مکمل بنزین
موتور سیکلت - پلاس موتوخبر

فناوری نوین؛ استفاده از مایع به جای فوم در کلاه های ایمنی برای جذب ضربه!

فکر نمی‌کنم کسی وجود داشته باشد که با این حقیقت بسیار آشکار خلقت مشکلی داشته باشد. «بدن هر انسان، یک مهندسی زیستی شگفت‌انگیز، خارق‌العاده و منحصربه‌فرد است»

حالا، یکی از باارزش‌ترین و البته مهم‌ترین بخش‌های این مهندسی زیستی همان مغز انسان بوده که در آن، مایع حساس مغزی-نخاعی جریان دارد. این مایع، درواقع همان لایه پوششی مهمی است که در هنگام ضربات خفیف به داد مغز انسان می‌رسد. حالا اگر این ضربه به سر، کمی محکم‌تر باشد، بدون شک این مایع به‌اندازه کافی در مغز انسان وجود ندارد که بتواند از آن محافظت کند.

پس هرچه، این ضربات ناشی از هر چیزی، به مغز انسان محکم‌تر باشند، ممکن است که درنهایت، به آسیب دیدن جمجمه، بیهوشی، خونریزی داخلی و مواردی ازاین‌دست منجر شوند. حالا درست در همین زمان‌های حساس بین مرگ وزندگی است که کلاه‌های ایمنی که تا این اندازه به پوشیدن آن‌ها در هنگام موتورسواری توصیه می‌شود، شدیداً وارد عمل می‌شوند.

درواقع، این کلاه‌ها هستند که با وارد شدن ضربه به ناحیه سر راننده، به‌عنوان یک حفاظ که بین سر و محل ضربه قرارگرفته، بیشترین نیروی حاصل از آن را گرفته و در خود جذب می‌کند. بیشتر کلاه‌هایی که امروزه به کار می‌روند نیز از فوم به‌عنوان ماده اصلی ضربه‌گیر درون کلاه استفاده می‌کنند.

حالا یک شرکت خلاق کانادایی به نام Fluid Inside، تصمیم به استفاده از رویکردی جدید یا درواقع بهتر است بگوییم ماده‌ای جدید به‌عنوان ضربه‌گیرهای مورداستفاده در کلاه‌ها، اتخاذ کرده است. ماده‌ای که خود مغز انسان، به‌صورت طبیعی، آن را برای محافظت از خودش، تولید می‌کند. بله درست حدس زده‌اید، مایع.

در حقیقت، این شرکت، از مایع مورداستفاده در مغز انسان و نحوه مراقبت کردن آن از جمجمه و سر، الهام گرفته و در کلاه‌های ایمنی خود، آن را به شکل کاملاً مشابه به‌کاربرده است. مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد کلاه‌های ایمنی این شرکت وجود دارد، استفاده از کلاه‌های متفاوت با اندازه متفاوت مایع به‌کاررفته در آن‌ها و بسته به نوع ورزش انتخابی است که فردی بخواهد از این کلاه استفاده کند.

برای مثال، کلاه‌های دوچرخه‌سواری، مسابقات موتورسواری، اسکی و انواع دیگر ورزش‌ها، هر یک به دلیل سرعت‌های متفاوت و خطرهای گوناگونی که در آن‌ها وجود دارد، باید از کلاه‌های متفاوتی نیز استفاده کنند.

درواقع، کلاه‌های ایمنی استانداردی که این روزها، از جنس فوم ساخته می‌شوند، مقاومت خوبی را در مقابل ضربات خطی، از خود نشان داده‌اند و این در حالی است که شرکت‌های نوآور، در حال تحقیقات بر روی کلاه‌هایی هستند که نه‌تنها ضربات خطی بلکه ضرباتی که ناشی از نیروهای چرخشی و ترکیبی به سر موتورسوار است را، به‌خوبی خنثی کند. یک عیب دیگر، کلاه‌های فومی، قابل‌استفاده نبودن پس از ضربه دیدن به دلیل تغییر شکل و از دست دادن خاصیت جذب نیرو در آن‌هاست.

کلاه‌هایی که از مایع به‌جای فوم بهره می‌برند را می‌توان حرکت خوب و روبه جلویی برای رسیدن به کلاه‌های ایمنی دانست که هم ایمن‌تر بوده و هم از قابلیت انعطاف و چند بار مصرف بودن، بهره ببرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا