچ‌چیزی عذاب‌آورتر از این نیست که یک وسیله فلزی 200 کیلویی، در وسط جاده و آن‌هم به خاطر اینکه در 20 کیلومتر قبل، تنها به خاطر زودتر رسیدن به مقصد، بنزین نزده‌اید، گیر کند.

فاصله مقصدتان را معقولانه انتخاب کنید

درواقع شاید این نکته نسبت به موارد دیگر، کمی ساده‌تر به نظر برسد. همین نکته ساده، شاید مهم‌ترین چیزی باشد که برای یک سفر لذت‌بخش و موفق باید در نظر بگیرید. برای مثال، موتورسیکلتی مانند سوزوکی GSX-R1000R، می‌تواند تا حدود 650 کیلومتر مسافت را برای شما در این سفر پوشش دهد؛ اما آیا بدن موتورسوار نیز توانایی این مقدار مسافت روی موتورسیکلت را دارد؟

پس فراموش نکنید که با خسته کردن خودتان در سفرهای بسیار طولانی و با مسافت‌های زیاد، بزرگ‌ترین لذت این سفر موتوری یعنی همان جاذبه‌های طبیعی موجود در مسیر و جاده را از دست خواهید داد.

اگر قرار است وسیله دیگری موتورتان را حمل کند، اطلاعات لازم را از آن داشته باشید

درواقع ممکن است در بعضی از این سفرها و در قسمتی از مسیر، راننده نیاز پیدا کند که موتور خود را با وسایلی مانند کامیون، وانت‌ها، قطار و هر وسیله دیگری بارگیری کرده تا به نقطه‌ای خاص برسد. پس اگر قرار است که موتورتان بارگیری شده و مسافتی را نیز در حل استراحت سپری کند، از نحوه بارگیری موتور و ایمنی آن در طول این مسافت اطمینان کامل پیدا کنید.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. واقعا دلم برای یه مسافرت با هوندا ۱۲۵ تنگ شده…اون هم تو جاده‌های استاندارد ایران که آسفالتشون زبان‌زد خاص و عامه! چه نرمشی بکنه لگن و ستون فقرات تو همچین سفری…

    1. من هم عاشق مسافرت با موتور هستم ولی فقط با ۱۲۵ میشه بیرون رفت

  2. سلام دوستان من میخواهم از ساری با موتور هندا 150 ب مقصد گرگان بروم میشه راهنمای کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا