Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

بررسی DS6؛ فرانسوی شیک پوش یا مهاجری از چین!

ds6-design-performance

فرانسوی‌ها کلا آدم‌های متعصبی هستند. حتی فکر می‌کنند زبان آن‌ها برتر است و انگلیسی‌ها سر دنیا کلاه گذاشته‌اند. در مورد خودرو هم با همین رویکرد متعصبانه و پافشاری به سیاست‌های قدیمی تقریبا اوضاع به همین منوال بوده و جز در خود اروپا و آفریقا و یک کشور در خاورمیانه که نمی‌خواهم نام ببرم !!! توفیق چندانی در فروش و روند جهانی شدن کسب نکرده‌اند. در زمانی که راه یافتن به بازار آمریکا به مأموریت غیرممکن مبدل شده٬‌ تنها راه پیش رو٬ بازار در حال رشد چین به نظر می‌رسد. گروه پژو سیتروئن نیز برای بدست آوردن دل لوکس سواران چینی و عرض اندام در مقابل ولوو و بیوک و آئودی دست به کار شد و بدینوسیله٬ کمی پس از جاری شدن صیغه عقد با کمپانی چانگان٬ نوزاد DS6 در سال ۲۰۱۴ متولد شد.

این روزها ساختن یک SUV کوچک از نان شب هم واجب‌تر است و اصلی‌ترین راه موفقیت یک خودروساز محسوب می‌شود. در واقع هدف از عرضه DS6٬ ارائه محصولی لوکس با قیمت رقابتی در بازار چین بوده و از این رو استفاده از پلتفرم PF2 منطقی به نظر می‌رسید. این پلتفرم پیش‌تر بر روی لیست بلندبالایی از محصولات پژو و سیتروئن مورد استفاده قرار گرفته و بکارگیری آن موجب کاهش هزینه‌های تولید در اولین شاسی بلند جدی سیتروئن گردیده است.

DS6-Charkhan1

با نگاهی به کروم کاری بدنه، متوجه رویکرد لوکس گرایی سازنده در خودرو خواهید شد. لوگو DS جایگزین نشان سیتروئن (یا همان سرجوخه !!!) شده تا به نوعی راه اینفینیتی را در پیش گرفته باشد. سیتروئن در هویت‌سازی و شکل دهی زبان طراحی برند جدیدشان موفق عمل کرده و با یک نگاه می‌توانید تشخیص دهید که این یک DS است. در روزگاری که ماشین‌ها شبیه هم شده‌اند٬ می‌توان گفت که DS6 شبیه دیگران نیست و این نکته مثبتی به شمار میرود.

خطوط بدنه با کنار گذاشتن فلسفه رادیکالیزم همیشگی فرانسوی٬ به طور هوشمندانه‌ای ساده٬ شکیل و پویا بوده و استفاده از کروم نیز به حس لوکس بودن خودرو کمک بسزایی کرده است. با طراحی فرم خنجری شکل رینگ‌ها٬ پویایی طرح دو چندان شده و حس جنبش، اعتماد به نفس و حرکت رو به جلو را به بیننده القا می‌کند.

فضای درون کابین جایی لذت بخش برای گذران وقت است. سازنده در استفاده از چرم اصلا خساست به خرج نداده و با روکش داشبورد و رودری‌های چرمی٬ حس و حال لوکس بودن در کابین موج می‌زند. در اینجا هم رادیکالیزم به فراموشی سپرده شده و شاهد مورد عجیب و غریبی نیستیم که از فرانسوی‌ها بعید است !! اما این‌ها دلیل بر خاص نبودن طراحی داخلی نمی‌شود.

فضای کابین جادار و صندلی‌ها مانند طرح‌های مفهومی کاکتوس دارای بافت درشت شبکه‌ای بوده که چشم نواز است. کنسول وسط که بی‌شباهت به رنج روور نیست٬ ارگونومیک بوده و طراحی داشبورد آن در تقارن با جلو پنجره خودرو است. هرچند استفاده از پلاستیک طرح چوب برای تکیه‌گاه دست کمی توی ذوق می‌زند٬ اما قطعات پلاستیکی همگی با کیفیت هستند. کلیدها و ادوات به زیبایی طراحی شده‌اند که نشان از توجه کافی تیم طراحی به جزییات است. نکته جالب٬‌ فرمان خودرو است که در پایین بصورت صاف طراحی شده و بی‌شباهت به خودروهای سوپر اسپرت نیست.

DS-6Charkah interior

در بخش فنی٬ یک موتور ۱/۶ لیتری توربوشارژ دو اسکرول با دو قدرت ۱۶۵ و ۱۹۷ اسبی وظیفه کشیدن جثه ۱/۵ تنی آن را به عهده دارد که مدل اول برای یک رانندگی اسپرت کافی بنظر نمی‌رسد. این موتور فاقد هیجان و البته کمی پر سر و صداست که با اصول لوکس بودن منافات دارد. در هر صورت باید دید کدامیک از این موتورها توسط وارد کننده آن یعنی آتی موتور عرضه خواهد شد٬ هرچند با توجه به تجربیات پیشین٬‌ عرضه نمونه قوی‌تر کمی بعید به نظر می‌رسد. با این حال٬ به لطف گیربکس شش سرعته اتومات ساخت AISIN و سیستم استارت اند استاپ موتور٬ می‌توان به مصرف سوخت پایین آن دل خوش کرد که طبق اعلام واردکننده٬ ۶/۷ لیتر در هر صد کیلومتر است.

کیفیت سواری DS6 را می‌توان خوب و اروپایی ارزیابی کرد زیرا سیستم تعلیق بخوبی می‌تواند از پس جذب نوسانات جاده برآید. ترمز آن نیز نرم بوده که البته با این موتور کم رمق٬ چندان چالش بزرگی هم در پیش رو ندارد. متأسفانه تیم سازنده سیستم چهارچرخ متحرک برای این شاسی بلند در نظر نگرفته اما سیستم الکترونیکی کنترل چسبندگی چرخ‌های جلو می‌تواند تا حدی به کمک راننده بیاید.

DS6-Charkhan-topcloseup

سیتروئن در لیست امکانات خودرو چیزی کم نگذاشته است. دوربین دید عقب٬‌ چراغ بدرقه٬ سیستم هندزفری باز شدن درب خودرو٬‌ سقف پانوراما٬‌ استارت دکمه‌ای و درب صندوق بار الکتریکی با توجه به سطح تریم و سفارش خریدار قابل دسترس خواهند بود. هرچند در مورد بعضی امکانات مانند سیستم صوتی حرفه‌ای Dennon یا برخی موارد مشابه باید به سلیقه شرکت واردکننده امیدوار بود.

شاید قیمت کمتر DS6 در بازار چین از رقبایی مانند آئودی کمتر باشد اما برچسب قیمتی ۲۱۸ میلیونی آن در ایران حتما فروش آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد.  DS6 خودرویی در کلاس اروپایی برای مشتریانی اروپایی پسند ارائه داده اما در بازاری که قیمت حرف اول را می‌زند و تیپ و کاربری خودرو در اولویت نیست٬ انتخاب‌هایی مانند تویوتا RAV4 ٬ هیوندای سانتافه٬ کیا سورنتو و حتی میتسوبیشی اوت لندر معقول‌تر به نظر می‌رسند. هرچند فروش نه چندان موفق DS6 تا حدی قابل پیش‌بینی است٬ اما این حضور موجب ایجاد تنوع در حق انتخاب و احترام به سلایق مشتریان خاص خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.