مکمل بنزین
تحلیلیخبر

آیا باید پروژه تولید پژو 301 داخلی را شکست خورده بدانیم؟

پژو 301 از جمله خودروهایی است که با عقد توافق برجام در حال تبدیل به یکی از محصولات بسیار خوب گروه خودروسازی ایران‌خودرو بود که عملا با توجه به تعلل‌های بسیار زیاد و همچنین کارشکنی‌های بسیار از سوی طرف فرانسوی عملیاتی نشد و پس از خروج آمریکا از برجام به یک پروژه دردسر گونه برای ایران‌خودرو تبدیل شد!

به گزارش چرخان، گروه خودروسازی ایران‌خودرو که پس از خروج آمریکا از برجام با مشکلات زیادی برای تولید محصولات مختلف روبرو است و هر از چندگاهی خبر کاهش آپشن محصولات مختلفش رسانه‌ای می‌شود، در حالی برای داخلی سازی پژو 301 تلاش می‌کند که شنیده‌ها حاکی از این است که چیزی در حدود 30 تا 40 درصد قطعات این خودرو به طور کلی در داخل کشور تولید نمی‌شود و طرفین قرارداد این شرکت نیز حاضر به تامین و تحویل این قطعات نیستند!

چندی پیش منصور منصوری مديرعامل ساپكو در مصاحبه‌ای پیرامون وضعیت تولید پژو 301 داخلی سازی شده گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در پروژه داخلی سازی این خودرو انجام می‌شود، بحث مستندسازی تولید آن است که متاسفانه در پروژه‌های قبلی به دلیل عملیاتی شدنشان توسط شرکای خارجی انجام نشد. ما از پلت‌فرم این خودرو برای تولید 4 محصول دیگر استفاده خواهیم کرد و سرمایه گذاری زیادی در سه سال گذشته برای تولید و داخلی سازی این خودرو انجام شده است.

وی در ادامه افزود: 300 سازنده در فرایند و پروسه تولید این خودرو مشارکت می‌کنند که در حال حاضر در فاز توسعه‌ای هستیم و در نیمه دوم وارد بحث قالب سازی خواهیم شد. ابتدا قرار بود این خودرو با 40 درصد تولید داخل شروع به تولید شود ولی قصد فعلی ایران‌خودرو این است که تولید داخلی‌های این خودرو 70 درصد باشد. این خودرو دارای استانداردهای 85 گانه بوده و اولین خودروی بروز دنیاست که با این کیفیت توسط ایران‌خودرو تولید می‌شود. البته باید گفت که سرمایه گذاری فعلی صرفا برای تولید پژو 301 نیست و محصولات دیگری نیز از این پلت فرم تولید خواهد شد.

برنامه‌ریزی سایپا برای افزایش فروش چری تیگو X3این اظهارات مسئولین ایران‌خودرو در حالی است که فعالان بازار به خوبی می‌دانند این شرکت و رقیب سنتی این شرکت یعنی سایپا در تولید بعضی از قطعات پراید و سمند و … مشکل دارند و حتی به دلیل نبود بعضی از قطعات خاص، عملا تجاری سازی بسیاری از محصولات این دو شرکت به تعویق افتاده تا تکلیف قطعات مذکور مشخص شود! حال آنکه چگونه می‌توان باور کرد که چیزی در حدود 30 تا 40 درصد از قطعات مربوط به پژو 301 توسط شرکت‌های داخلی تامین شود که این 30 تا40 درصد از قضا مهم‌ترین بخش‌های تکنولوژیک این خودرو نیز محسوب می‌شوند!

از سوی دیگر اینکه تولید نوع داخلی این خودرو احتمالا طی یکسال آتی عملیاتی خواهد شد که قطعا با توجه به وضعیت فعلی صنعت خودروسازی و همچنین تامین قطعات این خودرو، مشخص نیست که خودروی مذکور با چه کیفیتی به دست مشتریان خواهد رسید و آیا قصه کیا سراتو سایپا با نوع بروز و خارجیش برای این خودرو نیز تکرار می‌شود و یا اتفاقی خاص منجر به تغییر وضعیت برای ایران‌خودرو خواهد شد؟

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا