مکمل بنزین
خبرداخلی

بازار خودرو کاهشی شد؛ دلالان ماست‌ها را کیسه کردند!

روند قیمتی در بازار خودرو در ماه‌های اخیر به قدری متلاطم بوده که هر خبری از این بازار مورد توجه مردم قرار می‌گیرد چرا که نوسانات بازار به قدری زیاد شده که بعضا تفاوت قیمت معاملاتی در آن به چند میلیون تومان می‌رسد. گزارش‌ها از بازار خودرو نشان می‌دهد که روند فعالیت دلالان تغییر کرده و خلاف هفته‌های گذشته خبری از مقاومت در برابر کاهش قیمت نیست و بیشتر نقش فروشنده را به خود گرفته‌اند.

به گزارش چرخان، جمشید عدالتیان شهریاری، عضو اتاق بازرگانی ایران در مصاحبه‌ای پیرامون وضعیت صنعت خودروسازی کشور و همچنین بازار خودروهای داخلی و خارجی گفت: بازار خودرو کاهشی شده و از جمله دلایلی که این اتفاق را رقم زده، تغییر رویه ایست که در عملکرد دلالان شاهد هستیم. البته قبل از اینکه به مسائل این چنینی بپردازیم باید کمی به عقب برگردیم و مسائل ریشه را بررسی کنیم. با خروج آمریکا از برجام بسیاری از بازارهای ما دچار مشکل شد و بازار خودرو نیز به همین منوال بوده و از این قضیه استثنا نبوده است.

خودروهای داخلی بازار خودرووی در ادامه گفت: خودروسازان ما با مشکلاتی مواجه شدند که از جمله آن، مساله تامین قطعات بود که با تحریم‌ها مواجه شده و تامین آن را برای شرکت‌های خودروساز سخت کرد. این تحریم‌ها باعث شد تا روند ورود قطعات سخت شده و مشکلات زیادی برای خودروسازان ایجاد گردد. همین مشکل باعث شد تا تعدادی از خودروها در خط تولید باقی بمانند و به دست مشتریان نرسیده و همین کمبود عرضه منجر به افزایش قیمت در بازار شد.

عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه افزود: با توجه به اینکه افزایشی شدن قیمت‌ها منجر به حضور دلالان در بازار می‌شود و از سوی دیگر نیز قیمت کارخانه و قیمت بازار فاصله زیادی گرفته که در سال‌های اخیر سابقه نداشته است. این فاصله قیمتی باعث شده تا حباب قیمتی ایجاد شده و این حباب قیمتی ایجاد شده به دلیل سودجویی دلالان رخ داه است.

خودروهای داخلیاین اقتصاددان و کارشناس بازار در ادامه گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر قیمت کارخانه فاصله زیادی با قیمت بازار دارد، به نظر می‌رسد که امکان کاهش قیمت و بیشتر شدن روند کاهشی بازار خودرو وجود داشته باشد. به نظر می‌رسد که خودروسازان توانسته‌اند قطعات موردنیازشان را تامین کنند و صرفا همین قضیه باعث خواهد شد که عرضه خودرو افزایش یابد و جو روانی حاصل از این موضوع کاهش یابد.

وی در پایان با اشاره به فعالیت گسترده دلالان در بازار خودرو گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده پیرامون پیش فروش‌های خودروسازان به این نتیجه می‌رسیم که بخش اعظمی از ثبت نام کنندگان در این طرح‌ها مصرف کننده نهایی برای این خودروها نیستند. این دسته از افراد قصد سعی داشتند که از افزایش قیمت خودرو سودجویی کرده و روند کاهشی قیمت در بازار باعث شده تا از ترس ضرر کردن در بازار به فروشنده تبدیل شوند و همین مساله باعث شده تا روند قیمت کاهشی شود. در صورتی که شوک و اتفاق جدیدی در بازار رخ ندهد می‌توان شاهد کاهشی شدن بیشتر قیمت خودرو باشیم.

 

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا