مکمل بنزین
خبرداخلی

بیم و امیدهای واردات خودروهای دست دوم که شاید عملی بشود!

واردات خودروهای دست دوم به یکی از موضوعات داغ این روزهای شبکه‌های اجتماعی و همچنین بازار خودرو تبدیل شده است که در صورت عملی شدن این موضوع می‌توان شاهد اتفاقات خوبی در بازار باشیم که از جمله آن کاهش قابل توجه قیمت خودروهای داخلی و خارجی بوده ولی این اتفاق اما و اگرهایی دارد که به نظر می‌رسد باید برای به ثمر رسیدن آن صبر زیادی داشت ولی به تصویب رسیدنش نشدنی نیست!

به گزارش چرخان، واردات خودروهای دست دوم موافقان و مخالفان زیادی داشته و اشکالات زیادی نیز به آن وارد است که شاید بتوان گفت مهم‌ترین اشکالات وارد به این طرح دو موضوع وضعیت فعلی صنعت خودروسازی کشور و نیاز آن به یک اصلاح بزرگ و همچنین عدم مشخص بودن منبع ارزی طرح است که در صورت عدم رفع مشکلات مربوط به این دو موضوع، احتمالا واردات این خودروها به یک مشکل بزرگ برای کشورمان تبدیل خواهد شد و یا به طور کلی عملیاتی نخواهد شد.

خودروهای خارجی مرد هزار چهره بازار خودروموافقان این طرح نیز می‌گویند که با واردات خودروهای دست دوم خارجی می‌توان با بودجه ای بین 100 تا 200 میلیون تومان خودروهای با کیفیتی را در اختیار مردم قرار داد که طبیعتا این موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از محصولات داخلی که در حاضر با قیمتی نزدیک به 200 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرند به قیمت کارخانه نزدیک شده و به قیمت‌های قبل و معقول نزدیک شوند.

نکته اساسی که موافقان واردات خودروهای دست دوم مطرح می کنند این است که در بسیاری از کشورهای دنیا واردات خودروهای زیر 15 هزار دلار بسیار رایج بوده و بسیاری از مردم اقدام به خرید خودروهای کارکرده در حدود 10 هزار دلار می‌کنند که در صورتی عملیاتی شدن آن در کشور ما، می‌توان حتی با احتساب دلار 15 هزار تومانی نیز قیمت‌های زیر 200 میلیون تومان را برای این خودروها متصور شد. البته این قیمت منوط به تعرفه صفری است که برای خرید این خودروها لازم بوده و بدیهی است با تعرفه‌های بالا این طرح نیز کارگشا نخواهد بود ولی به هر حال با تعرفه 100 درصدی نیز توجیه پذیرتر از وضعیت فعلی بازار خودروهای خارجی و داخلی خواهد بود.

خودروهای دست دوم خودروی خارجی خودروهای خارجی ممنوعیت واردات خودروهای خارجیالبته مساله مهمی که باید مجلس و دولت به آن توجه کند مساله پشتیبانی و خدمات پس از فروش است که باید با توجه به واقعیت بازار ایران نسبت به آن تصمیم گیری شود. البته این طرح یک مخالف جدی دارد و آن هم وزیر صنعتی است که به بهانه حمایت از تولید داخلی زیر بار واردات خودروهای دست دوم نمی‌رود!

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در مصاحبه‌ای پیرامون موضوع واردات خودروهای دست دوم گفت: در صورتی که موضوع واردات خودروهای کارکرده جدی شود می‌توان شاهد کاهش قیمت 40 تا 50 درصدی قیمت در بازار باشیم. به طور مثال می‌توان سانتافه 2016 را با چیزی در حدود 250 میلیون تومان وارد کشور کرد. با این اقدام می‌توان شاهد کاهش قیمت خودروهای داخلی نیز بود که به طور مثال قیمت هایما به چیزی در حدود 100 میلیون تومان قبل نیز خواهد رسید. به طور مثال حتی با این اقدام می‌توان شاهد قیمت 70 میلیون تومانی برای چانگان باشیم.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا