مکمل بنزین
خبرداخلی

تکلیف پیش فروش خودروهای خارجی انجام شده در سال 97 چه می‌شود؟

با خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های صنعت خودروسازی کشورمان، مشکلات زیادی برای این صنعت ایجاد شد که از جمله متضررین بزرگ این اتفاق، بخش واردات خودروهای خارجی بود که عملا از سال گذشته فلج شده و تعطیلی پی در پی شرکت‌های واردکننده خودروهای خارجی نیز در پی همین اتفاق بوده است ولی با این وجود تکلیف پیش خریدکنندگان خودروهای وارداتی چیست؟

به گزارش چرخان، فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو که از جمله کارشناسان شناخته شده در بازار خودروی کشورمان محسوب می‌شود، در مصاحبه‌ای پیرامون وضعیت بازار خودروهای خارجی و واردات این خودروها گفت: تا جایی که ما اطلاع داریم پس از ممنوعیت واردات پیش فروشی توسط شرکت‌ها انجام نشده و پیش فروش‌های انجام شده برای زمانی است که امکان ثبت سفارش وجود داشته است.

وی در ادامه افزود: مشکلی اصلی جایی است که دولت مشکلات مربوط به عدم برنامه ریزی خود را به عهده شرکت‌ها و تجار انداخته و البته صرفا مربوط به حوزه خودرو هم نیست. در مورد سایر کالاها نیز به همین منوال بوده و دولت بدون برنامه بوده و شرکت‌ها را در زمینه کاریشان سردرگم کرده است.

کارشناس صنعت خودرو در رابطه با خودروهای پیش فروش شده در سال گذشته گفت: بیشتر افرادیکه سال گذشته اقدام به پیش خرید خودروهای وارداتی کردند، خودروهایشان موجود بوده و تنها مشکل در زمینه تحویل خودروهایشان ترخیص آنها از گمرک است. بسیاری از این خودروها وارد شده و در گمرک کشور دپو شده‌اند و دولت یکسال است که اجازه ترخیص نمی‌دهد و البته بعضی نیز هنوز وارد نشده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به موضوع مشکلات واردات و تجارت خودرو گفت: واردات با مشکلات زیادی روبرو بوده و موانع زیادی در این رابطه وجود دارد. به طور کلی در تجارت باید آینده را پیش بینی کرد و وقتی در حال حاضر نمی‌توان یکساعت آینده را پیش بینی نمود، در این وضعیت نمی‌توان تجارت داشت و کار تجاری انجام داد. برای کار تجاری باید برنامه شش ماهه تا یکساله وجود داشته باشد ولی در حال حاضر امنیت تصمیم گیری در کشورمان به قدری پایین است که حتی نمی‌توان در طرح فروش فوری یک پراید شرکت کرد چرا که مشخص نیست با چه قیمتی به مشتری تحویل داده می‌شود!

این کارشناس بازار خودرو در ادامه به مشکلات موجود در زمینه واردات و پیش فروش‌های انجام شده گفت: مقصر این اشتباهات و مشکلات بعضی از مسئولین دولتی هستند. شرکت‌های مختلف با توجه به برنامه ریزی‌هایی که انجام داده‌اند، اقدام به انتقال ارز و پیش فروش کرده‌اند که به یکباره دولت تصمیم گرفته واردات را ممنوع کند و باید پرسید که اینجا شرکت واردکننده چه اقدامی باید انجام دهد؟

وی در پایان گفت: دولت به این موضوع توجه نکرد که با اعلام فرصت سه ماهه عملا امکان ثبت نام و ثبت سفارش و واردات و تحویل خودرو وجود نداشت و شرکت‌ها برای اینکه بتوانند از این فرصت استفاده کنند، دست به ریسک زدند که هزینه این ریسک گران تمام شد.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا