مکمل بنزین
تحلیلیخبرداخلی

چگونه می‌توان حضور دلالان را در بازار خودروهای داخلی کاهش داد؟

شاید بیش از هر زمان دیگری همه فعالان بازار خودروهای داخلی معتقدند که دلیل اصلی گرانی‌ها حضور افرادی است که عملا به دنبال خرید و فروش به هدف مصرف نبوده و از تعدد معاملات سود کلانی نصیب خود می‌کنند که طبیعتا با افزایش قیمت این محصولات این سود دوبرابر شده و به همین دلیل بر طبل گرانی‌ها می‌کوبند و نوسانات موجود را رقم می‌زنند.

به گزارش چرخان، گرانی خودروهای داخلی در چند ماه اخیر به گفته کارشناسان به دنبال کاهش عرضه خودروسازان بوده و دلالان نیز از این وضعیت نهایت استفاده را کرده و با خرید انبوه خودروهای داخلی عملا سود کلانی را نصیب خود کردند که طبق آمارهای اعلام شده از سوی مسئولین، این سود کلان چیزی در حدود 10 هزار میلیارد تومان بوده که طبیعتا این مقدار از سود می‌توانست وضعیت خودروسازان را متحول کند چرا که آنها به تازگی کمک 5 هزار میلیارد تومانی از وزارت صنعت دریافت کردند.

محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مصاحبه‌ای پیرامون وضعیت خودروهای داخلی گفت: از جمله راهکارهایی که می‌توان برای جلوگیری از دلالی‌ها استفاده کرد، اخذ مالیات از افرادی است که دارای خودروی دوم بوده و اقدام به خرید و فروش خودرو می‌کنند. این اقدام می‌تواند بر بازار خودرو تاثیرگذار بوده و وضعیت را بهبود بخشد.

وی در ادامه افزود: از جمله مزایایی که می‌توان برای این کار مطرح کرد، افزایش درآمدهای دولت است که در کنار آن می‌توان کاهش ورود دلالان را به بازار شاهد بود. این اقدام به این دلیل موثر خواهد بود که هزینه‌هایی را برای دلالان به همراه خواهد داشت و به همین دلیل از ورود این عده به بازار جلوگیری می‌کند.

صنعت خودروسازی بازار خودروعضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه با اشاره به بحث تبدیل خودرو به کالای سرمایه‌ای گفت: در حال حاضر با وضعیتی روبرو هستیم که خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و وقتی خودرو همانند کالای سرمایه‌ای تلقی می‌شود، اشخاص اقدام به خرید و انبار کردن خودرو می‌کنند تا از این طریق کسب سود کرده باشند.

وی در ادامه با اشاره به موضوع اخذ مالیات از معاملات بازار خودروهای داخلی گفت: در صورتی که بتوان از افراد بالای 18 سال که بیش از یک خودرو دارند، مالیات گرفته شود، طبیعتا این اقدام تاثیرات خوبی در بازار خواهد داشت. البته میزان این مالیات توسط دولت تعیین خواهد شد و دولت باید به عنوان مسئول این موضوع وارد شود. دولت باید هر چه سریعتر به این موضوع ورود کرده و مالیاتی در حد معقول را برای این موضوع تعیین کند و آن را برای مجلس ارسال کند تا تایید شود.

خودروهای داخلیاین نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به علت این اقدام گفت: از جمله اثرات این اقدام عدم تبدیل خودرو به کالای سرمایه ایست و افراد از آن به بعد به عنوان یک کالای سرمایه‌ای به خودرو نگاه نمی‌کنند. البته زمان اجرایی شدن این موضوع مشخص نبوده و دولت باید نسبت به این موضوع اقدام کرده و پیگیری‌های لازم از دولت انجام گیرد.

گفتنی است که طرح واردات خودروهای دست دوم نیز در دست بررسی بوده و تکلیف آن مشخص نیست.

 

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا