مکمل بنزین
گوناگونتحلیلیخبر

فروش فوری ایران‌خودرو و سایپا و ابهام بزرگی که حل نشده است!

ایران‌خودرو و سایپا در هفته‌های اخیر اقدام به فروش فوری محصولات خود می‌نمایند که این شرایط فروش فوری با ابهاماتی همراه بوده است که این ابهامات معمولا مورد توجه شرکت‌ها قرار نمی‌گیرد و وجود تقاضای بسیار بالا برای خرید محصولات این دو شرکت، به نوعی سرپوشی است تا پاسخی برای این سوالات و ابهامات نیز داده نشود.

به گزارش چرخان، در حدود 3 ماهی که از فروش فوری ایران‌خودرو و سایپا می‌گذرد و ده‌ها طرح فروش مختلف از سوی این دو خودروساز به مشتریان عرضه شده است، یک سوال بسیار پیش پا افتاده و ساده هنوز بدون جواب مانده است که در این مدت، چه تعداد خودرو به صورت فوری به فروش رسیده و چه تعداد از این مقدار خودروی فروش رفته به مشتریان تحویل داده شده است؟

پژو 207 صندوقدار ایران‌خودروالبته اطلاعات خبرنگار چرخان نشان می‌دهد که در بسیاری از موارد، خودروهای فروخته شده به دست مشتریان رسیده است ولی بدیهی است که وقتی روابط عمومی این شرکت‌ها و همچنین وزارت صنعت پیرامون پاسخ این سوال، سکوت اختیار می‌کنند، حتی می‌توان سوال پرسید که آیا اصلا خودرویی به مشتریان تحویل داده می‌شود؟

گفتنی است که سال گذشته و پس از التهابات شدید بازار خودروهای داخلی، وزارت صنعت به خودروسازان کشور دستور داد که 20 درصد از تولید روزانه خود را با قیمت حاشیه بازار به مشتریان بفروشند و مابقی ظرفیت تولید را به ایفای تعهدات قبلی اختصاص دهند ولی این آمار در جلسه اخیر کمیته خودرو این وزارت‌خانه به 30 درصد افزایش پیدا کرد اما نکته مبهم این ماجرا عدم گزارش دهی دقیق خودروسازان در مورد تعداد خودروهای فروش رفته در این مدت است!

گروه سایپا تحویل خودرو سایپا خودروهای سایپااین سوال از آنجایی دارای اهمیت است که بسیاری از مشتریان و کاربران چرخان یک سوال مشترک داشته و آن هم عدم توانایی در ثبت سفارش در طرح‌های فروش خودروسازان بوده و همگی نسبت به این موضوع اعتراض دارند که اگر ظرفیت تعیین شده برای فروش فوری، به صورت عادلانه در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد چرا هفته‌هاست که اقدامات همه جانبه مشتریان برای ثبت سفارش منتج به نتیجه درست نمی‌شود؟

از سوی دیگر اینکه الزما باید وزارت صنعت برای کنترل و نظارت بر خودروسازان نیز اقدام به اخذ گزارش از آنها کرده و وضعیتشان را مشخص نماید که چه تعداد از تولیداتشان را به این فروش‌های فوری اختصاص داده‌اند؟ در صورتی که آمارهای مربوط به تولید حدود 5 هزار خودرو در روز درست باشد، فروش حدود 1000 خودرو به صورت روزانه در 3 ماه اخیر بایستی تاثیر قابل توجهی در بازار گذاشته باشد ولی در کمال تعجب شاهد ثبت رکوردهای قیمتی جدید در بازار هستیم که نشان دهنده عدم مدیریت درست بازار خودروهای داخلی توسط ایران‌خودرو و سایپا است.

تعهدات خودروسازانایران‌خودرو و سایپا اما قطعا از فروش با قیمت حاشیه بازار سود کلانی کسب می‌کنند و طبیعتا کم فروشی نخواهند کرد ولی بسیاری از کارشناسان معتقدند که فروش فوری این شرکت‌ها به مردم عادی نمی‌رسد و دلالان و بعضی از افراد خاص موفق به ثبت سفارش این خودروها می‌شوند و سهمیه روزانه خودروسازان عملا به این دسته از افراد می‌رسد!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا