مکمل بنزین
تحلیلیخبر

قیمت خودروهای داخلی در حال تیک‌آف و خواب تکراری مسئولین!

بازار خودروهای داخلی با وضعیت پیش آمده در یک مسیر صعودی قرار گرفته و در حالی‌که ماه‌ها در روند نزولی بود ولی حالا ترس بازار از رکوردهای جدید به وضوح دیده می‌شود. اما این روند صعودی جدید متفاوت ار وضعیت سال قبل بوده و دلایل متفاوت‌تری نسبت به قبل دارد. به بیان دیگر اینکه پرواز جدید قیمت خودروهای داخلی قصه متفاوتی داشته و گزارش آن خواندنی است.

به گزارش چرخان، سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در مصاحبه‌ای پیرامون وضعیت بازار خودروهای داخلی گفت: در دوماه گذشته شاهد وضعیت نزولی در بازار بودیم و وضعیت بازار در یک روند پایداری قرار داشت ولی خودروسازان به وظیفه خود به درستی عمل نکردند و اقداماتی که انتظار داشتیم، عملیاتی نشد. این شرکت‌ها در راستای کاهش قیمت‌ها عمل نکردند و با اختلال در روند عرضه خودرو و تحویل محصولات عملا جلوی این وضعیت را گرفتند.

تولید ایران‌خودرو خودروسازانوی در ادامه به دیگر موارد مربوط به بازار خودرو اشاره کرد و گفت: خودروسازان می‌توانستند با عملکرد بهتری، مدیریت بازار را بر عهده بگیرند و نقش بهتری در بازار داشته باشند. اما عملکرد خودروسازان باعث شد تا روند صعودی در بازار حاکم شده و قیمت‌ها به سمت گرانی برود. به طور مثال در یک فقره از محصولات داخلی شاهد افزایش قیمت 11 میلیون تومانی بودیم.

بررسی و مشاهدات ما از بازار نشان می‌دهد که گزارش سخنگوی سازمان درست بوده و با دست‌کاری در عرضه محصولات توسط خودروسازان، گرانی مهم‌ترین خبری است که از بازار شنیده می‌شود. البته این گرانی در کمال تعجب بیشتر شامل حال محصولات زیر 100 میلیون تومان ایران‌خودرو و سایپا شده و محصولات بالای این رقم، کمتر شامل گرانی جدید شده‌اند.

ایران‌خودرو قیمت بازار خودروهای داخلیبررسی قیمت‌های مربوط به خودروهای داخلی اعم از پراید، پژو 206 یا دیگر خودروهای داخلی شاید یک خبر تکراری برای شما باشد چرا که قیمت‌های فعلی آنها نیز برای مردم عادی شده و دیگر 50 میلیون تومانی شدن پراید برای مردم عجیب نیست و یا 206 نیز حتی قابلیت قیمت‌های بسیار بالاتر را نیز دارد.

البته روند قیمتی خودروهای ایران‌خودرو و سایپا متفاوت بوده و در بعضی از محصولات سایپا مانند پراید و تیبا شاهد افزایش قیمت هستیم و در ساینا و کوییک شاهد کاهش اندک قیمت که همگی رفتار بازارِ بی منطقی است که دلالان نقش اصلی آن را بازی می‌کنند. همین قصه در بعضی از محصولات ایران‌خودرو برقرار بوده و دلالان به راحتی بعضی از خودروها را بالا برده‌اند و بعضی دیگر را با کاهش قیمت روبرو کرده‌اند. بدیهی است که حضور و تقاضای مشتریان در این امر نقش دارد ولی در بوق و کرنا کردن بعضی از سودجویان نیز بی تاثیر در ایجاد تقاضا از سوی مردم نبوده است.

معوق سایپا خودروهای چینی تحویل خودروهای پیش فروش شده محصولات جدید سایپاخنده‌دارترین خودروی موجود در بازار را می‌توان پراید 111 نامید چرا که این خودرو در حالی بازهم به قیمت 51 میلیون و 500 هزار تومانی رسیده است که در سال 99 “قطعا” تولید نخواهد شد! البته امیدواریم که این قطعا همانند قطعا سایت 96 نباشد و واقعا این بار شاهد توقف تولید واقعی این خودرو باشیم. اما چرا باید خودرویی که در سال آینده تولید نخواهد شد و از رده خودروهای جاری کشور خارج گردد، روند صعودی به خود بگیرد؟

در همه جای دنیا خودروهایی این چنینی که از روند تولید شرکت‌ها خارج می‌شوند، با افت قیمت روبرو شده و مردم برای بروز بودن و دسترسی به خدمات متناسب با خودروها، به سراغ خودروهایی می‌روند که تولید آنها ادامه پیدا خواهد کرد. همین موضوع در قصه پژو 405 برقرار بوده و علیرغم اینکه توقف تولید آن در سال 99 حتمی بوده ولی بازار به گونه‌ای رفتار می‌کند که یک خودروی تازه وارد به بازار است!

شرایط فروش ایران‌خودرو پژو 207 صندوقدار پیش فروش ایران‌خودروجمع‌بندی وضعیت فعلی ما را به سمت ابهاماتی می‌برد که شاید باید حساسیت سازمان تعزیرات و یا سازمان حمایت را برانگیزد و یا اینکه چرا ایران‌خودرو و سایپا روند عرضه خودرو به بازار را عادی نمی‌کنند و هر وقت که بازار رنگ تعادل را به خود می‌گیرد، خیلی خودجوش مشکلات این دو شرکت سر باز می‌کنند و یک‌هو شاهد نبود خودرو در بازار می‌شویم!

نرگس شیری تحلیلگر بازار خودرو در همین رابطه مصاحبه‌ای کرده و گفت: خودروسازان کشور ما در هر صورت تمایل دارند که محصولات تولیدی خود را با قیمت بالایی به بازار عرضه کنند و هر زمان که شاهد کاهش قیمت محصولاتشان می‌شوند، این را بر نمی‌تابند و جلوی روند نزولی را می‌گیرند.

طرح فروش سایپاوی در ادامه به بحث اخلال خودروسازان در بازار اشاره کرد و گفت: اول از همه باید از سازمان تعزیرات سوال کنیم که چر در این زمان به موضوع ورود می‌کند و در ابتدای اقدامات خودروسازان، اقدام به جلوگیری از فعالیت این شرکت‌ها نکرد؟ چرا باید سازمان تعزیرات وقتی به ماجرا وارد شود که قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی صعودی شده است!

وی در پایان گفت: واردات خودروهای خارجی با توجه به حمایت از خودروهای داخلی با تعرفه بالا روبرو شده و حتی در حال حاضر ممنوع است ولی خودروسازان در کاهش هزینه‌ها و قیمت تمام شده خودروهایشان تلاش نمی‌کنند و شورای رقابت نیز این هزینه‌ها را نپذیرفت. البته با کنار رفتن شورای رقابت، ایران‌خودرو و سایپا قیمت بازار را لحاظ کردند ولی بازهم به این وضعیت راضی نبودند.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا