مکمل بنزین
خبرداخلی

در صورت واردات خودروهای کارکرده خارجی چه اتفاقی می‌افتد؟

چند وقتی است که صحبت از واردات خودروهای کارکرده در بین اهالی بازار جدی شده و نمایندگان مجلس نیز به دنبال تحقق این موضوع هستند. اما واردات خودروهای کارکرده با اما و اگرهایی روبرو است ولی در صورت رخ دادن این اتفاق آیا تغییر قابل توجهی در بازار رخ خواهد داد و یا این تصمیم نیز همانند دیگر تصمیمات مجلس، بی اثر خواهد بود؟

به گزارش چرخان، با ممنوعیت واردات خودروهای خارجی نو و البته قیمت بالای ارز، چند وقتی است که صحبت از واردات خودروهای کارکرده به کشور می‌شود که با شرایط خاصی رخ داده و وضعیت بحران‌زده خودروهای داخلی را مدیریت کند. البته این موضوع بستگی به تعرفه‌ها و عوارضی دارد که به این واردات بسته خواهد شد و در صورت عدم برنامه‌ریزی درست، شاید تاثیری در بازار نداشته باشد.

آزادسازی واردات خودرو ممنوعیت واردات خودروعبدالله رضیان، عضو کمیسیون صنایع مجلس در مصاحبه‌ای پیرامون این موضوع گفت: در مورد واردات خودروهای کارکرده باید بگویم که این امر امکان‌پذیر است ولی باید به دو نکته اساسی توجه داشتیم. یک موضوع به شورای عالی اقتصادی مربوط است که به طور کلی واردات خودرو را ممنوع کرده است و مورد بعدی اینکه بایستی منبع تامین ارز برای این واردات مشخص شود و در صورتی که بخواهند از منابع داخلی برای تامین ارز واردات استفاده نمایند، احتمالا با این موضوع موافقت نشود. ما به طور کلی موافق این کار هستیم و اگر بتوانیم از منابع ارزی خارجی برای آن استفاده کنیم، امکان واردات تعداد زیادی خودرو وجود دارد.

وی در ادامه به جزئیاتی از این نوع واردات اشاره کرد و گفت: تفاوت بین خودروهای صفر و کارکرده به نوع خودرو و کارکرد آن بستگی دارد. خودروهایی که زیر سال کار کرده‌اند، تفاوت 30 تا 40 درصدی با خودروی صفر خود دارند و در داخل کشور نیز باید خدمات پس از فروش برای آنها ارائه گردد. البته برای خدمات‌دهی مناسب به مشتریان خریدار این نوع از خودروها به سمت مواردی برویم که سابقه حضور در کشورمان را داشته‌اند و شرکت‌های واردکننده توانایی پشتیبانی از آن را داشته باشند.

وارداترضیان در پاسخ به سوالی پیرامون تفاوت کیفیت خودروهای داخلی با خارجی‌ها گفت: اولا باید بگوییم که در حال حاضر مسئولین تفاوتی در بین خودروهای هیبریدی و معمولی قائل نمی‌شوند! در صورتی که یک زمان این خودروها مشتریان خوبی داشتند و مورد استقبال مردم قرار گرفته بودند. از سوی دیگر اینکه مسئولین تصور می‌کنند که این خودروها به تولیدات داخلی ضربه می‌زند!

وی در ادامه افزود: مسئولین می‌گویند که ما باید به سمت حمایت از تولیدات داخلی برویم ولی تولیدات داخلی ما هیبریدی نیستند. ما قراردادهایی با پژو، سیتروئن و رنو داشتیم ولی این قراردادها و توافقات بهم خورد و ما امکان تولید خودروهای بیشتر را نداریم. در حال حاضر برای رفع نیاز داخل باید از تولیدات داخلی استفاده کنیم در حالیکه این خودروها به هیچ وجه کیفیت خودروهای خارجی را ندارند و به مراتب نسبت به این خودروها بی کیفیت هستند. از سوی دیگر اینکه قیمت خودروهای داخلی نیز بالاست و خودروهای موجود در مناطق آزاد نیز به قدری نیست که بتواند نیاز بازار را تامین نماید.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا