مکمل بنزین
خبرداخلی

آیا می‌توان به آگهی پیش فروش خودروهای خارجی اعتماد کرد؟

این روزها شاید شما هم آگهی‌های مربوط به پیش فروش خودروهای خارجی را در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات شرکت‌های مختلف دیده‌اید و این سوال برایتان ایجاد شده باشد که مگر واردات این خودروها ممنوع نیست؟ پس چگونه این شرکت‌ها اقدام به پیش فروش خودروهایی می‌کنند که امکان واردات و تحویل آن را ندارند!

به گزارش چرخان، شرکت‌های معتبر واردکننده خودروهای خارجی این روزها به شدت به دنبال پاسخگویی به مشتریان ناراضی خود هستند. البته تقصیری نیز به گردن این شرکت‌ها نبوده و صرفا در پی تصمیم دولت برای ممنوعیت واردات خودروهای خارجی متحمل این بی اعتباری و بی اعتمادی شده‌اند ولی در این بین شرکت‌های تازه کاری وارد عمل شده و در آگهی‌های عجیب خود مدعی پیش فروش خودروهای خارجی هستند!

خودروهای وارداتیاین آگهی‌ها در حالی است که هم اکنون چیزی در حدود 6 هزار خودروی خارجی در پارکینگ‌های کشور دپو شده و تکلیف آنها مشخص نیست و بسیاری از مشتریان دارای حواله خرید این خودروها بلاتکلیف هستند! نکته جالب‌تر اینکه چیزی در حدود 2-3 هزار خودرو از این تعداد خودروی دپو شده مشکل حادی برای ترخیص ندارند و این بدین معنی است که حتی شرکت واردکننده در سال گذشته تخلفی نیز نداشته ولی صرفا به دلیل ممنوعیت نتوانسته عملیات ترخیص را انجام دهد!

حالا شرکت‌های گمنام و تازه کاری وارد بازار شده‌اند که ادعا می‌کنند با موعد تحویل 6 ماه تا یکسال می‌توانند خودروهای خارجی را وارد کنند و بدون هیچ مشکلی اقدام به تحویل خودروهای پیش فروش شده نمایند. نکته عجیب‌تر اینکه سود مشارکت و حتی سود تاخیر قابل توجهی در این آگهی‌ها اعلام می‌شود که عملا مشتریان را برای ثبت سفارش تحریک می‌کند!

واردات خودرو خودروهای وارداتیوقتی با فعالان بازار این خودروها صحبت می‌کنیم می‌گویند که این شرکت‌ها صرفا به دنبال جذب نقدینگی هستند و خودشان هم می‌دانند که امکان تحویل خودروهای مذکور را نخواهند داشت و بعد از گذشت زمان تحویل اقدام به پرداخت جریمه تاخیر می‌کنند و از این راه مشتری را ساکت می‌کنند! حالا چه سودی نصیب این شرکت‌ها می‌شود؟

فعالان بازار می‌گویند که در حال حاضر وضعیت به گونه‌ایست که جذب نقدینگی و نگهداری آن تا یکسال سود سرشاری را برای هر فرد به همراه خواهد داشت و شرکت‌های مذکور در خوش بینانه‌ترین حالت با این پول کار می‌کنند و پس از فرا رسیدن زمان تحویل خودرو، با بخشی از سودهای کسب شده در این مدت اقدام به پرداخت جریمه تاخیر می‌کنند و هر زمانی که توانستند و امکانش بود، خودروی مذکور را تحویل می‌دهند.

از سوی دیگر اینکه این شرکت‌ها قراردادهایی را با مشتریان منعقد می‌کنند که قیمت قطعی برای مشتری به همراه ندارد و به همین دلیل در زمان تحویل می‌توانند مبلغ دلخواه خود را طلب کنند و حتی خودروی مذکور را از بازار آزاد تامین و به مشتری تحویل دهند!

در همین راستا وحید منایی معاون کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت در مصاحبه‌ای پیرامون این موضوع گفت: فروش و پیش فروش خودروهای وارداتی ممنوع بوده و هر گونه اقدام در این زمینه قابل پیگرد خواهد بود. در صورت مشاهده اقدامات این چنینی آماده دریافت گزارشات هستیم تا برای استیفای حقوق مصرف‌کنندگان وارد عمل شویم.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا