مکمل بنزین
خبرداخلی

از دلیل شلوغی پمپ بنزین‌ها و درآمد جایگاه‌های سوخت تا پیشنهاد تک نرخی‌شدن بنزین!

یکی از اتفاقاتی که تعجب بسیاری از مردم را برانگیخته و به یک سوال بی پاسخ برای آنها تبدیل شده، صف‌های شلوغی است که جلوی پمپ بنزین‌ها وجود دارد! در حالی‌که انتظار می‌رفت با گرانی بنزین، عملا شاهد خلوتی پمپ بنزین‌ها باشیم ولی این اتفاق رخ نداد و صف‌های به مراتب شلوغ‌تر از زمان هزار تومانی بودن بنزین مشاهده می‌گردد.

به گزارش چرخان، کارشناسان امر دلایل مختلفی را برای وضعیت فعلی پمپ بنزین‌ها مطرح می‌کنند ولی مسئولین امر از دلالی و سودجویی برخی از افراد سخن گفته و دلیل این صف‌ها را افرادی می‌دانند که برای فروش سوخت یارانه‌ای خود به جایگاه‌های سوخت مراجعه می‌نمایند. یکی از شناخته شده‌ترین افراد مسئولی در این زمینه، رئیس هیات امنای اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور است که دلال بازی را علت شلوغی پمپ بنزین‌ها می‌داند!

مصرف بنزینولی الله محمودی، رئیس هیات امنای اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور در مصاحبه‌ای پیرامون این موضوع گفت: طبق سال‌های گذشته و با سهمیه بندی بنزین، شاهد دلال بازی و فروش سهمیه بنزین توسط برخی از افراد هستیم که باعث شده پمپ بنزین‌ها شلوغ گردد. با توجه به اینکه سهمیه سوخت تاکسی‌داران، آژانس‌های مسافرتی و … در پایان هر ماه می‌سوزد، این بخش از جامعه به جایگاه‌های سوخت مراجعه کرده و اقدام به فروش سهمیه یا حتی فروش دبه‌ای بنزین می‌کنند که شرایط فعلی را ایجاد کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل شلوغی پمپ بنزین‌ها در ابتدای این ماه چیست، گفت: در ابتدای هر ماه نیز وضعیت به این گونه است که مردم با توجه به شارژ سهمیه ماهانه خود اقدام به سوخت‌گیری می‌کنند. این مراجعات مردم باعث می‌شود تا شلوغی فعلی را شاهد باشیم. جایگاه‌های سوخت آمادگی پذیرش این مقدار از مراجعه مردم را نداشته و از این به بعد بایستی شاهد شلوغی‌های این چنینی در چند روز باقیمانده به پایان ماه و روزهای ابتدایی ماه باشیم.

رئیس هیات امنای اتحادیه جایگاه‌داران کشور در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه آیا دلیل شلوغی‌ها، آسیب‌دیدن بعضی از جایگاه‌های سوخت طی هفته گذشته است یا خیر، گفت: ما بیش از 3600 جایگاه سوخت فعال در کشور داریم که تعدادی از این جایگاه‌ها طی هفته گذشته از مدار سوخت‌رسانی خارج شدند و بعضی از آنها به مدار بازگشته‌اند. دلیل شلوغی فعلی جایگاه‌های سوخت این اتفاقات نبوده و مسائلی که مطرح شد، علت اصلی شلوغی فعلی پمپ بنزین‌ها است.

قیمت بنزین کارت سوخت بنزین سوپر بنزین معمولی و سوپر سایپا سهمیه بنزینوی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون میزان آسیب‌دیدگی جایگاه‌های سوخت در اتفاقات هفته گذشته، گفت: در طرح سهمیه بندی سال 86 شاهد صدمات بسیار محدودی به جایگاه‌های سوخت بودیم ولی در اتفاقات سال جاری صدماتی در حدود 20 تا 85 درصد به جایگاه‌های سوخت وارد شد. بیشترین آسیب‌ها نیز متعلق به شهرهای تهران (شهریار، قرچک ورامین، کیانشهر) بهبهان، رامهرمز، شیراز، اصفهان بوده است. اقداماتی انجام شده تا تعدادی از جایگاه‌های سوخت آسیب‌دیده طی هفته آتی به مدار سوخت‌رسانی برگردند و تعدادی نیز در حال حاضر به این مدار بازگشته‌اند.

ولی الله محمودی در پایان گفت: استعداد فروش هر جایگاه سوخت تک سکویی به 40 هزار لیتر و هر جایگاه چند سکویی تا 300 هزار لیتر است. همچنین باید بگوییم که چند نرخی‌شدن بنزین موجبات فساد را فراهم می‌کند و این موضوع را در سهمیه بندی قبلی تجربه کردیم و پس از سال‌ها و تک نرخی‌شدن بنزین عملا این فساد برچیده شد. به نظر می‌رسد که با تک نرخی‌شدن بنزین در یک قیمت معقول می‌توان جلوی این فسادها را گرفت.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا