مکمل بنزین
خبرداخلی

چرا نباید به هر قیمتی اقدام به خرید موتورسیکلت بکنیم؟

این روزها با گرانی بنزین و افزایش هزینه‌های استفاده از خودرو، بسیاری از مردم برای کاهش هزینه‌های خود روی به استفاده از موتورسیکلت آورده‌اند ولی آیا این تصمیم درستی برای خود فرد و جامعه خواهد بود؟ بدتر از این، خرید موتورسیکلت‌هایی است که صرفا برای کارت سوختشان مورد معامله قرار می‌گیرند و گویا صرفا به ابزاری برای کاهش هزینه‌های همان خودروی شخصی بدل خواهند شد!

به گزارش چرخان، تردد 8 میلیون موتور‌سیکلت فرسوده در خیابان‌های کشور چیزی نیست که بخواهیم به راحتی از کنار آن بگذریم. موتورسیکلت‌هایی که بعضا برای امرار معاش بوده و در برخی از اوقات نیز حکم وسیله‌ای را دارد که برای فرار از ترافیک به کار گرفته می‌شود. اما متاسفانه وضعیت استفاده از موتورسیکلت در کشورمان به گونه‌ایست که به یک بلای جان در بسیاری از موارد تبدیل می‌شود.

موتورسیکلت‌هاییتصادفاتی که منجر به مرگ و یا صدمات جدی در این وسیله حمل و نقل می‌شود، به شدت نگران کننده بوده و هزینه‌های مادی و معنوی زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند. عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از یک سو که بسیار گسترده بوده و از سوی دیگر، عدم دارا بودن حداقل ایمنی‌های استاندارد در بسیاری از موتورسیکلت‌های موجود کشور، باعث می‌شود تا عملا این وسیله را به یک دو چرخ مرگبار تبدیل نماید.

اما قصه اصلی در بحث آلودگی و استفاده از بنزینی است که حالا به دغدغه اصلی کشور تبدیل شده است. فرسوده بودن چیزی در حدود 10 میلیون موتورسیکلت موجود کشور نشان می‌دهد که هر لیتر سوزاندن این دستگاه‌ها در مساله بنزین، به مثابه یک اسراف بزرگ بوده و علاوه بر صدماتی که در بالا گفته شد، صدمات جبران‌ناپذیری را به جامعه وارد می‌کند.

هوای کلانشهرهای کشور به شدت آلوده بوده و طبیعتا چند ده میلیون موتورسیکلت موجود در خیابان کشور ماهانه چند صد میلیون لیتر بنزین را می‌سوزانند و بخش قابل توجهی از این “بنزین‌سوزاندن” به هوای بدی تبدیل می‌شود که خودمان را دچار آسیب‌های جدی می‌کند. آلودگی هوای تهران، اصفهان، اراک و بسیاری از شهرهای کشور ماحصل اتفاقاتی است که گویا قصد قبول کردنشان را نداریم. از جمله این اتفاقات حضور موتورسیکلت‌هایی است که بدون توجه به اهمیت محیط زیست مورد استفاده قرار می‌گیرند و سرمایه‌های کشور را می‌سوزانند.

اما حالا مصوبه‌ای از سوی دولت ابلاغ شده که موتورسیکلت بالای 10 سال از سهمیه سوخت برخوردار نخواهد شد و شاید این حرکت نسبتا خوبی برای شروع مبارزه با آلودگی‌های بیش از حد این وسیله حمل و نقل ظاهرا ارزان قیمت باشد. متاسفانه اما این اقدامات کافی نبوده و دولت بایستی اقداماتی در راستای بهبود وضعیت اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده انجام دهد.

بسیاری از صاحبان موتورسیکلت‌ها به خوبی می‌دانند که خرید یک موتورسیکلت نو هزینه‌های زیادی برای او خواهد داشت و از سوی دیگر هزینه‌های بنزین برایش گران تمام می‌شود و دولت با ارائه تسهیلات مناسب، امکان ایجاد فرصتی بی نظیر برای نجات دادن کلانشهرها خواهد داشت!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خودتون قضاوت کنید وقتی به شرکت هندی سفارش ساخت موتور سیلکت داده میشه که کاربراتوری باشه معلومه که عامدانه دنبال تخریب محیط زیست و نسل و . . . اینها هستند.
    سهمیه بندی از اولش که شروع شد سلا 86 استفاده از موتور رو افزایش داد و همین الان هم که سال 98 باز هم بیشتر میشه.
    آلودگی صوتیش که هیچ ده برابر یه ماشین یورو 2 آلودگی داره. بعد صحبت از صرفه جویی و محیط زیست و سرطان و . . . بهانه ای بیش نیست.
    مساله مایعی که به اسم بنزین هم میدن جالبه ترافیک تو تهران خیلی کم شده ولی باز هم بوی اختراق ناقص تو هوا پیچیده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا