مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

1048 خودرو ترخیص می‌شوند ولی خودروهای چندمیلیاردی استراحت‌گاه سگ‌های بیابان شده‌اند! +عکس

قصه واردات خودروهای خارجی و باقی ماندن آنها در گمرکات کشور یکی از تکراری‌ترین داستان‌هایی است که می‌توان پیرامون آن نوشت ولی مساله اصلی این‌جاست که حالا این خودروها علاوه بر نگرانی‌های مشتریان، نگرانی از بین رفتن و پوسیدگی بسیاری از قطعاتشان نیز وجود دارد که عملا چیزی جز اتلاف سرمایه‌های کشور را به همراه ندارد!

به گزارش چرخان، وزارت صنعت اعلام کرد 1048 خودروی باقیمانده در گمرکات کشور که به دلیل اتمام مهلت ترخیص بلاتکلیف باقی مانده بودند، مجوز ترخیص پیدا کرده‌اند و به زودی عملیات ترخیصشان انجام خواهد شد. البته گفتنی است که به دلیل پایان یافتن تمامی مراحل مربوط به ترخیص عملا می‌توان گفت که طی روزهای آتی این خودروها به مشتریان تحویل داده خواهد شد و بدیهی است که تاثیر روانی خوبی در بازار خواهد داشت.

خردادماه سال گذشته خبری از سوی ستاد اقتصاد مقاومتی منتشر شد که نشان می‌داد عملا واردات خودروهای خارجی به کشور ممنوع شده و هیچ خودروی وارداتی ثبت سفارش نخواهد شد. این خبر به ظاهر ساده بود ولی عملا هزاران مشتری و ده‌ها شرکت واردکننده را دچار مشکل کرد چرا که چیزی در حدود 15 هزار خودروی وارد شده به گمرکات کشور منتظر انجام سازوکارهای مربوط به ترخیص بودند که با این بخشنامه دچار مشکل شدند.

واردات خودرو خودروهای وارداتیاز سوی دیگر این بخشنامه ستاد اقتصاد مقاومتی باعث شد تا هزاران قرارداد پیش فروش شرکت‌ها نیز عملا ملغی شده و با پرداخت سود انصراف کان لم یکن تلقی شدند و در بعضی از موارد حتی هنوز هم شرکت‌های مذکور در گیر و دار شکایت مشتریان هستند. اما نکته اصلی جایی است که شرکت واردکننده هزینه‌های واردات را پرداخت کرده و با واردکردن خودروی مد نظر در حال انجام به موقع تعهدات خود بودند ولی این بخشنامه همه چیز را بهم ریخت!

اما دولت معتقد بود که این شرکت‌ها تخلف کرده‌اند و یا اینکه از رانت ارزی استفاده کردند ولی آیا واقعا این اتفاق رخ داده بود؟ بررسی‌ها نشان می‌داد که بسیاری از این شرکت‌ها و خودروهای وارد شده عملا مشکل و تخلفی در وارداتشان وجود نداشت و به صورت کاملا قانونی وارد گمرکات کشور شده بودند! پاییز سال گذشته با تلاش نمایندگان مجلس عملا مقدمات ترخیص خودروهای خارجی انجام شد که دولت در دی ماه همین سال مصوبه مربوطه را منتشر نمود که نشان می‌داد قصه چندماه خودروهای دپو شده در گمرک به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود.

پیش فروش خودروهای خارجی خودروی خارجی خودروهای خارجی خودروهای دست دوماما این مصوبه نیز کاری از پیش نبرد و بخشنامه اجرایی آن ابلاغ نگردید و به همین دلیل گمرکات کشور امکان ترخیص خودروها را نداشتند و بازهم وقفه‌ای در این اقدامات صورت گرفت. اما دولت در اسفندماه اقدام به انتشار مصوبه اجرایی کرد که به دلیل تاخیر بسیار زیاد دولت و رسیدن به روزهای پایانی سال عملا چیزی در حدود 800 خودرو امکان ترخیص پیدا کردند و ترخیص شدند.

به هر ترتیب پس از تعطیلات نوروزی این عملیات دوباره از سر گرفته شد ولی این سازوکار به دلیل مضحک روزهای آغازین سال و عدم ابلاغ بودجه و هزاران مشکل دیگر عملا به روزهای خرداد کشیده شد. البته هزاران خودرو ترخیص شدند ولی چیزی در حدود 1300 خودرو که تقریبا تمامی کارهای ترخیصشان انجام شده بود، با پایان مهلت ترخیص روبرو شده و بلاتکلیف ماندند و دولت برای ترخیص این خودروها زمان زیادی را تلف کرد اما دقایقی قبل دستور ترخیص آنها را صادر نمود.

خودروهای خارجیاما ترخیص این خودروها با مخالف دولت روبرو شده و هزاران خودروی دیگر که مشکلات قضایی دارند در حال خاک خوردن هستند. تصاویر از گمرکات کشور نشان می‌داد که هزاران دلار از سرمایه‌های کشور به استراحت‌گاه سگ‌های بیابان تبدیل شده و مشتریانی که در انتظار تحویل خودروهای خریداری شده‌شان هستند!

حالا باید دید که دولت برای ترخیص این بخش از خودروها نیز دست به کار خواهد شد و یا باید شاهد تصاویر دیگری از این قبیل باشیم. بدیهی است که مشتریان خریدار این خودروها و بازار خودروهای خارجی نقشی در تخلفات شرکتها نداشته‌اند و قوه قضاییه و دادستانی بایستی برای بهبود وضعیت بازار هم که شده وارد شده و مشکلات قضایی را با شرکت‌های واردکننده حل نماید.

 

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا