مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

همه جزئیات سهمیه‌بندی بنزین برای اقشار مختلف به زبان ساده!

ساعاتی پیش خبری کل رسانه‌های فارسی زبان را تحت تاثیر قرارداد و صد البته که شبکه‌های اجتماعی را نیز متاثر کرد. این خبر که چیزی جز افزایش 3 برابری قیمت بنزین نبود، حالا به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم تبدیل شده و این اتفاقی که دیر یا زود می‌بایست، رخ می‌داد به ناگاه و بدون اعلام قبلی عملیاتی گردید.

به گزارش چرخان، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی که قبل از این تجربه ناکامی در اجرای بخشنامه گرانی بنزین داشت، این بار گرانی بنزین را عملیاتی کرد و با جلوگیری از ایجاد صف‌های طولانی سوخت‌گیری، اقتصاد کشور را وارد یک مرحله جدیدی از هزینه‌ها نمود. اما این افزایش قیمت حواشی زیادی نیز به همراه داشته و قصه به همان سادگی چند سال قبل نیست چرا که موضوعات مختلفی مثل رانندگان مسافربران شخصی و انواع خودروهای سواری در میان است.

این شرکت در اطلاعیه مذکور آورده است که :

“شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به اطلاع عموم هموطنان عزیز می‌رساند که براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران محترم سه قوه ، از ساعت صفر روز ۲۴ ماه آبان سهمیه‌بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین‌سوز به ترتیب بیان شده در این اطلاعیه انجام می‌شود.”

این قسمت از اطلاعیه بدین معنی است که تصمیم فعلی بر اساس شورای انجام شده بوده و برخلاف ادعای بعضی از رسانه‌های مغرض، به صورت خودجوش نبوده است. البته بدیهی است که این شورا تصمیم گرفته تا با پرداخت یارانه اضافی به 18 میلیون خانواده ایرانی پرداخت خواهدشد که جبران بخشی از این گرانی صورت گرفته، خواهد بود.

خودروهای مختلف مشمول این اطلاعیه و سهمیه تخصیص یافته به شرح زیر است:

  • خودروهای سواری شخصی بنزین به صورت ماهانه از سهمیه 60 لیتر بنزین بهره‌مند می‌شوند.
  • خودروهای سواری شخصی دوگانه سوز از سهیمه ماهانه 30 لیتر بنزین برخوردار می‌شوند.
  • تاکسی‌های قانونی کشور که نوع خودرو بنزینی است، از سهمیه 400 لیتر در ماه برخوردار می‌شوند.
  • تاکسی‌های قانونی کشور که نوع خودرو دوگانه سوز است، از سهمیه 200 لیتر در ماه برخوردار می‌گردند.
  • موتورسیکلت‌ها از سهمیه 25 لیتر در ماه برخوردار می‌شوند.
  • خودروهای وانت کم مصرف با نوع سوخت بنزین، از سهمیه 200 لیتر در ماه برخوردار می‌شوند.
  • خودروهای وانت کم مصرف با نوع سوخت دوگانه سوز، از سهمیه بنزین 60 لیتر در ماه برخوردار می‌شوند.
  • خودروهای وانت از نوع پرمصرف با نوع سوخت بنزینی، از سهمیه بنزین 300 لیتر در ماه برخوردار می‌شوند.
  • خودروهای وانت از نوع پرمصرف با نوع سوخت دوگانه سوز، از سهمیه بنزین 120 لیتر در ماه برخوردار می‌شوند.
  • خودروهای آمبولانس نیز از سهمیه 500 لیتر بنزین در ماه برخوردار می‌شوند.

قیمت بنزین سهمیه و قیمت بنزین آزاد و سوپر

طبق اعلام شرکت ملی پخش، قیمت بنزین سهمیه‌ای از قرار هر لیتر 1500 تومان خواهد بود و دریافت بنزین با نرخ آزاد نیز با قیمت 3000 تومان به ازای هر لیتر خواهد بود. قیمت بنزین سوپر نیز از قرار هر لیتر 3500 تومان خواهد بود.

سهمیه بنزین تا چند وقت قابل انتقال و ذخیره است؟

یکی از سوالاتی که معمولا کاربران اینترنتی می پرسند این است که اگر بخواهیم سهمیه ماهانه خود را نگهداری کرده و در زمان دلخواه مصرف کنیم، آیا این امکان وجود دارد؟ و در صورت امکان تا چند وقت می‌توان سهمیه را منتقل کرد؟ طبق اعلامیه منتشر شده، امکان انتقال سهمیه تا 6 ماه وجود داشته و به معنای دیگر اینکه شما می‌توانید 300 لیتر از ماه‌های قبل را به ماه ششم منتقل کرده و در ماه ششم مصرف کنید. بدیهی است در صورت عدم استفاده از سهمیه بنزین ذخیره شده، این سهمیه در ماه هفتم از بین خواهد رفت.

اگر تابه‌حال کارت سوخت شخصی دریافت نکرده باشیم، سهمیه بنزین می‌سوزد؟

خیر! از لحظه‌ای که سهمیه بندی بنزین شروع شود، هر خودرو دارای سهمیه ماهانه بوده و مادامی که کارت سوختش صادر نشود و یا در باجه معطله پست باشد، سهمیه او ذخیره شده و پس از دریافت کارت سوخت قابل استفاده خواهد بود. بدیهی است باید برای دریافت کارت سوخت اقدام کنید و این مهم را پشت گوش نیندازید.

آیا با گرانی قیمت بنزین، قیمت CNG نیز افزایش می‌باید؟

طبق اعلام شرکت ملی پخش، قیمت سی ان جی به هیچ وجه تغییری نکرده و با همان نرخ قبلی به مردم ارائه خواهد شد. بدیهی است در صورت هر گونه تخلف از سوی جایگاه‌داران سی ان جی، این موضوع از طریق قانونی قابل پیگیری بوده و نهادهای نظارتی نسبت به این اقدامات، واکنش نشان خواهند داد.

البته دولت برای انتقال مصرف سوخت خودروها از بنزین به گاز، تدابیری خواهد اندیشید که به زودی توسط منابع رسمی اعلام خواهد شد. طبق خبرهای واصله این تدابیر ابتدا برای وانت بارها خواهد بود و سپس برای سایر خودروها اعمال می‌گردد. در حال حاضر نیز مردم از تسهیلات 2.5 میلیون تومانی برای گازسوز کردن خودرو برخوردار می‌گردند.

خودروهای دولتی شامل سهمیه 1500 تومانی می‌شوند؟

خیر، کلیه خودروهای دولتی بایستی از بنزین 3000 تومانی استفاده کرده و به هیچ وجه از سهمیه دولتی برای سوختگیری بهره‌مند نخواهند شد.

آیا قیمت نفت گاز یا گازوئیل تغییری می‌کند؟

طبق اطلاعیه صادر شده، هیچ تغییری در قیمت نغت گاز رخ نداده و جایگاه داران بایستی با همان قیمت قبلی اقدام به تحویل سوخت نمایند.

مسافربران تاکسی‌های اینترنتی از جمله اسنپ و تپسی از سهمیه ویژه بنزین بهره‌مند می‌شوند؟

یکی از سوالات بسیار مهم و اساسی برای بسیاری از کاربران این است که آی سهمیه ویژه‌ای برای مسافربران اینترنتی در نظر گرفته خواهد شد؟ طبق اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی این اتفاق رخ خواهد داد و کلیه خودروهای زیرمجموعه اسنپ و تپسی از این امکان برخوردار می‌شوند. اما این شرکت در اطلاعیه مذکور یک شرط برای اعطای سهمیه ویژه اعلام کرده که بایستی توسط اسنپ و تپسی رعایت گردد.

طبق اعلام شرکت ملی پخش، در صورتی که تاکسی‌های اینترنتی در قیمت مصوب خود تغییری اعمال نکنند، از سهمیه ویژه بنزین برخوردار می‌شوند و می‌توانند از این یارانه دولتی استفاده کنند، در غیر اینصورت امکان اعطای سهمیه اضافی وجود نخواهد داشت.

آیا خودروهای مسافربر بین شهری، آژانس‌های مسافربری و … نیز سهمیه اضافی می‌گیرند؟

از دیگر اقشاری که نیازمند کمک در زمینه دریافت سهمیه اضافی بنزین بوده و در این بین نگرانی‌های زیادی در رابطه با نادیده گرفتنشان وجود داشته، مسافربران بین شهری و آژانس‌هایی است که با آمدن اسنپ و تپسی بسیار کم رنگ شده‌اند. طبق اعلام شرکت ملی پخش، این دسته از خودروها نیز شامل سهمیه اضافی خواهند شد که جزئیات آن در روزهای آتی به اطلاع مردم خواهد رسید.

آیا دوگانه سوز کردن خودرو برای ما به صرفه است؟

یکی از راهکارهایی که به ذهن بعضی از کاربران رسیده و در حال حاضر در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌شود، مساله دوگانه سوز کردن خودروهای بنزین‌سوز است. ذکر این نکته الزامی است که دوگانه سوز کردن خودروهای پایه بنزینی در کوتاه مدت قطعا به صرفه خواهد بود ولی به دلیل عدم سازگاری خودروهای مذکور با سوخت گاز خشک، ضررهای بسیار سنگینی به موتور زده و هزینه‌های تعمیری بالایی را برایتان به همراه خواهد داشت. به معنای دیگر اینکه هزینه صرفه جویی شده در بحث دریافت سوخت، هنگام تعمیرات اساسی موتور جبران شده و عملا شما هیچ سودی از دوگانه سوز کردن خودرو نخواهید برد.

در صورت امکان به بهینه کردن مصرف خودروی بنزینی خود بپردازید و یا اینکه به فکر خرید خودروهای پایه گاسوز باشید. این بهترین راه حل ممکن برای شماست هر چند که تبدیل خودروی بنزینی به خودروی دوگانه سوز از نوع ال پی جی گزینه مناسبی است ولی شما باید به فکر خطرات استفاده از این نوع سوخت باشید چرا که مراکز سوخت گیری مطمئنی نداشته و هر بار باید ریسک زیادی را بپذیرید.

 

 

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا