مکمل بنزین
تحلیلیخبر

آزادسازی واردات خودروهای هیبریدی جدی گرفته نمی‌شود!

بازار خودروهای هیبریدی این روزها شاهد گرانی عجیب و غریبی است و به نظر می‌رسد که ورود نهادهای نظارتی به این موضوع خالی از لطف نباشد. اما مساله اصلی در مورد این خودروها، سهمی است که بایستی از بازار کشورمان داشته باشند و عملا خبری از این مهم نیست! با گرانی بنزین و افزایش هزینه سوخت خودروها، بیش از پیش به وجود خودروهای هیبریدی پی خواهیم برد!

به گزارش چرخان، در حالیکه بسیاری از نهادهای بین المللی معتقدند که آینده بازار خودرو متعلق به بازار خودروهای هیبریدی است ولی این سری از خودروها جایگاه خاصی در بازار کشورمان ندارند و درصدی نزدیک به صفر، عددی است که از وجود این نوع از خودروها گزارش می‌شود. هم اینک بسیاری از کشورهای آمریکایی، اروپایی و حتی آسیایی در حال برنامه‌ریزی برای افزایش حضور این خودروها در خیابان‌هایشان هستند و تسهیلات بسیار زیادی برای خرید خودروهای هیبریدی به مردم داده می‌شود.

خودروهای هیبریدیاما این اتفاقات در نقاط مختلف دنیا در حالی است که در کمال تعجل، ورود هرگونه خودروی هیبریدی و حتی خودروهای با کیفیت خارجی به کشورمان ممنوع بوده و عملا مردم به خرید خودروهای داخلی بی کیفیت سوق داده می‌شوند! مهدی دادفر، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که در حال حاضر چیزی در حدود 2 هزار خودروی هیبریدی در کشورمان وجود دارد که سهم بسیار اندکی از خودروهای موجودمان است و این یعنی عملا وضعیتمان در بحث استفاده از خودروهای کم مصرف و همچنین دوست‌دار محیط زیست بسیار بد است.

طبق اطلاعاتی که کارشناسان پیرامون مصرف بنزین در کشور اعلام می‌کنند چیزی در حدود 95 درصد از بنزین مصرفی روزانه مربوط به تولیداتی است که از ایران‌خودرو و سایپا خارج می‌شوند و به نوعی می‌توان گفت که خودروسازان کشورمان نه تنها در بخش تولید خودرو، میلیاردها تومان از سرمایه‌های مملکت را از بین می‌برند، بلکه به صورت روزانه نیز چندین میلیارد تومان از سرمایه‌های کشور را به دلیل عدم تولید خودروهای با کیفیت و استاندارد، نابود می‌کنند.

یکی از دلایلی که کارشناسان برای عدم اقبال ایرانی‌ها به خودروهای هیبریدی معرفی می‌کنند، مساله گرانی این خودروهاست چرا که هزینه حداقلی خرید یک خودروی هیبریدی چیزی در حدود 16 هزار دلار بوده که با قیمت دلار 12 هزار تومانی و هزینه‌های واردات به چیزی در حدود 250 میلیون تومان می‌رسد. این عدد برای مردمی که اکثرا مشتری خرید خودروهای زیر 100 میلیون تومان هستند، رقم بالایی محسوب می‌شود.

بخشی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند که خودروهای هیبریدی یک موضوع دو سر سود برای کشور بوده و بایستی حمایت‌های دولتی از قبیل اعطای یارانه به این نوع از خودروها به صورت جدی پیگیری شود. اما موضوع اصلی اینجاست که در حال حاضر نه تنها خبری از واردات خودروهای هیبریدی با حمایت‌های دولتی نیست، بلکه به طور کلی هرگونه واردات خودرو ممنوع بوده و به همین دلیل شاهد افزایش قیمت این خودروها هستیم.

افزایش درخواست برای خرید خودروهای داخلی به این دلیل است که بازار خارجی‌ها به شدت گران شده و امکان واردات خودروهای ارزان قیمت نیز وجود ندارد. به نظر می‌رسد که با گرانی بنزین و وضعیت پیش آمده در بحث بنزین، بهترین تصمیم اعطای تسهیلات کم بهره، یارانه‌های دولتی و آزادسازی واردات خودروهای هیبریدی است تا هم بازار داخلی‌ها متعادل شود و هم اینکه بازار خارجی‌ها بهبود یابد.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا