مکمل بنزین
تحلیلیخبر

از تنبیه فراموش‌شده خودروسازان تا پیش فروش‌های غیرقانونی ایران‌خودرو و سایپا!

خودروسازان کشورمان که این روزها برای عرضه خودرو تشویق می‌شوند و از انواع کمک‌ها و تسهیلات بهره‌مند می‌گردند، تا همین یکسال پیش با انواع و اقسام تهدیدها روبرو بودند! اما این تهدیدهای وزارت صنعت و مجلس فراموش شد و حالا این دو شرکت حتی برای کار خلافشان نیز تشویق می‌شوند و کسی جرات برخورد با آنها را ندارد!

به گزارش چرخان، وعده تحویل سریع خودروهای معوق خودروسازان چیزی بود که باعث شد تا بازار واکنش خوبی به آن نشان داده و قیمت‌ها نزول خوبی را به خود بگیرد ولی این روند نزولی با عملکرد خودروسازان متوقف شد و حتی در بعضی از خودروها شاهد افزایش قیمت قابل توجهی بودیم. از سوی دیگر خودروسازان در حالی اقدام به پیش فروش محصولاتشان کرده‌اند که به طور مثال ایران‌خودرو در تحویل بسیاری از همان محصولات دچار مشکل بوده و معوقات زیادی از ماه‌های گذشته در عملکرد این خودروساز مشاهده می‌شود.

ایران‌خودرو پژو 206 و وانت آریسانیکی از قوانین وزارت صنعت این بوده است که اگر خودروسازی دارای تعهدات معوق بوده و امکان تحویل آنها را نداشته باشد، نباید اقدام به فروش یا پیش فروش جدید نماید. ولی گویا این قانون برای خودروسازان بزرگ کشورمان جدی نبوده و ناظران نیز چشم بستن در مقابل این تخلف آشکار را بر هر کار دیگری ترجیح می‌دهند!

فرشاد مقیمی، معاون وقت وزیر صنعت، معدن و تجارت در زمانی که هنوز مدیرعامل ایران‌خودرو نشده بود، در مصاحبه‌ای گفته بود: به خودروسازان بزرگ کشورمان دستور داده‌ایم که هر چه سریعتر تکلیف تعهدات سال 97 را مشخص کرده و تا مهرماه سال جاری این تعهدات را بروز کنند. همچنین وزارت صنعت برنامه‌ریزی سختگیرانه‌ای برای شرکت‌ها در نظر گرفته که از جمله این اقدامات می‌توان به افزایش تولید تا سطح 1 میلیون و 100 هزار خودرو اشاره کرد.

ایران‌خودرو قیمت بازار خودروهای داخلیمقیمی در پاسخ به سوالی پیرامون تنبیه متناسب شرکت‌ها در صورت اجرایی نکردن برنامه سختگیرانه گفت: در صورتی که خودروسازان در اجرای این برنامه سهل انگاری کنند با جریمه روبرو شده و اجازه پیش فروش جدید نخواهند داشت. به همین دلیل باید برای کسب اجازه پیش فروش خودرو نسبت به یافای تعهدات معوق اقدام نمایند.

شاید بتوان راحت‌ترین پاسخ را از شما گرفت که آیا خودروسازان تعهدات خود را در زمینه تحویل خودرو انجام داده‌اند و حواله معوقی در دست شما نیست؟ پاسخ این سوال به وضوح مشخص است چرا که گزارشاتی به چرخان رسیده که خودروسازان کشورمان حتی نسبت به تحویل خودروهای فروش فوری جدیدشان نیز مشکل دارند و بعضا چندین ماه از موعد اعلامی می‌گذرد و خبری از تحویل خودرو نیست.

سایپا خودروهای چینی تحویل خودروهای پیش فروش شده محصولات جدید سایپاهمچنین بررسی‌های مربوط به خودروهای سال 97 نیز می‌توان گفت که در این زمینه نیز هنوز بسیاری از کاربران از عدم تعیین تکلیف خودروها سخن می‌گویند و خودروسازان یک عملکرد خنثی را به نمایش گذاشته و گویا وضعیت فعلی به مذاقشان خوش آمده است. این گزارشات حتی از عدم تحویل خودروهای تابستان سال 97 حکایت دارد و صحبت از خودروهای نیمه دوم سال 97 نیز نیست.

از سوی دیگر اینکه خودروسازان در حالی برای تحویل خودروهای سال 97 مشکل دارند که بحث ما به هیچ وجه پیرامون خودروهای تحریم شده و غیرقابل تولید مانند رنو و برلیانس و … نیست بلکه صحبت از خودروهایی مثل پراید و سمند و … است. چند روز قبل شاهد یک مصاحبه جدید از سوی نمایندگان مجلس بودیم که نشان می‌داد کماکان باید قصه معوقات شرکت‌ها را دنبال کرده و منتظر پایان این قصه نباشیم. سیدجواد حسینی‌کیا، نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی در همین رابطه گفت: شرکت‌ها تا پایان سال جاری اقدام به تحویل تعهدات خود خواهند کرد ولی تولید و تحویل بعضی از خودروها ممکن نیست که بایستی تبدیل گردد.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. مملکت بی صاحب که میگن یعنی همین…جولان دادن دزدان و بی توجهی قوه قضائیه…من خود پنج ماه از موعود تحویل خودرو که خرداد 97 ثبت نام کردم میگذره ولی تاکنون حتی دعوت نامه رو برام نفرستادن و هر ماه شاهد فروش فوری ولی خبری از معوقات نیست و هرچه تماس میگیرم میگن تحریم هستیم قطعه نداریم …یکی نیست بگه اگه خودرو ندارین چرا فروش فوری راه انداختین
    خدا ازشون نگذره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا