مکمل بنزین
آموزش

کروز کنترل تطبیقی چیست؟

امروزه رانندگان خودرو  در سراسر جهان، سعی می کنند تا در رانندگی خود، از سیستم‌های کمکی بهره گیرند. هر یک از این آپشن‌ها به نوبه خود به نوعی، بر رفاه راننده و سرنشینان تمرکز دارند. یکی از این موارد کروز کنترل بوده که سرعت خودرو را به میزان مورد نظر راننده ثابت نگه می‌دارد‌. در واقع برای ثابت ماندن سرعت نیازی به استفاده از پدال گاز نخواهد بود. همچنین کروز کنترل به راننده این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به فشردن پدال گاز و تنها با فشار دکمه‌های دستی بسته به مدل خودرو که بر روی فرمان، دنده و یا کنار اهرم راهنما نصب می‌شوند سرعت را افزایش یا کاهش داد.
لازم به ذکر است کروز کنترل در خودرو‌هایی با دنده اتوماتیک با فشار دادن پدال ترمز و در خودروهایی با دنده دستی با فشار دادن پدال کلاج از مدار خارج می‌شود.

کروز کنترل
به هر حال امروزه با پیشرفت تکنولوژی، سیستم‌های کمکی روز‌به‌روز تکامل یافته و قادر خواهند بود به نحو مؤثرتری به مدد راننده آیند. اما کروز کنترل تطبیقی چیست؟ در واقع این فناوری، نوعی کروز کنترل هوشمند است که به واسطه آن خودروی شما قادر خواهد بود هنگام نزدیک شدن به خودروی جلویی به صورت خودکار سرعت را کم کرده و با اتومبیل مقابل همگام گردد.

کروز کنترل تطبیقی

مکانیزم عملکرد این سیستم بدین صورت است که از طریق یک رادار کوچک در پشت جلو پنجره یا سپر فاصله مجاز از خودرو جلو را کنترل کرده و اگر خودروی جلوی شما آهسته‌تر حرکت کند سرعت شما کاهش می‌یابد و چنانچه خودرویی در نزدیکی نباشد سرعت افزایش و به‌ میزانی که از قبل تنظیم نمودید باز می‌گردد.
گفتنی است روش تنظیم کروز کنترل تطبیقی مشابه یک کروز کنترل استاندارد است. لازم به ذکر است که در شرایط آب‌وهوایی نامساعد، نباید روی عملکرد مطلوب آن حساب باز نمود.

حامد دانشمند

مهندس IT، نویسنده و مترجم در حوزه خودرو و فناوری اطلاعات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا