مکمل بنزین
گوناگونخبر

خودروی چینی که ضریب آئرودینامیک بهتری نسبت به بوگاتی شیرون دارد!

بدون شک تاکنون نام ابرخودروی جذاب و پرقدرت بوگاتی شیرون به گوشتان خورده است. خودرویی که توانسته در همه زمینه‌ها چه در بحث قدرت و گشتاور و چه درزمینهٔ طراحی و استفاده از فن‌آوری‌های مدرن، پیشتاز باشد.

اما اکنون یک شرکت نوپای چینی انگار طرح مفهومی را ساخته است که می‌تواند درزمینهٔ آئرودینامیک، این ابرخودروی استثنائی بوگاتی را به چالش بکشد. این خودرو که فعلاً در حد یک نمونه اولیه و نه خودروی نهایی برای تولد موجود است، بانام GAC Eno.146 رونمایی شده است. خودرویی که با پیشرانه برقی بوده و می‌تواند 6 سرنشین را درون خود جای دهد.

این طرح که در سال جاری میلادی و در جریان موتورشو گوانگژو چین به نمایش درآمده، فاقد درب‌های معمولی و آینه‌های جانبی موجود در خودروهای دیگر است و به‌جای آن‌ها از سبک طراحی انقلابی خاصی پیروی کرده است. همچنین رینگ‌های پوشیده شده‌ و طراحی کشیده قسمت عقب نیز از دیگر ویژگی‌های جذابی هستند که در این خودرو به چشم می‌خورند.

دلیل این‌گونه طراحی از طرف شرکت چینی می‌تواند به آئرودینامیک کلی خودرو برگردد که این شرکت خواسته تا Eno.146 بتواند در این زمینه، حتی با نسخه سوپراسپرت 300+ بوگاتی شیرون که به‌تازگی، با سرعت سرسام‌آور 482.8 کیلومتر بر ساعت، توانسته نام خود را در کتاب گینس به‌عنوان پرسرعت‌ترین خودرو ثبت کند، رقابت کند. شاید دلیل کشیده بودن طراحی در قسمت عقبی این خودروی چینی نیز پایداری در سرعت‌های بالا و افزایش ضریب آئرودینامیک باشد تا خودرو در سرعت‌های بالا، چسبندگی خود با زمین را حفظ کند.

درست در همین راستا و به‌منظور رقابت با ابرخودرویی مانند بوگاتی شیرون،Eno.146 دارای ضریب آئرودینامیک بسیار عالی 0.146 بوده که در نام خودرو نیز، این عدد مشاهده می‌شود. در ضمن، باید گفت که ضریب آئرودینامیک شیرون،0.35 بوده و شرکت GAC چین ادعا کرده که ضریب این خودرو، یکی از پایین‌ترین‌ها در دنیا است. (هرچه این ضریب پایین‌تر باشد، عدد مطلوب‌تری است)

شرکت چینی GAC برنامه‌ریزی کرده است تا تمامی خودروهای تولیدی‌اش را تا سال 2025، برقی کرده تا بتواند در این زمینه، از دیگر شرکت‌های پیشتاز دنیا عقب نماند؛ اما این شرکت هنوز در مورد عجیب‌ترین و مدرن‌ترین طرح خودش یعنی همین Eno.146 و اینکه آیا قرار است درنهایت به مرحله تولید برسد یا خیر، اظهارنظری نکرده است.

البته این را نیز باید در نظر گرفت که به تولید نهایی رساندن خودرویی با چنین ضریب آئرودینامیک در عمل، کار چندان ساده‌ای نبوده و بیشتر به بلندپروازی‌های این شرکت چینی برای رقابت با بوگاتی شیرون، حداقل در این زمینه شباهت دارد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. دوست عزیز ضریب شیرون خوب نیست. باید با بنز cla مقایسه میکردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا